Foto: Hövding
Foto: HövdingVis mer

Høyteknologisk sykkelhjelm

Dette er sykkelhjelmen for deg som bruker lang tid på å fikse håret om morgenen.

Sykkelhjelmen kan vel ikke anses å være damenes beste venn. Når sveisen er fikset, og sminken er lagt, så trer man ikke på seg en hjelm og ødelegger lang tids arbeid. Her er sykkelhjelmen som ikke er et hodeplagg.

Se video fra testingen lenger ned.

To jenter fra Sverige har utviklet en løsning som kan bøte på problemet, en krave som blåses opp til en kollisjonspute. I korte trekk virker den på samme måte som en kollisjonspute på en bil ved at den aktiveres når et uhell er ute. Kollisjonsputen blåses da opp, og formes som en beskyttende hjelm rundt hodet. Hövding kalles løsningen, og er kommet på markedet i disse dager.

Designen teller

Det vesentlige med Hövding er hvordan den ser ut før den er utløst. Mest ser den ut som et skjerf. I praksis er den en krage med et stofftrekk utenpå. Dette stofftrekket kan foreløpig fås i to forskjellige utgaver, men målet er at det stadig skal lages flere alternativer, helt til Hövding kan påberope seg å kunne levere en hel kolleksjon. Disse trekkene skal ivareta designen, men utseendet betyr selvfølgelig ikke alt. Det er sikkerheten som skal ivaretas.

Kjent teknologi

En rimelig diskrèt anordning, selv for den mest fasjonable. Foto: Hövding Vis mer


Hövding er bygd opp som en krage hvor den oppblåsbare lufthjelmen ligger lagret. Sammen med denne ligger en luftkapsel med helium som inneholder nok til at hjelmen kan blåses opp. Hövding har hentet noe av teknikken fra de hjelmene for motorsykkel som også har airbag. Den store utfordringen har ikke vært å lage selve hjelmen som skal blåses opp rundt hodet, men hva som skal trigge en utløsning.

Sensorene bestemmer

For å sikre at hjelmen ikke blåser seg opp i tide og utide så er det samlet en stor mengde data og informasjon gjennom undersøkelser. Ut fra dette er det bestemt hva som er normale bevegelser, og unormale bevegelser. I selve kragen sitter det flere sensorer som måler syklistens handlingsmønster, og som forteller når kragen skal løse ut.
Selve hjelmen blåses opp i løpet av 0,1 sekund, og vil være på plass før du eventuelt treffer bakken. Stoffet i hjelmen er av et såpass sterkt materiale at det tåler å skli mot asfalten uten at det går hull på den. Den holder også på trykket såpass lenge at den beskytter helt til episoden er over. I den slags situasjoner får sveis være sveis, og liv være liv.

Kollisjonsputen sitter rundt halsen, og ser mer ut som et tilbehør enn et sikkerhetselement. Foto: Hövding
I bruk kan puten integreres helt i det øvrige tøyet. Foto: Hövding
Foto: Hövding
En rimelig diskrèt anordning, selv for den mest fasjonable. Foto: Hövding
Foto: Hövding


Statisk intelligens

Det ligger en liten programmert hjerne i selve kragen, som drives av strømmen fra et oppladbart batteri. Ladingen av dette batteriet skjer gjennom USB-kontakten på en datamaskin, eller gjennom en lader som har USB-utgang. Dersom datamaskinen er koblet mot Internett, så sørges det også for at kragen automatisk blir oppdatert med siste programvare. Et produkt som går på strøm må selvsagt også ha en av og på bryter. Sammen med denne bryteren er det en lampe som blant annet forteller hvor mye strøm det er igjen. Når denne gir fra seg et signal er kragen operativ i ca en time til.

En glad historie

Terese Alstin og Anna Haupt er designere som har utviklet Hövding. Foto: Hövding Vis mer


Historien om Hövding startet egentlig som en hovedoppgave for de to industridesignerne Anna Haupt og Terese Alstin. Ideen ble så bragt til livs, og i dag er de faktisk tolv personer som jobber med Hövding på heltid, og utviklingen har tatt seks år. Bakgrunnen var at det hvert år er 30.000 mennesker som skades på sykkel i Sverige, og hele 10.000 av disse er hodeskader.

2.500 kroner

Kragen kommer i salg i løpet av våren 2011 men kan bestilles allerede nå på deres hjemmesider. Hos söta bror er prisen satt til 2.500 kroner, og da har du antagelig den kuleste sykkelhjelmen på markedet. Kragen kler du rett og slett på deg ved å tre den på fra nakken og frem. Deretter festes den med en glidelås i front. Vi har foreløpig ikke testet den, men kan en slik krage bli for varm og ubehagelig om sommeren? Forfengeligheten har sin pris.

Se putehjelmen under testing: