TEST AV VEIMERKING: Statens vegvesen legger denne uken ut 70 forskjellige «produkter» på Riksveg 2, ved Haslemoen i Hedmark. Foto: Trond Cato Johansen/Rambøll
TEST AV VEIMERKING: Statens vegvesen legger denne uken ut 70 forskjellige «produkter» på Riksveg 2, ved Haslemoen i Hedmark. Foto: Trond Cato Johansen/RambøllVis mer

Vegvesenet tester veimerking

Hva holder dere på med her, Vegvesenet?

I Hedmark er 400 meter vei fylt med striper. Det er imidlertid ikke helt uvanlig.

Bilister som kjører på Riksveg 2 ved Haslemoen, nær Våler i Hedmark, vil de neste to årene få seg en liten overraskelse.

For over en 400 meter lang veistrekning ligger det nå både gule og hvite striper tett i tett, utover det ene kjørefeltet. Et relativt uvanlig syn, skal vi tro vår egen erfaring - og ikke minst Statens vegvesen, som står bak dette «stuntet».

I mai ble det kjent at Norge og Vegdirektoratet skroter omstridt målemetode av forbruk fra nye biler.

TEST AV VEIMERKING: Slik så det ut under leggingen av produkter på Riksveg 4, onsdag 23. august. Foto: Trond Cato Johansen/Rambøll Vis mer

Prøvefelt

- Dette et prøvefelt for veioppmerkings-materialer. Det er ikke noe vi gjør ofte, forteller Vegdirektoratets trafikktekniske prosjektleder og nasjonale koordinator, Bjørn Skår, til Dinside.

Dette prøvefeltet inngår i en felles sertifiseringsordning som Norge, Sverige og Danmark samarbeider om.

Stripene er lagt med veimaling og såkalte termoplastiske materialer, som skal kunne stå seg spesielt godt i kalde norske vintre, med uvær, snø og frost.

Fra tid til annen har Vegvesenet også tidligere lagt ut lignende prøvefelt, på små områder på norske veier. Forskjellen nå er størrelsen på prosjektet.

Hele 14 produsenter fra ti land deltar nemlig i test av sine produkter på 70 veioppmerkinger på veistrekningen i Hedmark. Her skal de ligge til senhøsten 2019, to år der Vegvesenet kan gjøre tester på synlighet i lys og mørke, samt holdbarhet og friksjon.

I tillegg skal det undersøkes hvor bra de forskjellige produktene greier å gjengi farge - nærmere bestemt at hvitt er hvitt og gult er gult. For eksempel er det viktig at linjene lyser opp i mørket på landeveier, men også at gule linjer framstår som gule når det er mørkt.

For at bilistene ikke skal bli forvirret merkes området med skilter med teksten «prøvefelt», i begge kjøreretninger.

- At så mange deltar skyldes at dette oppfattes som en seriøs undersøkelse. Produsentene vet også at hvis veioppmerkingen holder mål i Norge, er kvaliteten god nok i andre land også. De er også interessert i å delta i produktutvikling. Så dette er bra for hele bransjen og skjerper alle ledd og sikrer felles spilleregler, sier Skår.

TESTER SYNLIGHET: Vegdirektoratets Bjørn Skaar (bakerst), og Trond Cato Johansen og Lars Nilsson fra Rambøll sjekker gangfeltets slitasje ved et tidligere prøveprosjekt.
Foto: Kjell Wold/Vegen og vi Vis mer

Følges opp over to år

Foruten testing av produsentenes forskjellige materialer, er det ikke noe nytt med stripene som er lagt ut på riksveien. For de som er ekstra interessert kan vi opplyse om at stripene vil legges i tre tykkelser: 3 millimeter, 1,5 millimeter og maling i 0,5 millimeter tykkelse.

Nå blir produktene satt opp mot hverandre på en og samme strekning, hvor de blir utsatt for nøyaktig lik påkjenning.

Først vil Vegvesenet komme tilbake om to uker. Videre vil målingene gjentas tre ganger i året, fram til de avsluttes på senhøsten i 2019.

- Da vil det foreligge en rapport som oppsummerer hvordan de enkelte malingstypene har klart seg. I konkurransen ligger det naturlig at noen har bedre materialer enn andre. Som veimyndighet er det viktig for oss å ha kunnskap om dette, slik at vi kan stille riktige krav i kontrakter, forklarer Skår.

ULIK SLITASJE: Bildet er et eksempel fra prøvefelt for vegoppmerking på Fylkesveg 40, ved Kvelde i Vestfold (2010-2013). Her kan man tydelig se forskjellig slitasje fra «produsent 1» (nærmest) til «produsent 2» (nest nærmest) og «produsent 3» også videre. Foto: Statens vegvesen Vis mer

Vil ha bedre grep for fotgjengere og syklister

Ett av de viktigste punktene i testene er friksjon, hvor Vegdirektoratet mener det er mye å gå på.

TEST AV VEIMERKING: Statens vegvesens arbeidere, under legging av produkttester på Riksvei 2 onsdag 23. august. Foto: Trond Cato Johansen/Rambøll
TEST AV VEIMERKING: Statens vegvesens arbeidere, under legging av produkttester på Riksvei 2 onsdag 23. august. Foto: Trond Cato Johansen/Rambøll
TEST AV VEIMERKING: Statens vegvesens arbeidere, under legging av produkttester på Riksvei 2 onsdag 23. august. Foto: Trond Cato Johansen/Rambøll
TEST AV VEIMERKING: Statens vegvesens arbeidere, under legging av produkttester på Riksvei 2 onsdag 23. august. Foto: Trond Cato Johansen/Rambøll
TEST AV VEIMERKING: Statens vegvesens arbeidere, under legging av produkttester på Riksvei 2 onsdag 23. august. Foto: Trond Cato Johansen/Rambøll

- Det er en kvalitet som etterlyses stadig mer. Vi har erfaringer med at veioppmerkingen ofte er glatt - både på gangfelt og sykkelkryssinger. Det er ikke bra, forklarer Bjørn Skår.

For at bilistene ikke skal bli forvirret merkes området med «prøvefelt».

PS: Hvert år bruker Vegvesenet om lag 300 millioner kroner på veioppmerking på riks- og fylkesveger.