<strong>BESTILL I TIDE:</strong> Miljømerket gir deg adgang til å kjøre i miljøsonene i flere tyske byer. Uten merket risikerer du bot. Merket klistres i frontvinduet på bilen. Foto: http://www.umwelt-plakette.de/
BESTILL I TIDE: Miljømerket gir deg adgang til å kjøre i miljøsonene i flere tyske byer. Uten merket risikerer du bot. Merket klistres i frontvinduet på bilen. Foto: http://www.umwelt-plakette.de/Vis mer

Husk å bestille dette merket før du reiser

Hvorfor bør du ha Umweltplakette?

Mange kjører gjennom Tyskland i sommerferien. Men skal du innom tyske byer, er det mer og mer sannsynlig at bilen må være utstyrt med dette merket. Umweltplakette er navnet på det tysk miljøoblat som er innført i flere tyske byer. For å reise inn i bykjernen med bil, må du ha dette merket, selv om du kjører et utenlanskregistrert kjøretøy.

– Miljøoblater er et eksempel på nye avgifter og regler man bør kjenne til når man skal på bilferie på kontinentet, sier generalsekretær Hallgeir Raknerud i KNA, Kongelig Norsk Automobilklub i en pressemelding.

Om du kan få et oblat, og i tilfelle hvilket oblat du vil få (grønt, gult eller rødt), avhenger av hvor mye kjøretøyet ditt forurenser.

Norge: Vil også innføre miljømerking på biler - men for å hjelpe kjøperne

Bestill i god tid

Du bør skaffe oblatet FØR du reiser. I Norge får du det via Tysk Reisebyrå, som har en avtale med Dekra, den tyske offentlig godkjente kontrollenheten.

Du må betale 200 kroner, og sende en kopi av vognkortet, der også informasjonen om drivstoff er angitt. Det tar åtte til ti virkedager før du mottar oblatet.

Det skal også være mulig å bestille fra Umwelt Plakette som har en nettbutikk der du angir hvilket land du kommer fra, før du bestiller. Også Tüv kan utstede oblat, samt godkjente bilverksteder i Tyskland.

Trafikkreglene du ikke visste om

Hvor må du ha det?

Skilter som markerer miljøsonene. Vis mer


Rekker du ikke skaffe oblat, eller du vil helst droppe det? Da må du unngå å kjøre inn i byene du ser på denne oversikten. For eksempel finnes begrensningen i Berlin, Köln, Frankfurt/Main, Bremen, Düsseldorf og Leipzig.

Områdene som er begrenset, er merket med skilter. Kjører du inn her uten det riktige merket i frontruta, risikerer du bot. Noen steder er det romsligere løsninger for tilreisende, mens andre byer utsteder bot uansett.

Les også: Seks av ti kvinner vil helst ikke kjøre her

Lignende oblater kan være nødvendige også i andre land. Italia har for eksempel innført ordningen Zona Traffico Limitato (ZTL), spesielt i historiske bydeler. Her kan du ikke kjøpe deg tillatelse, men kan få adgang til å kjøre inn om du har god grunn. Om du bor på hotell i et slikt område for eksempel, kan hotellet være behjelpelig med å skaffe tillatelse, ifølge NAF.

Her er Europas farligste veier