Foto: Automedia
Foto: AutomediaVis mer

Hva holder de på med?

Saab henger i en syltynn tråd, men gir seg ikke uten at alle midler er brukt.

GM sa før jul at Saab skulle legges ned hvis ikke det kom i orden en avtale med en oppkjøper. Koenigsegg og nordmannen Bård Eker gjorde et hederlig forsøk, men ga seg i høst.

En annen sportsbilprodusent, Spyker, har forsøkt seg på den samme øvelsen og fortsatt ikke gitt seg. GM på sin side har kvittet seg med styre og ledelse i Saab og engasjert et selskap for legge ned driften.

Samtidig foregår forhandlinger med oppkjøpere, og det produseres fortsatt biler for levere de siste bestillingene.

Hvorfor testes 9-5 stasjonsvogn?

Denne bilen er en av fire nye biler som skulle ha blitt lansert fra det svenske merket fremover. 9-5 sedan er vel så vidt ute på gata, men stasjonsvogn, 9-4X og helt ny 9-3 vil vi nok ikke se noe til, så sant ikke det skulle falle på plass en ordning helt på overtid.

Testbilene som er fotografert i Nord-Sverige er bortimot klare for produksjon, og det er strengt tatt et mysterium hvorfor de fortsatt ruller på veiene. Kanskje de nekter å gi seg før det er ugjenkallelig slutt? Det er jo ikke det ennå.

Saab er basert på noe av det samme som Opel Insignia og det mulig GM-egentlig tester en helt annen bil enn 9-5. Både Insignia og 9-5 er helt nye biler, og Insignia selges andre steder i verden under andre navn. Bilen selges også som Buick Regal.

Siste ord er fortsatt ikke sagt når det gjelder Saab, men det ser unektelig svart ut.

Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia