Honda: Fremtiden begynner nå

Honda begynner i det små, men har ambisjoner med sin brenselcellebil FCX. Vi er vitne til nok et skritt inn i fremtiden.

Vi ble ganske fascinert av den ganske spesielt utseende konseptbilen fra Honda som sto på bilutstillingen i Genève i 2006. Vi publiserte i etterkant en artikkel (se lenke nedenfor) med informasjon om at Honda satset på å få bilen i produksjon i løpet av tre-fire år. Nå viser det seg altså at tidshorisonten er kommet nærmere - allerede til neste år skal FCX komme i produksjon. Den vil bli ganske lik prototypen som vises på bildene, med unntak av nye støtfangere og et mer konservativt interiør.

Forbedret

I forhold til konseptbilen som ble vist i fjor, og som dukket opp igjen i Paris i fjor høst og nok en gang i Genève 2007, skal produksjonsbilen utstyres med kraftig forbedrede brenselcelle-stabler og batteriet.

Lovgivning?

Vis mer

Honda: Fremtiden begynner nå

  1. Store bilder!


Grunnen til at Honda akselererer utviklingen har sannsynligvis å gjøre med at de, som andre, leser skriften på veggen og ser at det er et spørsmål om tid før drastisk lovgivning med tanke på å få ned gjennomsnittsforbruk og -utslipp kommer på banen. Da er det like greit å være forberedt, for det er fortsatt et godt stykke igjen til brenselcelleteknologien, batteriteknologien og teknologien/energibehovet for å produsere og lagre hydrogen er "i boks".

Utslipp: Vann

FCX står for Fuel Cell Experimental og bilen drives av en kombinasjon av hydrogen og oksygen fra luften - som produserer strøm i brenselceller. (Se lenke nedenfor til en forklaring av brenselcelle-teknologien). Utslippene består av vanndamp.

Mellomklassesedan

Vis mer


Selve bilen er en relativt storvokst sedan på størrelse med en Ford Mondeo/VW Passat med god plass til en familie. Rekkevidden skal være 570 kilometer og elektromotoren, osm har en effekt på 130 hestekrefter, driver fremhjulene via en elektronisk transmisjon. Toppfarten skal ligge på 160 kilometer i timen.

Fortsatt dyr

Honda informerer ikke om hvor mange eksemplarer den første serieproduksjonen er beregnet å omfatte, men prisen er foreløpig temmelig stiv - regn med cirka 8 millioner kroner. Serieproduksjon betyr nok ennå ikke masseproduksjon...

  • Store bilder finner du her!
  • Les mer om Honda FCX-konseptet her.
  • Mye informasjon om brenselceller og bil: Klikk her.
  • Her finner du mer Honda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder