Vis mer

Honda Insight fornyes

Nå bryter Insight endelig den magiske grensen.

Den gang nåværende Honda Insight ble lansert stod de japanske ingeniørene på podiet og forklarte at de hadde kommet helt ned i 101 gram i CO2-utslipp per kilometer. Det uunngåelige spørsmålet ble da selvfølgelig, hvordan kunne de klare å sove om nettene med ett skarve gram over de magiske 100? Nå, to år senere, kan de japanske ingeniørene endelig sove med god samvittighet.

Vårt første møte med Insight

Endelig

På bilutstillingen i Frankfurt står nemlig en oppgradert, ansiktsløftet eller faceliftet Honda Insight til beskuelse. Den viktigste endringen er at utslippet nå er redusert til 96 g/km, vel og merke dersom du velger versjonen med 15” hjul. Forbedringen for øvrig er gjort med hjelp av bedre aerodynamikk, og noe effektivisering av drivverket. Intern motorfriksjon er minsket, CVT-kassa er optimalisert og klimaanlegget er også forbedret i forhold til energieffektivitet. Så mye må altså gjøres for å spare noen skarve gram.

Et sporty alternativ

Små detaljer

Utvendig kan du kjenne igjen ”nye” Insight på en ny grill, og litt annen form på støtfangerne, samt nye frontlykter. Bak har den fått en ny hekkspoiler som skal gi bedre utsikt bakover. Baklampene er også nye, og har fått blått lys rundt blinklysene, Hondas farge for å illustrere
hybridteknologien.

Se bildene:


En naturlig konkurrent

Økt komfort

Innvendig er det gjort mindre endringer, som blant annet å gi bilen en ny type setetrekk. I tillegg er det dukket opp et nytt og mørkere trepanel, for virkelig å sette preg på hvor ny denne Insight’en er blitt. Takhøyden i baksetet er blitt 1 cm høyere ved å justere vinkelen på baksetet og modifisere taktrekket. Komforten skal dessuten være bedret ved at de nedre bærearmene er endret fra stål til aluminium, om vi skal tro Honda. Dekktypen er også byttet for å få mindre dekkstøy inn i kupeen. For virkelig å vise at du har en av den oppgraderte typen har Honda satt to nye eksteriørfarger i produksjon. Da kan det ikke lenger være noen tvil om du har en før- eller etterversjon.