Honda AC-X Concept: For hybrider og elbiler er aerodynamikken spesielt viktig. Denne modellen imponerer med svært lave 0,21 i Cd. Foto: Knut Moberg
Honda AC-X Concept: For hybrider og elbiler er aerodynamikken spesielt viktig. Denne modellen imponerer med svært lave 0,21 i Cd. Foto: Knut MobergVis mer

Honda ser fremover: AC-X slår an i Tokyo

TOKYO (DinSide Motor): Linjene kjenner vi i hovedsak igjen. Men dette er noe annet.

For det er utvilsomt en bil som er sterkt inspirert av den revolusjonerende FLX Clarity vi ser her. Men dette er en annen - og antakelig mer realistisk måte å se fremover på.

(Les om vår prøvekjøring av Honda FCX Clarity her).

Fullhybrid

For å ta det realistiske først: Det dreier seg ikke lenger om en brenselcellebil som skal tankes med hydrogen for å produsere strøm til en elektrisk drivlinje, slik som i nevnte Clarity (som for øvrig er i salg i enkelte utvalgte markeder). Her har vi noe så pass prosaisk som en ladbar hybrid, noe som begynner å bre om seg blant bilprodusentene. Det er interessant at Honda her tar skrittet opp fra det relative beskjedne IMA-hybrid-systemet vi kjenner fra Insight og Honda Jazz Hybrid, og her introduserer en fullhybrid som også kan gå kun på strøm samt lades opp for å kunne brukes som elbil for kortdistansependlere, for eksempel.

Fem mil på strøm

AC-X heter vidunderet - og det skal visstnok stå for "Advanced cruiser eXperience" (!) Tekniske detaljer har vi ikke stort av, men til tross for at bilen ser futuristisk ut og betegnes som konsept, er teknologien så absolutt innen rekkevidde med to moderate elektromotorer som bistår en bensinmotor og som skal sørge for at bilen kan gå opptil fem mil bare på strøm og dessuten klare en toppfart på 100 kilometer i timen i el-modus. Det gjør den på sett og vis sammenlignbar med ladbare hybrider som nylig er kommet på markedet som Opel Ampera og Chevrolet Volt.

Honda AC-X Concept: For hybrider og elbiler er aerodynamikken spesielt viktig. Denne modellen imponerer med svært lave 0,21 i Cd. Foto: Knut Moberg
Foto: Honda


Allerede velprøvd, men forbedret design

Tydeligvis er Honda mer enn fornøyd med Clarity-designen, som det jo skal sies har holdt seg bra siden den ble presentert første gang for flere år siden. Her har de piffet den opp litt og presenterer den i kledelig hvitt, hvilket gjør seg godt på standen her i Tokyo. Den har også fått noen aerodynamiske attributter - frontspoiler, sideskjørt og hekkdifuser - som, sammen med den svært effektive dråpe-fasongen, gir den en oppsiktsvekkende god luftmotstandskoeffisient på bare 0,21. Også dette kan godt tenkes å komme på en produksjonsmodell - muligens med unntak av de gjennomsiktige heldekkende hjulkapslene som står stille når hjulet ruller.

Noe urealistisk

Mindre realistisk enn de ovenfor nevnte punktene anser vi det spesielle og typisk konseptbil-pregede interiøret for å være. Vi skal ikke gå i detalj og har heller ikke spesifikasjonene, men døm selv ut fra bildene. Blant finessene er en slags autopilot som skal gjøre det mulig å overlate kjøringen til bilen, lene seg bak og hvile mens bilen selv ordner kjøringen. (Huff...!)

Les også: Test av Hondas folkesportsbil som går på bensin og strøm.

Vi ser for oss at Honda AC-X er en forløper til en hybridversjon av neste og helt nye Honda Accord, som burde dukke opp på markedet om et par-tre års tid. Minus interiøret...