<b>UTSLIPP: VANN:</b> Dette er annen generasjon Clarity fra Honda, en elbil drevet av brenselceller som produserer strømmen via medbragt hydrogen. Per i dag er det bare Hyundai som har en hydrogenbil på markedet i Norge, men Toyota lanserte nylig sin Mirai i Japan og USA. Her er bilen utstilt på bilutstillingen Tokyo Motorshow 2015. Foto: HONDA
UTSLIPP: VANN: Dette er annen generasjon Clarity fra Honda, en elbil drevet av brenselceller som produserer strømmen via medbragt hydrogen. Per i dag er det bare Hyundai som har en hydrogenbil på markedet i Norge, men Toyota lanserte nylig sin Mirai i Japan og USA. Her er bilen utstilt på bilutstillingen Tokyo Motorshow 2015. Foto: HONDAVis mer

Honda med ny hydrogenbil: Annen generasjon Clarity

Honda er nærmest for veteran å regne i hydrogen-racet. Her er generasjon 2 Clarity.

177 hestekrefter, rekkevidde som en bensinbil, fulladet på 3 minutter, komfortabel plass til fem, hydrogen/strøm-drivlinje på størrelse med en vanlig bensinmotor: Det er kort oppsummert Hondas nyeste brenselcellebil, Clarity Fuel Cell, som vises i disse dager i Tokyo.

Konsortium

Hydrogen er et drivstoff for fremtiden, og det vil det alltid være, hevder Tesla-sjef Elon Musk og legger til at brenselcelle-teknologien er bullshit.

Med andre ord: Dette har han ikke tro på. I det hele tatt. Men store deler av den etablerte bilindustrien er uenige med ham og blant dem store konserner som Daimler (Mercedes-Benz), Toyota, Hyundai og Honda, for å nevne dem som har profilert seg tydeligst når det gjelder innføring av hydrogen og brenselcelle-teknologi.

Les også: Mercedes satser tungt på hydrogen

SÆRPREG: Om man liker Honda Clarity FCV eller ikke, vil man i hvert fall legge merke til den i trafikken. Foto: HONDA Vis mer


Også BMW er med i konsortiet HyFIVE sammen med de nevnte fire - planen er å innføre hydrogenteknologien i større skala gjennom samarbeid på tvers av industrien. Samtidig er giganten General Motors på hugget og har hatt flere hydrogendrevne biler på veien gjennom en del år. Og GM har samarbeidsavtele med Honda om videreutvikling av brenselcelleteknologien.

Med andre ord: Dette har de tro på. Og de tror på at hydrogen er et drivstoff for fremtiden, men at det vil bli i nåtiden en dag.

NORMAL BIL: Det er ingenting ved dette interiøret som indikerer at det dreier seg om en brenselcellebil. Med unntak av fremdriftsteknologien fremstår Honda Clarity Fuel Cell som en normal bil laget for normale bilkunder. Foto: HONDA Vis mer


Les også: Nesten alle mener hydrogen er fremtiden

Derfor er det mye oppmerksomhet rundt den nye hydrogenbilen fra Honda, Clarity Fuel Cell, som vi ser på disse bildene.

Vi kjørte forgjengeren, Honda FCX Clarity, allerede for 4 1/2 år siden.

Allerede lang historikk


Honda var tidlig ute - allerede i 2002 viste de en eksperimentell brenselcellebil kalt FCX, som ble fornyet i 2005. I 2006 viste de FCX Clarity som konseptbil og annonserte at den ville komme i produksjon. I 2008 kom den i produksjon og ble leaset ut i enkelte markeder der det var et minimum av infrastruktur - les: Hydrogenfyllestasjoner.

Og nå er Honda altså først med generasjon to av en hydrogenbasert modellrekke: Clarity. Brenselcelle-bilen FCX Clarity hadde vært i produksjon i noen år da den siste rullet ut fra fabrikken i fjor og nå står Clarity Fuel Cell klar til å ta over.

Den har selvsagt en rekke forbedringer i forhold til FCX Clarity. Den har et brenselcellesystem som minner mye om det vi tidligere har omtalt i Toyota Mirai.

Kraftig forbedret system

I forhold til forgjengeren hevder Honda at de har redusert størrelsen på drivlinjen så den nå ikke tar mer plass enn den man finner i en vanlig Honda med V6-motor (mest vanlig i USA). Dette har skjedd gjennom at brenselcellesystemet er blitt 33 prosent mindre, både ved at cellene er blitt slankere og ved at energitettheten er blitt høyere. Ytelse per volumenhet skal således ha økt med 60 prosent til 3,1 kilowatt per liter.

Den elektriske strømmen som produseres lagres i et litiumion-batteri.

I dag er den eneste hydrogenbilen på markedet i Norge Hyundai ix35 FCEV.

TAR MINDRE PLASS: Honda-ingeniørene har klart å forminske brenselcelle-systemet, som nå ikke skal ta mer plass enn en tradisjonell V6-motor.Legg merke til hydrogentanken under baksetet. Foto: HONDA Vis mer


Høytrykkstanken for hydrogen lagrer brenselet under et trykk på 70 megapascal (MPa)*). Dette gjør at gassen komprimeres mer, det er dermed plass til mer av den og rekkevidden øker. Denne er oppgitt til 700 kilometer, hvilket visstnok skal være klasseledende. Når man så vet at det tar cirka tre minutter å lade tanken (fylle hydrogen), ser man hvilke bekvemmelighetsfordeler det har over en batteridrevet elbil.

Derimot forblir problemet at infrastruktur i form av fyllestasjoner for hydrogen fortsatt er så å si ikke-eksisterende de fleste steder.

Vi kjørte en Mercedes med hydrogendrift allerede i 2009 - les om vår testkjøring av B-klasse F-Cell her!

IKKE FUTURISTISK: I utgangspunktet er det ikke noe i interiøret som sladrer om at dette er en hydrogenbil. Foto: HONDA Vis mer


Stor og romslig

Honda understreker at Clarity Fule Cell for øvrig er en helt vanlig og anvendelig bil, med god plass til fem. Selv synes de designen er vellykket, det blir flittig diskutert på Tokyos messegulv i disse dager. Bilen har i hvert fall LED hovedlys og 18-tommers aluminiumsfelger og det dreier seg om en stor sedan - den er 490 centimeter lang, 187,5 centimeter bred og 147,5 centimeter høy.

Til Europa kommer Honda Clarity Fuel Cell til neste år, men det kommer ikke til å vrimle av dem i første omgang - vi er fortsatt tidlig i utviklingsfasen for hydrogenbiler. Flåten med slikke fra medlemmene av HyFIVE-konsortiet vil i første omgang begrense seg til 110 biler.

Deretter vil fremtiden til denne teknologien avhenge av hvordan markeder og selve teknologien oppfører seg i den påfølgende tiden...

*) Til sammenligning måles lufttrykket i et dekk i tusendeler av dette, altså i KPa