<b>TRØBBEL:</b> En punktering kommer aldri beleilig. Sørg for ha tilstrekkelig med kunnskap og hjelpemidler når uhellet er ute.  Foto: All Over Press
TRØBBEL: En punktering kommer aldri beleilig. Sørg for ha tilstrekkelig med kunnskap og hjelpemidler når uhellet er ute. Foto: All Over PressVis mer

Hva gjør du når dekket punkterer?

Her er utstyret du bør ha i bilen.

Enkelte er så heldige at de kan kjøre hundre tusen kilometer uten å punktere. Men så er uhellet der, da kan det være greit å ha nødvendig utstyr i bilen.

Men hvor enkelt er det egentlig å komme seg videre om man ikke har med seg og kan bytte hjul?

Det er mange muligheter. Du kan for eksempel bruke tetteskum eller denne finurlige løsningen.

Kan ikke bruke utstyret

I 2015 bistod NAF 5.683 bilister som ikke hadde reservehjul, og 3.246 bilister som hadde hjul, men som ikke hadde riktig utstyr, luft i dekket eller fordi bilene hadde falt av jekken.

- Det er veldig mange der ute som ikke aner hvordan de bruker tetteskummet, eller utstyret som trengs for å berge seg generelt, forteller Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Sørg for at du har det du trenger for å reparere dekket i bilen, også om du skal bruke tetteskum, er hans råd.

Sjekk om du har det du trenger


  • Tetteskum
  • Minikompressor
  • Ventiltrekker
  • Eventuelt også et par forskjellige størrelser på skruer og skrutrekker
  • Om du ikke har kjøpt et fullt sett, må du i hvert fall gå til anskaffelse av en ventiltrekker, da du må skru ut ventilnålen for å få fylt dekket med skummet.

    TREN: Jan Ivar Engebretsen i NAF anbefaler at bilister bruker utstyret som ligger i bilen når en skifter hjul og at en setter seg godt inn i brukermanualen før avreise. Foto: NAF Vis mer


    Det er også kjekt med en minikompressor, så du får fylt dekket med luft igjen. Slike pumper kobles til sigarettenneren og fås kjøpt der det selges bilrekvisita.

    - Skummet er ikke beregnet på større hull enn det som kan regnes som spiker og skruer. Fire millimeter er maksgrensen, og det er viktig at du lar en eventuell spiker eller skrue forbli i hullet. Det kan også være smart å ha det liggende, så kan de brukes til å tette et eventuelt hull, forteller Engebretsen.

    Sjekk også holdbarheten på skummet. Vanligvis har disse en holdbarhet på et par år.

    - Antakelig er det som oftest brukbart lenge etter at datoen er har gått ut, forteller Tore Lillemork, teknisk direktør hos Bilimportørenes Landsforening.

    - Vil man være på den sikre siden, får man kjøpt nytt tettemiddel hos merkeforhandlere, men også bensinstasjoner og bilrekvisita forhandlere.

    Reservehjulets bortgang

    Færre og færre biler benytter nå plassen der reservehjulet har pleid å være til utvidet bagasjerom eller el- og hybridbilenes tilfelle, plass til et batteri.

    Du har i mange tilfeller mulighet til å velge minihjulet, som kan ta deg noen mil, men veldig mange biler kommer nå originalt med enten et såkalt «runflat»-dekk (punkteringsfrie dekk) eller tetteskum som bøtemiddel.

    «Runflat»-dekkene er betydelig hardere enn vanlige dekk, noe som gjør at du kan fortsatt kan kjøre et stykke på dem, selv om luften er vekk.

    BLITT BORTE: mange biler har fortsatt hjul-brønn, men det følger sjelden med et reservehjul. Engebretsen anbefaler å gå til anskaffelse av det. Foto: Berit B. Njarga Vis mer


    I 2015 bistod NAF alene omtrent 12.000 bilister som med punkteringer ble stående.

    Engebretsen forteller at det første han gjorde når han kjøpte ny bil var å bytte ut skummet med reservehjul. Han anbefaler andre å gjøre det samme, da er du sikker på at du kommer deg videre.

    - Begge de nyere bilene jeg har kjøpt, har ikke hatt reservehjul. Det var ikke aktuelt å droppe det når det til og med var hjulbrønn i begge bilene, sier Engebretsen.

    Spesielt på langturer er det greit å ha reservehjul, da du gjerne kommer deg lengre og rasker frem, og du slipper å bekymre deg for at skummet ikke skal virke, eller at du må vente i timesvis på bergningsbil.

    Dyr bilferie

    Det er også noen haker ved å bruke skum, forteller Engebretsen.

    - Vi hadde et medlem som var på tur i Tyskland, hvor han punkterte langs Autobahnen. Han parkerte på en bensinstasjon. Ettersom han hadde kastet ut dekket for å få mer plass, foreslo vi at han kunne kjøpe skum og prøve det.

    - Etter at han hadde fylt opp dekket og satt i gang, tok det omtrent 20 minutter før han ringte igjen og trengte berging. Da han kom til verkstedet, kunne de ikke lappe dekket, da det er ulovlig når en allerede har forsøkt å fikse det med skum. Det er en regel i Tyskland som tilsier at et dekk bare kan lappes en gang.

    - Det førte til at han måtte kjøpe nytt dekk, og det hadde selvsagt ikke likt mønster. Det førte til kostnader på to nye dekk, på bekostning av feriebudsjettet, forteller Engebretsen.

    LES OGSÅ: Test av DAB-antenner
    LES OGSÅ: Se nøye over motoren før du reiser på tur
    LES OGSÅ: Vaske bilen hjemme?