Rat Rod basert på en 1934 Ford sedan. V8-motoren fra Chevrolet yter 310 hester. Eieren heter Mario. Foto: Knut Moberg
Rat Rod basert på en 1934 Ford sedan. V8-motoren fra Chevrolet yter 310 hester. Eieren heter Mario. Foto: Knut MobergVis mer

Hot Rods i Essen

ESSEN (DinSide Motor): Det tyske Hot Rod-miljøet stilte med spesialutstilling i Essen i år igjen.

I år var samlingen Hot Rods på bilutstillingen i Essen større enn noensinne, og delte plass med relaterte emner som dragstere og custom cars. En egen utstilling var, som i fjor, viet temaet, organisert av tyske spesialpublikasjoner som Smokin' shutdown.

Fra 20-tallet

Begrepet Hot Rod har ingen offisiell etymologisk definisjon; "varme råder" er kanskje nærliggende, men virker lite troverdig. "Rod" kan i sin tid blitt avledet fra roadster - en av de vanligste biltypene som ble brukt opprinnelig, uten at det er noen mer plausibel forklaring. Uansett: Tradisjonen kan spores tilbake til 1920-årenes California der en uttørket innskjø med sin flate bunn og nærmest ubegrensede areal var en perfekt arena for hastighetskjøring med topptrimmede biler med datidens relativt enkle kontruksjon.

Fort skulle det gå

Hovedformålet var å nå toppfart, og det var plass nok til det. Dette i motsetning til Drag Racing, som dukket opp sent på 30-tallet og hvor formålet var å tilbakelegge en kvart mile (ca. 402 meter) på kortest mulig tid. Etterhvert ble den større saltsjøen i Utah og spesielt Bonneville Salt Flats favoritt-åstedet for denne typen aktiviteter.

Forskjellige typer

Hot Rods er fortsatt stort sett - med noen unntak - basert på eldre amerikanske bilmodeller. For å nå høyere hastigheter ble bilen oftest senket og "choppet", det vil si at øvre del av kupéen ble kuttet av og taket plassert lavere. Det skilles ofte mellom tradisjonelle hot rods, oftest med donorbil fra før 1950 og gjerne fra tidlig 30-tall, street rods, som ofte er nyere og mer forseggjorte i dekor og utførelse, og rat rods, som er lite forseggjorte utseendemessig og hovedsaklig bygget for krefter og fart.

1937 Ford Coupe, Chevrolet V8, 450 hk Foto: Knut Moberg
Ford Model A fra 1930. Chevrolet V8, 330 hk Foto: Knut Moberg
Ford Model A, også denne med V8-motor fra Chevrolet. 450 hestekrefter. En konkurransemodell. Foto: Knut Moberg
Spenstig frontdesign på Ford-en fra 1937 Foto: Knut Moberg
'34 Graham Coupe, eid av Thom Piston, utstyrt med en Chevrolet High Output V8 på 340 hester. Foto: Knut Moberg
Chevy Pickup fra 1957, Chevrolet V8 på 510 hester. Forstilling fra Camaro. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Ford panelvogn fra 1955 med Chevrolet V8-motor på 350 hk. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Sjeldent, fransk innslag: Citroën AC4 med V8 fra Chevrolet og 300 hester og dashbord hentet fra en Buick. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Chevy Fleetline fra 1948. 350 hester og forstilling fra en Mustang! Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Kledt i skinn fra topp til tå: 1929 Ford Roadster med Ford Flathead V8-motor på 90 hester. Originalt understell. Foto: Knut Moberg
En Cosworth-motorisert råtass: Donorbilen er en Ford Coupe fra 1934 og er eid av Axel Steinbach. Motoren er en treliters 24-ventilers V6 som yter 207 hestekrefter. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Ford Roadster Pickup fra 1929 med Chevy V8 på 300 hester Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
En ikke-amerikaner i Rod-selskapet: Opel B1 fra 1931, også den utstyrt med V8-motor fra Chevrolet og choppet som de fleste andre. 300 hestekrefter å sparke fra med gjennom en Chevrolet-automat av typen TH 350. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
'38 Ford Coupe, V8 Chevy og 350 hk. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Rat Rod basert på en 1934 Ford sedan. V8-motoren fra Chevrolet yter 310 hester. Eieren heter Mario. Foto: Knut Moberg
OK, bare på grensen til Rat Rod... Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Mye Ford

Tidlige hot rods var basert på T-Ford, men da A-forden kom, ble den svært populær takket være sin mer robuste konstruksjon. Ford-roadstere fra tidlig 30-tall er svært populære innen rodding, men man ser rett som det er VW Boble-baserte rods. Hot Rod er ikke lenger begrenset til ren hobbyvirksomhet, og bransjen har sine stjerner, som Boyd Coddington i USA.

Tyske rods

Bilene vi ser her og som sto på bilutstillingen i Essen tidligere i måneden er bragt til veie av entusiaster i Tyskland, hvor det er et stort miljø. Hot Rod spesialutstillingen var organisert av Thom Piston i det Berlin-baserte "Syndicate for Authentic Design", som utgir magasinet Smokin' Shutdown.

Kos dere med bildene, hvorav de fleste har med en kort beskrivelse av bilen.