TO MÅTER: Skal du kvitte deg med bruktbilen din kan du enten selge den privat, eller til en butikk, for eksempel som innbytte. Juridisk er ikke forskjellen stor. Foto: COLOURBOX.COM
TO MÅTER: Skal du kvitte deg med bruktbilen din kan du enten selge den privat, eller til en butikk, for eksempel som innbytte. Juridisk er ikke forskjellen stor. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Hva er best: Innbytte eller bruktbilsalg?

Å selge bilen til butikk er ikke så annerledes fra et vanlig privatsalg.

DinSide har skrevet mange artikler om problematikk rundt bruktbilsalg. Både som selger og kjøper kan du være uheldig, da kjøpsloven stiller ganske strenge krav til hva man kan tillate seg ved privatsalg. Det hele kan kort oppsummeres noe slikt som dette: Kjøper skal ikke få noe mindre enn hva han hadde grunn til å tro at han skulle få.

Derfor er ikke "selges som den er" nødvendigvis nok

For å unngå tradisjonelt bruktbilsalg, velger mange derfor å levere bilen som innbytte ved kjøp av ny bil fra butikk. Du får kanskje en lavere pris – butikken skal tross alt ha sitt – men det kan virke enklere enn å måtte forholde seg til alt et tradisjonelt bruktbilsalg innebærer.

Men heller ikke her kan du være sikker på å unngå problemer. Tvert i mot blir et bilsalg til butikk rent juridisk det samme som et privatsalg.

Oppdaget feil etter videresalg

Sent i 2011 solgte en hedmarking sin Volvo V70 D5 2003-modell som innbytte ved kjøp av en Volvo XC70 D5 2004-modell. Butikken verdsatte innbyttebilen til 170.000 kroner, og solgte kunden den nyere Volvo-en til 289.000 kroner.

En måned senere fikk bilkjøperen en lei telefon: Innbyttebilen hans stod ikke til forventningene. Den hadde feil som måtte utbedres, og butikken ville at hedmarkingen skulle punge ut alle de 22.259 kronene reparasjonen kostet.

VOLVO: Volvo hadde han fra før, men Volvo skulle han ha igjen. Det gikk dog ikke helt etter planen. Foto: DinSide Vis mer


Dette nektet bileieren å gå med på. Han ville derfor heller heve kjøpet, men problemet var bare dette: Innbyttebilen hans hadde allerede blitt solgt videre. Dermed stod butikken på sitt, hedmarkingen betalte motvillig, saken havnet hos Forbrukerrådet og gikk videre i Forbrukertvistutvalget (FTU).

Pass deg for kilometerjuks ved bruktbilsalg – slik avslører du dem

Derfor slipper han unna

Forbrukertvistutvalget er enig med privatpersonen i dette tilfellet, og krever at butikken tilbakebetaler summen. Men grunnen til at han slipper unna, er ikke at kjøperen var en butikk, eller at bilen allerede var videresolgt. Det er nemlig kjøpsloven som gjelder i slike tilfeller, akkurat som ved et privatsalg, fordi selger er en privatperson.

VIKTIG: Hva som står i kontrakten har alt å si når noe går galt. Foto: Colourbox.com Vis mer

FTU behandlet derfor saken som et vanlig bruktbilsalg, og gir bileieren medhold blant annet på grunn av dette:

  • Kontrakten mellom de to skal ikke ha sagt noe spesifikt om bilens tilstand, eller hvorvidt butikken på noen måte kunne endre verdsettingen. Butikken må derfor "bære risikoen" for eventuelle feil som viser seg i ettertid.
  • Butikken hevder at kunden har tilbakeholdt opplysninger om bilen, noe FTU ikke finner bevis for.
  • Feilene som ble oppdaget på bilen er typisk for slitasje i FTUs øyne, noe butikken måtte regne med.

Slipper du unna?

At innbytte og privatsalg er én og samme ting rent juridisk, kommer også frem i andre FTU-saker. For eksempel historien om en kar som byttet inn campingvognen sin, hvor butikken senere oppdaget fukt. Her måtte den tidligere eieren punge ut, og det spilte ingen rolle at den ene parten var en butikk.

Så hvorfor slipper én person unna, mens en annen må betale? Den samme grunnen som ellers: Kontrakten. I campingsaken sa kontrakten at verdien på innbyttegjenstanden kunne reguleres ved eventuelle feil som ble oppdaget senere. I Volvo-saken sa kontrakten ingenting om dette. Men dette var ikke nødvendigvis nok; også hvor alvorlig feilen var spilte inn.

Den eneste juridiske fordelen du kan få ved innbytte kontra privatsalg, er at FTU er noe strengere mot en butikk enn en privatperson.

    "Utvalget har i tidligere saker lagt til grunn en streng undersøkelsesplikt for forhandler ved innbyttehandler" skriver FTU i et vedtak fra 2009. Men også i dette vedtaket fikk butikken rett.

Hva foretrekker du?

Stem her: (Avsluttet)
Innbytte(68%) 866
Privat bruktbilsalg(32%) 406
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Slik bør du gjøre bilbyttet

Derfor blir også rådet det samme som ved alle bruktbilsalg: Vit hva du selger, og få med så mye som mulig i kontrakten. Snakk med forhandleren din om potensielle problemer, og hvordan de tenker å løse det. Og husk at snakk er én ting, kontrakter noe annet. Avtalen bør være skriftlig om du havner i en tvist.

Kanskje du for eksempel kan få en noe lavere pris om du får med i kontrakten at verdien er statisk, og butikken tar ansvaret overfor kunden som kjøper bilen din i neste rekke, uansett hva som måtte oppdages i ettertid. Dette kan likevel fort bli billigere i det lange løp.

Les mer her: Dette bør du ta med i kontrakten ved bruktbilsalg

Spesielt med tanke på at krav ikke bare kan komme etter ett videresalg, som i vårt eksempel, men etter flere. Bilen din blir fort en del av en lang kjøp- og salgsrekke, og kravene kan rettes nedover kjeden, slik vi har sett kostbare eksempler på tidligere.

Les mer her: Derfor har du ansvaret for bruktbilen selv etter videresalg

I og med at den juridiske fordelen er så og si fraværende, bør du også spørre deg selv om du heller skal selge bilen privat. Du kan få en høyere pris om du gjør mer av jobben selv.

Hva er din erfaring med innbytte kontra privatsalg? Del din erfaring under artikkelen!