Hurrah Pajero - frisk, ny machojeep

Helt nye Mitsubishi Pajero buldrer videre i helt samme spor - bare litt bedre. Bilen får nye toppmotorer, hvorav den sterkere 3,2-liters dieselen er som skapt for Norge. Dessuten forbedret 4x4-system og et luksuriøst interiør.

Dette er den nye, fjerdegenerasjons Mitsubishi Pajero. Vis mer

Hurrah Pajero - frisk, ny machojeep

  1. Store bilder
Her er dagens Pajero. Vis mer
Dette var slik vi trodde den skulle bli. Vis mer
Grillen er det mest gjenkjennelig nye ved Pajero 2007-modell. Vis mer
Interiøret er kraftig oppdatert. Kommer nok også med venstreratt. Vis mer


Pajero er fra før en mastodont av en skogskar-jeep. Sterk og luksuriøs nok å friste de konservativt orienterte SUV-kundene i øvre prissjikt, altså kroner 700.000 pluss. Kunder som oppfatter Touareg og Cayenne for byjeeper, og hvor kun Toyota Land Cruiser kan måle seg mot Pajero.

Ny fra bunnen

Nå, seks år etter forrige oppdatering, kommer fjerde generasjon av SUV-legenden Pajero. Og det uten at Mitsubisi har våget å tukle med en resept som fungerer. I følge administrerende direktør Bernt Jessen hos importøren MMC Norge, er Pajero 2007 ny helt fra grunnen og opp. Det ville du aldri ha gjettet ut fra bildene. Fronten er tydelig ny, men resten av bilen ser kliss lik ut. Så er da også utvendige mål tilnærmet identiske. Pajero fortsetter med selvbærende karosseri, og er fortsatt mer innrettet mot terrengkjøring enn de fleste av dagens SUVer. Mitsubishi bruker en videreutviklet utgave av sitt All Wheel Control-system, med blant annet stabilitetskontroll og låsbar bakre differensial.

Luksus og motor

Mitsubishi legger også mye vekt på at Pajero har fått et kraftig oppgradert interiør. Toppmodellen leveres med navigasjon, ryggekamera og underholdning i baksetet. Og et 860 watts musikkanlegg fra amerikanske Rockford Acustic Design.
På motorfronten utstyres bilen med en ny 3,8- liters V6 bensinmotor. Mer interessant er en helt ny 3,2-liters dieselmotor, men fortsatt med fire sylindere. Det er selvsagt sistnevnte som blir slageren her til lands.
- 95 prosent av dagens Pajero-kunder velger allerede 3,2-liters diesel og topp utstyrsnivå, opplyser Jessen hos MMC Norge. Men hvor mye mer den nye rekkefireren yter vil han ikke si enda. Annet enn at den blir sterkere og er ”tunet for støy og miljø”. Og den er selvsagt Euro4-kompatibel, og kommer med partikkelfilter.

Priser og levering

Den nye Pajeroen debuterer offisielt på Parismessen om et par uker. Og da har fabrikken i Japan allerede begynt å sende båtlaster med biler hit til Europa. Priser på den nye modellen er likevel foreløpig uvisst, annet enn at importøren lover at den skal være konkurransedyktig. Dagens Pajero begynner på 520.000 kroner for 2,5-literen, mens 3,2-literen koster 725.000 kroner. Til sammenlikning koster en Land Cruiser med treliters diesel fra 650.000 kroner.

En SUV-legende

Vis mer


Kollega Knut Usterud-Svendsen skrev i 2004 en setning om Pajeros opprinnelse som er for god til ikke å dele med nye lesere: ” Terrengbilen ved navn Pajero så dagens lys for 2,2 millioner biler siden, i 1981 da ingen visste hva en SUV var”. Per i dag er totalen kommet opp i 2,5 millioner Pajeroer verden over, hvorav ca. 14.000 går i Norge.

Gruppebildet over, som du også kan se i stor versjon i fotoalbumet, viser fra venstre den aller første japanske personbilen med permanent firehjulsdrift, PX-33 fra 1936. Deretter konseptet på Pajero som ble vist i Tokyo i 1979. Til høyre står Pajero 2007-modell.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Mitsubishi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder