<b>UNNTAKET:</b> Suksess-modellen til Honda i Norge har de siste årene vært SUV-en CR-V, som vi her ser fotografert under en duell mot Mazda CX-5. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
UNNTAKET: Suksess-modellen til Honda i Norge har de siste årene vært SUV-en CR-V, som vi her ser fotografert under en duell mot Mazda CX-5. Foto: KNUT ARNE MARCUSSENVis mer

Honda trekker seg ut av Norge

Honda i Norge bekrefter at Europa-kontoret ikke lenger vil stå for importørvirksomheten her i landet.

OPPDATERING: Det er fortsatt ikke, per 21. mars 2016, kjent hvem som eventuelt vil overta importen av Honda personbiler i Norge. Men inntil videre fortsetter driften og noen dato for avslutning av dagens system der Honda Motors selv står for importvirksomheten, er ikke kjent.

For tidligere og eventuelle nye kunder er det altså ingen endringer i situasjonen og salg og ettermarked er ikke påvirket av situasjonen.

Service og reparasjoner utføres som før. (Disse viktige aspekter omfattes av lovgivningen som beskytter forbrukerne. Hva dette innebar da Saab gikk konkurs, for eksempel, kan du lese om her).

Vi kommer selvsagt tilbake med oppdateringer hvis dette endrer seg.

Bakgrunnen er som følger:

Administrerende direktør i Honda Norge, Anders Henni, bekreftet 18. mars 2016 overfor Dinside at Honda Motors avslutter sin importørvirksomhet her i landet.

- Det stemmer at Honda reorganiserer virksomheten sin i enkelte europeiske land og at dette blant annet gjelder Norge, sier Henni.

NB: Vi presiserer at denne saken utelukkende handler om Hondas personbilvirksomhet.

TEST: Honda HR-V 1.6 i-DTEC

Videre prosess uviss

- Inntil videre jobber vi som før og vi har våre mål, fortsetter Henni. - Det vi kan si er at Honda utforsker muligheten for å forhandle med en tredjepart om overtakelse av importørvirksomheten, men å si noe om hvilken aktør det eventuelt blir, blir ren spekulasjon, avslutter Henni.

Det er med andre ord åpent hva som kan skje fremover, og Henni kan ikke gi noen detaljer om den videre prosessen, men opplyser at medarbeidere og forhandlere fikk informasjonen fra Honda i forrige uke.

Les også: Test av helt ny Honda Jazz

Prioriterer store markeder

Det var bransjenettstedet bilnytt.no (betaltjeneste) som bragte nyheten om at Honda vil avvikle sin importørvirksomhet i Norge. Dette skal ha bakgrunn i Hondas nye distribusjonsstrategi, som innebærer at de selv vil stå for importen i de større markedene, og la tredjeparts-aktører overta i små markeder.

FREMTIDSRETTET: Honda er fortsatt en viktig aktør i bilindustrien og er store blant annet i USA. De er dessuten i forkant når det gjelder utvikling av hydrogenbiler, sammen med særlig Toyota og Daimler. Foto: HONDA Vis mer


Honda har slitt med salget her i landet i noen år og med unntak av suksess-SUV-en CR-V og til en viss grad Civic, har de ikke hatt modeller som har solgt særlig bra. For vår del forventet vi at nykommeren i folkesuv-klassen, HR-V ville løfte merket, men det har ikke skjedd i særlig monn ennå.

Tapte markedsandeler

Produsenten har til tider virket noe famlende i sin strategi her til lands, blant annet med det som har fremstått som en noe halvhjertet satsing på hybrider som Insight og Jazz hybrid, der de er kommet helt i skyggen av Toyota.

Dinside kunne høsten 2014 melde at den europeiske utgaven av Honda Accord ikke ville fortsette å bli solgt; dermed mistet merket sin representant i den viktige familiebilklassen.

Til sammen har Hondas posisjon krympet betraktelig i Norge siden begynnelsen av 90-tallet, da Norge hadde Europas høyeste markedsandel. Og tross en midlertidig forbedring mellom 2004 og 2009, er markedsandelen i dag en femdel av hva den var for 25 år siden.