Honda vil tukte Nissan GT-R

V10 på 450 hk, 2+2 GT-bil: Dette kan være Hondas oppskrift på en ny japansk superbil-suksess.

Nissans svært vellykkede lansering av sin superraske GT-R (se lenke til vår prøvekjøring nederst), har nok inspirert Honda til å være ekstra påpasselige under utviklingen av det som tegner til å bli en utrolig heftig og spennende supersportsbil i den beste japanske tradisjonen.

Nær kult-status

Forrige generasjon NSX var en midtmotorisert kompromissløs sportsbil som vakte stor beundring blant kjennere over hele verden. Den ble presentert som en japansk Ferrari-konkurrent, men overbeviste mer gjennom balanse, teknisk raffinement og effektivitet enn gjennom rene ytelser.

Siste generasjon NSX - etter ansiktsløftningen i 2002 (Foto: Wikipedia) Vis mer

Honda vil tukte Nissan GT-R

  1. Store bilder!


Gateversjonen av bilen, som ble lansert i 1990, kom i oppgradert utførelse i 1997 og avsluttet sin karrière i 2005, fikk aldri noen kraftigere standardmotor enn en 3.2 V6 på 280 hestekrefter og akselerasjon fra 0 til 100 på 5,7 sekunder kvalifiserer heller ikke til supersportsbil-betegnelse idag.

Men turtallsmotoren ble regnet som en juvel og bilen hamlet opp med langt kraftigere europeiske motstandere på krevende baner. Cirka 18.000 eksemplarer av NSX i sine forskjellige utførelser skal ha blitt produsert, og diverse modifiserte utgaver av NSX deltok (og deltar) i et utalll billøp i forskjellige kategorier.

Spennende nytt i vente

Etter tre års fravær spekuleres det nå mye omkring etterkommeren til NSX, og på Nürburgring har vår spionfotograf fra Automedia knipset disse bildene av hva som ser ut til å være Hondas neste supersportsbil. At det blir en annen type bil enn forgjengeren synes opplagt, og det vil i så fall vise at Honda ikke er fanget av forutinntatte konsepter.

"Fienden": GT-R

Prototypen av neste super-Honda, på Nürburgring. Vis mer


Det ser nemlig her ut til at Honda planlegger å gå rett i strupen på Nissan hvis GT-R - med rette - har vakt stor oppsikt, blant annet ved å ha blitt kjørt rundt Nürburgrings nordsløyfe på under 7minutter og 30 sekunder. I følge det amerikanske nettstedet Motor Authority har en tidlig prototype fra Honda - liknende den Automedia har forsynt oss med bilder av - allerede greid tider under 7'40".

Ryktene vil ellers ha det til at dette blir en GT-konfigurert (2+2) racer med motoren - sannsynligvis en selvpustende, høytdreiende V10-motor på muligens rundt 450 hestekrefter - plasert foran, bak forakselen. En type firehjulsdrift med prioritet bakover, med de avanserte systemene vi finner i siste generasjon Honda Legend, forventes også.

Ikke bare Nissan GT-R kan føle seg truet; også, som Automedia minner om, Ferrari F430, Lamborgini Gallardo og Porsche 911 Turbo.

Følg med i neste episode!

  • Se store bilder her!
  • Les om vår prøvekjøring av Nissan GT-R her!
  • Her finner du mer Honda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder