Hummer for garasjen

Den er bygget på en midsize pickup, men er betydelig kortere og lavere. Det er overhengene foran og bak som er kappet for å få den rette Hummer-looken.

Hummer for garasjen

  1. Store bilder!


GM ønsket seg en Hummer som var mer håndterlig og ikke så skummel å kjøre. Og ikke minst en størrelse som gjør det mulig å kjøre i Europa uten blinkende varsellys på taket.

Pickup

Hummer overrasker ved å presentere baby-Hummer i pickup-versjon først. Det kan tenkes at det dukker opp en lukket utgave etter hvert. H3T er bygget på en midsize pickupramme, men er betydelig kortere. H3T er faktisk kortere enn kompaktklasse bilen Mazda 3, og lasteplanet måler kun halvannen meter.

Det er forresten en sannhet med modifikasjoner at den vil gå greit ned i et garasjeanlegg med gjerrige mål, problemer kan oppstå med en bredde på nesten 190 centimeter uten speil. Høyden er moderate 180 centimeter, og målene sørger for at H3T vil gi et tross alt kompakt inntrykk.

Liten turbomotor

En rekkefemmer på 3,5 liter må sies å være moderat for en amerikansk pickup. Ytelsene er imidlertid ikke fullt så moderate, i konseptbilen er det oppgitt at den turbomatede motoren skal yte 350 hestekrefter ved 6.000 o/min og ha et dreiemoment på 474 Newtonmeter ved 3.600 o/min.

En annen spesiell ting med motoren er det visuelle inntrykket. Når vi hentet bildene fra GM trodde vi først at ett av bildene viste en del av interiøret, muligens midtkonsollen. Det viste seg å være plastskallet rundt motoren som var svært forseggjort. Panseret og forskjermer er i ett stykke, og panseret felles fremover med grill og lykter.

Sidedør

Lasteplanet har fått en fiks sidedør i forkant av bakhjulet. Det er ikke sikkert at denne løsningen blir med over i produksjonsbilen, men det antyder med all mulig tydelighet at det dukker opp en lukket utgave etter hvert. En annen fiks løsning er et soltak som åpner nesten hele kupetaket.

Typiske konseptbildetaljer som differensialer i børstet aluminium og flerfargede dekk forsvinner nok før produksjon, men ellers ser bilen ganske klar ut.

Hummer H3T ble først vist på bilutstillingen i Los Angeles. California-markedet er viktig for Hummer, og det blir spennende å se på utviklingen bilen H3T får frem til den store Detroit-utstillingen.

Store bilder finner du her.