<strong>SMART HUMP: </strong>Student Bryce Killen har laget en avansert fartshump som benytter belønnig og straff for å lære bilister trafikkultur. Foto: Australian Design Award
SMART HUMP: Student Bryce Killen har laget en avansert fartshump som benytter belønnig og straff for å lære bilister trafikkultur. Foto: Australian Design AwardVis mer

Humpete oppdragelse

Fartshump som straffer deg om du kjører for fort.

Sjåfører på veier med fartshumper, gjør gjerne en av tre ting:

  • Fortsetter i samme fart som før, og "hopper" over.
  • Holder fartens så lav at humpen ikke føles plagsom.
  • Bremser ned foran hver hump, og gir på igjen etter passering.

Formålet med humpene er gjerne å oppnå en jevnt lav fart på veien der de ligger. Det er her denne varanten kommer inn. Denne fartshumpen er nemlig designet for å oppdra deg.

Den belønner førere som holder riktig fart, med en tilnærmet humpfri passering, mens fører som holder for høy fart, vil merke det i form av ubehagelig humping.

Les også: Derfor grisekjører vi

Avanset teknologi

Denne fartshumpen er utviklet av Bryce Killen, som er student ved Newcastle University i Australia. Produktet står på en designpris-liste for 2010. Her kan du lese mer om humpen, fra Australian Design Award.

Bak løsningen ligger bruken av thixotopic non-Newtonial fluids (vi bruker den engelske betegnelsen her), en væsketype som skal reagere med kjøretøyets fart på ekstremt kort tid, og dermed gi ulik kjøreopplevelse for bilisten som passerer. I praksis betyr dette at væsken reagerer på lav fart med bli mer flytende, og på høy fart med å bli hardere.

Les også: Med dette utstyret blir du tatt

Andre varianter

Det er nok tvilsomt dessverre, om denne teknologien egner seg i kalde land som Norge. Kanskje kan varianten fra Yanko Design tenkes å fungere bedre. Her er det i alle fall ikke væske involvert. Humpen legger seg flat om bilene kjører etter fartsgrensen, men hever seg om bilen kjører for fort.

Dessverre er dette produktet kun en prototyp.

SMART HUMP: Student Bryce Killen har laget en avansert fartshump som benytter belønnig og straff for å lære bilister trafikkultur. Foto: Australian Design Award
En spesiell type væske skal reagere lynkjapt på bilens hastighet, og sørge for humpfri passasje for den som kjører i riktig hastighet. Foto: Australian Design Award
Jae-yun Kim & Jong-Su Lee står bak denne prototypen, en fartshump som skal kunne legge seg flat for førere som holder 30 km/t eller lavere fart. Foto: Yanko Design


Elsket og hatet

Fartshumper er kontroversielle. Mens småbarnsforeldre, beboere ved trafikkerte småveier og skoleeiere ofte ønsker seg fartshumper i nabolaget, protesterer gjerne bussjåfører og ambulansesjåfører.

Bare i hovedstaden finnes 2.000 fartshumper. Humper anlegges først og fremst i veier hvor myke trafikanter ferdes og fartsnivået er høyt i forhold til fartsgrensen. Dessuten vurderes anlegg av humper på ulykkesbelastede steder, for å ivareta trafikksikkerhet for fotgjengere ved kryssing, spesielt der det ferdes mange barn.

Les også: Så lett mister du lappen

Fartshumpene anlegges først og fremst i veier med fartsgrensesone 30 km/t, men kan også være aktuelt i veier med fartsgrense 40 km/t og 50 km/t, opplyser Samferdselsetaten i Oslo.