Hondas diesel renere enn bensin

Honda har laget en superren dieselmotor, rettere sagt en helt spesiell ammoniakk-basert diesel-katalysator. Montert på Hondas kjente 2.2 i-CDTi-motor, som blant annet står i SUVen CR-V i dag, vil NOx-utslippet bli like lavt som fra en bensinmotor.

Honda-nytt: Med selvprodusert ammoniakk skal helsefarlig NOx nedkjempes i dieselmotorer. Bildet viser Takeo Fukui foran Accorden som er brukt i testarbeidet. Vis mer
Den nye diesel-katalysatoren skal kunne fjerne 99 prosent av NOxen i dieselavgassene. Vis mer


Honda varsler nå at deres neste generasjon dieselmotorer blir like utslippvennlige som bensinmotorer også når det gjelder nitrogenoksider/dioksider (NOx).

Kalifornsk renhetsnivå

De har nemlig laget en katalysator som dramatisk reduserer NOx-utslippene fra dieselmotorer. Tilstrekkelig, mener Honda, til å tilfredsstille de strenge kravene fra den amerikanske Environmental Protection Agency (EPA) Tier II Bin 5-utslippsspesifikasjonen.
Og ikke heng deg opp i det lange navnet. Det er kort og godt en føderal spesifikasjon som er så streng at den til og med tilfredsstiller kalifornske myndigheters krav. Og atskillig strengere enn hva Europa forholder seg til.

Selvprodusert ammoniakk

For å få dette til, har Honda tatt i bruk ammoniakk. Og det på en måte som for menigmann virker ufattelig smart. Litt ta og gi med samme hånd. Ammoniakken produseres nemlig i katalysatoren, av deler NOxen i avgassene, og som deretter tar kverken på resten av NOxen.
Vi tar det en gang til: I denne totrinnskatalysatoren finner vi først ett lag som absorberer NOxen i eksosen og omdanner noe av den til ammoniakk. Deretter finner vi lag nummer to, som absorberer den produserte ammoniakken, for så å bruke den i en reaksjon som forvandler den resterende NOxen til visstnok harmløs nitrogen.

Like bra som treveis bensinkatalysator

Her ser du nye CR-V som debuterer på Parisutstillingen denne uken. Den kommer med den populære 2.2 i-CDTi-motoren. Dessverre går det minst tre år før vi ser den med den nye superkatalysatoren. Vis mer
Vis mer


Men vi akter ikke å forville oss helt i glemt ungdomsskolepensum her. La oss heller slå fast at en treveis katalysator av den typen som du i dag finner i de fleste bensinmotorer, de reduserer NOxen med nær 99 prosent - i bensinmotorer. Grunnet blant annet forskjellig arbeidstemperatur og oksygeninnhold, funker imidlertid en slik treveis katalysator nesten ikke i det hele tatt i dieselmotorer hva angår NOx. Den nye ammoniakk-katalysatoren, derimot, gjør altså dieselmotorene i stand til å matche bensinmotorene også på NOx-rensingen. (Se tabell).

Innen tre år

Dessverre blir ikke denne nyvinningen å finne med det aller første. Honda satser på å introdusere den innen tre år - og da på det amerikanske markedet. Valget av USA før Europa skyldes nok ikke minst at amerikanerne har et svært strengt regelverk. Mens man i Europa ikke har problemer med diesel, vil den nye teknologien kunne gi dem store fortrinn i det amerikanske markedet, hvor det i dag knapt finnes dieselbiler.

Hva betyr dette for deg?