<b>MANGE STRYKER:</b> Ifølge data fra Statens Vegvesen var strykprosenten på teoriprøven i 2014 hele 41 prosent. Foto: NTB SCANPIX
MANGE STRYKER: Ifølge data fra Statens Vegvesen var strykprosenten på teoriprøven i 2014 hele 41 prosent. Foto: NTB SCANPIXVis mer

Hva må man gjennom for å ta førerkortet?

Sjekk hva du må gjennom før du kan ta lappen, og hva som er nytt fra 2016.

I løpet av det nye året skal omkring 100.000 nye sjåfører ut på norske veier, hvilket også betyr at omtrent det samme antallet skal ut og starte oppkjøringen.

Før du får sette deg inn for å kjøre bilen helt alene, er det en rekke kurs og prøver som venter deg. For noen går det greit, for andre trengs det noen ekstra timer.

Vi har samlet informasjon om det du faktisk må gjennom før du kan ta førerprøven.

LES OGSÅ: Dette må du vite om du skal kjøre i utlandet

Nytt av året er også at tunnellkjøring blir et tema i teoriprøven og oppkjøring for alle klasser.

Tidligere har denne biten vært en del av enkelte andre klasser, men nå gjelder den altså alle som ønsker førerkort, uansett hvilken klasse du skal kjøre opp i.

Fire trinn til førerkortet

Trafikalt grunnkurs er det første hinderet du må over. Har du allerede førerkort for moped, er dette allerede gjort, om ikke er dette kurset du må ha for å øvelseskjøre privat.

Kurset er obligatorisk, og på 17 timer. Her får du trafikkopplæring, grunnleggende forståelse for trafikk, mennesket i trafikken, øvelseskjøring og kjøreerfaring, førstehjelp, tiltak ved trafikkulykke og mørkekjøring. Alt som passasjer.

Etter endt kurs får du bevis for øvelseskjøring. Tar man kurset i perioden 16. Mars – 31. oktober, er det stor sjanse for at du ikke har anledning til å ta mørkekjøring.

Du får fortsatt beviset, men med en frist for å ta mørkekjøring ved et senere tidspunkt.

Er du over 25 år er du fritatt fra dette kurset og kan øvelseskjøre så lenge du er kurset i mørkekjøring og førstehjelp hos en kjøreskole.

LES OGSÅ: Har du allerede førerkort kan det ha gått ut på dato

Grunnleggende opplæring er neste steg på veien til førerkortet. Denne kan skje via trafikkskole, privat eller kombinert. For å komme videre til neste trinn må en veiledningstime til, hvor du og trafikklæreren vurderer om ferdighetene er gode nok til å begynne på trinn 3.

Trafikal del omhandler i hovedsak ditt ansvar i trafikken, trafikantgrupper og interessemotsetninger, effektiv og miljøvennlig kjøring, risiko for ulykker og forbikjøring.

Også her oppfordres det til dialog med trafikkskolen du er i kontakt med for hvor mye trening som kan gjennomføres privat og i regi av skolen.

SE OGSÅ: Hadde du stått på førerprøven i dag?

Dette trinnet omhandler også sikkerhetskurs som gjennomføres på bane.

Her skal du lære å sikre personer og gods, samt hvordan du kjører når du mister kontrollen på bilen, populært kalt glattkjøringskurs.

Den avsluttende delen går over omlag 13 timer og har 4 deler:

1. Bilkjøringens risiko
2. Kjøring på landeveg og forbikjøring
3. Avsluttende kjøring i trafikken
4. Refleksjon og oppsummering.

Det finnes ingen krav for når i løpet du må ta teoriprøven, men du kan tidligst avlegge prøven seks måneder før du fyller alderskravet til klassen du ønsker førerkort for. Her er det kun unntak for moped og snøscooter, da må alderskravet være oppfylt ved prøve.

Skulle du være så uheldig å stryke må du vente to uker før neste forsøk. Det kan derfor være fornuftig å ta prøven i god tid før planlagt oppkjøringsdato, og for bestilling av oppkjøringstime da det i store deler av landet ofte er ventetider.

LES OGSÅ: Kommer førerkortet som mobil-app?

Slik foregår oppkjøringen

Du får umiddelbart etter oppkjøringen svar på om du sto eller strøk, og prøven tar som regel en times tid.

Ruten du kjører er fastsatt på forhånd, og Vegvesen-kontoret du kjører opp ved har som regel forskjellige ruter en datamaskin velger fra.

Under oppkjøringen blir du bedt om å ta en sikkerhetskontroll. Dette kan være kontroll av lys, bremser, varsellamper eller lignende. Årsak eller følge må også forklares.

Mens du kjører vil du i god tid før neste sving få beskjed om hvor du skal kjøre, ofte via navngitte steder eller skilter. Du kan også bli bedt om å snu, parkere og rygge.

Her kan du se hvordan det gikk da Dinsides reporter forsøkte å ta førerkortet på nytt.



LES OGSÅ: Kan du miste lappen for alltid?

Sensors rolle

Sensoren vil i løpet av turen vurdere om du har nådd målene godt nok til å trene videre selv. Det vil også bli lagt vekt på god behandling av bilen samt behandling av forhold som måtte være under oppkjøringen.

Sensor vil også legge vekt på om du kjører forutseende, tar hensyn til andres behov og din samhandling med andre bilister og trafikanter som ferdes langs veien.

Alt dette, samt hvordan du søker om førerkort kan du lese mer om hos Statens Vegvesen.