Produksjonen av bl. a. Renault Clio øker som resultat av den forhøyede vrakpanten. Foto: Knut Moberg
Produksjonen av bl. a. Renault Clio øker som resultat av den forhøyede vrakpanten. Foto: Knut MobergVis mer

Høyere vrakpant redder småbilene

Færre mister jobben og flere biler produseres på grunn av Europas tiltak mot finanskrisen.

Forrige uke meldte Renault om at de vil øke Clio og Twingo-produksjonen etter at den franske regjeringens forhøyede vrakpant økte etterspørselen etter små biler.

Den franske bilprodusenten sier at Clio Campus og Clio III vil fortsette produksjonen i Frankrike, og at fabrikken i Slovakia også vil kunne produsere flere Twingo-modeller.

I Norge selges bare Clio-modellen, men dog er dette gode nyheter fra bilbransjen. Hele 400 jobber vil bli reddet, som konsekvens av den nye interessen for småbiler.

Oversvømmes av usolgte biler

Vrakpantordningens suksess

Den nye vrakpantordningen går ut på at den franske regjeringen, som en del av krisepakka for å dempe finanskrisens utfall, tilbyr 1.000 Euro (ca. 9.000 kroner) i vrakpant mot at man kjøper en helt ny bil.

Tidligere i vinter har både den tyske, den italienske og den spanske regjeringen gjort samme tiltak.

Får 25.000 i vrakpant
Vil ha 13 ganger høyere vrakpant i Norge

I Tyskland har denne ordningen fått stor effekt, og flere tyske vrakpantere rapporterer om at de har mer å gjøre nå enn på fem år.

Videre melder Peugeot om at de har økt salget med 80 prosent, og Opel melder om 30 prosent økning.

Til det tyske tidsskriftet Automobilwoche sier Peugeot-sjefen at han regner med at den økte vrakpanten vil øke Peugeot-salget i Tyskland med 12.000 biler.

Også Italia, Frankrike og Spania har kommet med lignende incentiver for å få fortgang i bilmarkedet, men i Spania har virkningene uteblitt.

Vil ha 13 ganger høyere vrakpant i Norge

Andre nyheter fra Renault:
Med fokus på familien
Sterkere Golf-konkurrent
Mye plass, rimelig pris