Honda Concept S: I Beijing viser Honda hvilken retning de ser for seg fremover når det gjelder designspråk. Dette er familiefrakteren som skal lanseres neste år - og Kina får æren av å være først ut blant markedene. Foto: Newspress
Honda Concept S: I Beijing viser Honda hvilken retning de ser for seg fremover når det gjelder designspråk. Dette er familiefrakteren som skal lanseres neste år - og Kina får æren av å være først ut blant markedene. Foto: NewspressVis mer

Honda mot fremtiden

Honda er et lite merke i Norge, men i det minste våger de å være annerledes.

På bilutstillingen i Beijing overrasket Honda tilskuerne ved å vise disse to konseptbilene, som skal vise hva vi kan vente oss fra den japanske produsenten til neste år.

Den grønne bilen, konsept S, er en familiefrakter av fleksibiltypen, mens den champagnefargede, konsept C, er en kommende mellomklassesedan.

Opp- og nedturer

Honda hadde i sin tid ambisjoner om å være en slags "asiatisk BMW", og de har da også vært kjent for å være svært gode på motorer, og tidvis på å lage kjøreglade bilmodeller.

Men strategien har spriket litt og merket har falt ned på mainstream-siden av bilindustrien, med et visst unntak for Acura-merket som i USA har en viss status.

Honda er imidlertid, bak Toyota, merket som i størst grad har satset på hybrid-teknologi og som anser hydrogen som en viktig fremtidsvei når det gjelder alternative drivstoff.

Les for eksempel vår test av hydrogenbilen Honda FCX Clarity.

Honda Concept C:

Foto: Newspress
Foto: Newspress
Foto: Newspress
Foto: Honda
Foto: Honda
Foto: Honda
Foto: Honda


Noe for seg selv

I Norge har Honda etablert seg på registreringsstatistikkens nederste halvdel gjennom flere år og i første kvartal i år var det bare en av hundre nybilkjøpere som fant veien til en Honda-forhandler. For ti år siden var det cirka en av 25. Vi snakker altså om en markedsandel som er gått ned til én prosent fra 2,5, men det har vært bølgetopper og -daler. Den eneste modellen som virkelig har hatt suksess på denne tiden er SUV-en CR-V.

Men Honda har da attraktive modeller å tilby også i dag, hvorav vi særlig finner nye Civic interessant.

Honda kan sprek design...

Civic utmerket seg for øvrig - særlig da forrige generasjon kom - med en resolutt spenstig. futuristisk og annerledes designretning.

...når de vil

Og her ser vi at de slår til igjen - særlig er Concept C - altså den champagnefargede bilen på bildene ovenfor - ganske spektakulær i linjeføringen. Dette skal være asiatisk design på sitt... beste(?) - i hvert fall hevdes det i pressemeldingen fra Honda at bilens formgivning er inspirert av en drage. Ser man nøye etter kan man nesten se ildtunger slynges ut av den ganske spesielle grillen. Men det er nok bare innbilning...

Concept S:

Foto: Newspress
Foto: Newspress
Honda Concept S: I Beijing viser Honda hvilken retning de ser for seg fremover når det gjelder designspråk. Dette er familiefrakteren som skal lanseres neste år - og Kina får æren av å være først ut blant markedene. Foto: Newspress
Foto: Honda
Foto: Honda
Foto: Honda
Foto: Honda


Nå skal vi huske på at dette er konseptbiler, selv om Honda annonserer at produksjonsversjonene kommer allerede til neste år. Det betyr nok at designen på bilene som finner veien til forhandlerne blir noe moderert i forhold til det vi ser her. For øvrig indikerer Honda at mens Concept C er utviklet spesielt for det kinesiske markedet, så vil Concept S lanseres globalt i etterkant av lanseringen i Kina neste år.

Honda Jazz Hybrid prøvekjørt

Med kina-partnere

Det er ikke bare designen som er asiatisk - også utviklingen av modellene foretas av Honda i samarbeid med lokale partnere i Kina, Guangqui Honda Automobile Co., Ltd og Dongfeng Honda. Utvikling, produksjon og underleverandør-avtaler arbeider disse sammen om i Kina, som helt klart vil være verdens ledende bilmarked og bilindustriens fremste satsningsområde i fremtiden.