Vis mer

Huff, dette var gammelt

I forbindelse med kjøringen av den nye E-klasse fikk vi tak i denne. En skikkelig gammel godbit. Vi skulle kanskje latt det bli med minnene.

Mercedes har nylig lansert sin nye E-klasse kabriolet. En lekker bil full av avansert teknologi og suverene motorer. Midt oppe i orgien av teknologi, design og luksus fant vi denne bilen her - 300 CE-24. Tallene her betyr rett og slett treliters motor med 24-ventilers topp. På denne tiden var også Mercedes tilgodesett med rekkesekser. Testbilen har også Sportline utstyrspakke og femtrinns automatkasse.

Testbilen var en 1992-modell med skarve 88.000 kilometer på speedometeret. Det er en svært lav kilometerstand på en såpass gammel bil. Visuelt er bilen bortimot strøken. Ikke en ripe, originale felger og svært lite slitasje så vidt vi kunne se.

Knirk og knak

Det er når vi skal ta bilen i bruk at alderen merkes. Nøkkelen er en tynn liten flis som ikke oser eksklusivitet i det hele tatt, den bare virker. På plass bak rattet ser man tydelig at det har gått noen år, men de store instrumentene med oransje nåler er tross alt et hyggelig gjensyn.

Neste store oppgave er å få av taket. Tyskeren som passer på at jeg ikke skal ødelegge klenodiet deres, kan fortelle at taket fjernes "mostly automatic". Først må vi brekke ut to håndtak, dytte taket opp, og deretter håpe at resten går av seg selv.

I praksis knirker og knaker takkonstruksjonen såpass at det høres ut som den brekker opp i småbiter der bak...


Slapping

Det er klart for kjøring. Rekkesekseren maler mykt mens store mengder bensin renner inn. Forbruket på denne ligger betydelig over den nye E-klasse. Uten å ha målt regner vi med at denne motoren bruker det samme som dagens V8er med nesten 400 hestekrefter. Testbilen har en treliters blokk med 24-ventilers topp. Dette var en stor og spennende oppgradering fra den første 300 motoren som ytet 188 hestekrefter. 24-ventileren leverer 220 handikappende hester og 265 newtonmeter. 0 til 100 skal gå på 8,8 sekunder og toppfarten er oppgitt til 230 kilometer i timen. Vi hadde toppversjon med femtrinns automatkasse. Forbruket ligger i praksis på godt over literen.

Urealistisk

Vi tror disse tallene er optimistiske. På dette tidspunktet kom vi fra en ny 1,8 turbo (200 CGI) med 184 hestekrefter> og den virker mye sprekere. Denne gamle rekkesekseren trekker sakte oppover i turtall. Akselerasjonen er svak og draget er rett og slett trist. Girkassa er sjaltefiendtlig og arbeidssky. Skal man få kassa til å gire må man kjøre "kick-down" eller rett og slett gire med spaken selv. Den store motoren sliter seg avgårde og minner overhodet ikke om en treliters sekser. Den er dau!

Krenger

Kjøreegenskapene er komfortable. Det duver og krenger og det er et slit å få bilen til å skifte retning. Styringen har en betydelig dødgang rundt senterposisjon og rattet kan vris ganske mye rundt senterstillingen uten at bilen skifter retning. Det er irriterende. Hvis man dreier rattet nok, svinger bilen etterhvert. Den krenger betydelig og vi seiler rundt i de glatte skinnsetene.

I den nye E-klassen har vi skrytt av hvor lunt det er i kabrioleten. Dette er den rake motsetningen. Det blåser og støyer så voldsomt rundt hodet vårt at vi omtrent må kakke i frontruta å sjekke om den faktisk er der. Kupéen er kald og forblåst.

Det vi liker best er det fine interiøret som mange kanskje forbinder med Mercedes. Instrumenter med gule visere og valnøtt i midtkonsollen er slik som vi husker det i gamle dager.


Konklusjon

Er dette overhodet noe å ha? I forhold til dagens standard er dette dårlig. Vi ville tenkt oss om grundig. Testbilen er til og med vedlikeholdt av Mercedes selv, av fabrikken! Likevel oppleves den som såpass ruskete.

Dette var svært kostbare biler da de kom på markedet og det finnes noen av dem på markedet. Når det gjelder bruktbiler som er såpass gamle gjelder det å være påpasselig. Vi regner med at alle biler som finnes har rullet betydelig mer enn vår bil, og at et par hundre tusen på måleren ikke er sjeldent. Se opp for kilometerskrudde biler og sørg for at alle papirer er med. Jo mer dokumentasjon du kan få tak i, jo bedre. La gjerne Naf ta en bruktbiltest.

Les også:
Prøvekjøringen av den nye Mercedes turbokabrioleten her!
Eller se alle de siste Mercedes Benz-nyhetene