Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Honda FCX Clarity testkjørt

Den første modellen på markedet som helt fra grunnen av er utviklet for hydrogendrift.

OFFENBACH (DinSide Motor): Honda FCX Clarity er basert på et konsept som ble presentert første gang i 2006, og som den gang fremsto temmelig futuristisk: Hydrogen inn, vann ut.

Ikke desto mindre var det Hondas intensjon å gå hele veien til produksjon og til markedsføring. Bilen bruker litt forenklet hydrogen som energibærer, brenselceller som energikilde. litiumionbatteri som energilagrer og elmotor til fremdrift

Den første og viktigste etappen

Modellen ble vist i Los Angeles (California er i startfasen et nøkkelmarked for denne typen bil) i november 2007 og produksjonen startet så smått sommeren 2008. Foreløpig kan man kun lease de relativt få eksemplarene som finnes; bilen er fortsatt er svært dyr å produsere og infrastruktur for fylling av hydrogen er det foreløpig tynt med, selv om det begynner å røre seg - også her i Europa.

De første markedene var Japan og USA. Honda FCX Clarity ble kåret til årets miljøbil i 2009. Honda legger ikke skjul på at dette kun er en etappe mot det de tror er en av de viktigste "grønne" fremtidsløsningene, men håper å kunne ha en modell basert på denne teknologien i salg for et større publikum i 2018.

Sjelden

Så langt har bilen bare vært tilgjengelig i California og kan leases for 600 dollar per måned på en tre-årsbasis. Dette inkluderer full dekning ved kollisjon, alt vedlikehold og veiassistanse. Produksjonsserien er beregnet til 200 eksemplarer. Til Europa er det kommet to, hvorav den vi kjørte. Innkjøpspris skal ha vært cirka én millon pund per stykk, eller ni millioner kroner etter kursen i skrivende stund.

Krefter i bunnen

Noen ord om vår kjøreopplevelse, før vi igjen går litt inn på teknologien. Motoren på 136 hestekrefter har ytelser som oppleves som tilstrekkelige, særlig med de gode kraftreservene ved lave turtall. Dreiemomentet er 257 newtonmeter - som en grei diesel - men fra 0 til 3.200 omdreininger. Så veldig langt fikk vi ikke kjørt bilen, men en del kilometer på variert vei ble det da.

Kjøres helt normalt

Den har relativt fast komfort, men krenger noe når den presses og styringen er ikke særlig direkte. Den passer bra for "amerikansk" kjørestil. Ellers foregikk kjøringen helt uproblematisk og totalkomforten opplevde vi som minst like god som de bedre av mellomklassebilene i dag. Her spiller det svært lave lydnivået inn, men også fraværet av girskift som gjør fremdriften lineær og behagelig. I tillegg oppleves FCX Clarity som kvikk, spesielt ved oppstart. Dette er for øvrig en typisk karakteristikk ved elbiler.

I FARTA: Honda FCX Clarity har helt greie ytelser, og er kvikk i oppstarten - som den elbilen (bil som drives av strøm), den jo i bunn og grunn er. Foto: Knut Moberg
Det er langt fra noe typisk instrumentpanel man finner i FCX Clarity Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Honda


God plass

Vi opplevde interiøret som romslig, lyst og oversiktlig. Skal vi kritisere noe må det være at materialene virker noe "tacky", spesielt på dashbord og konsoll. Den påmonterte navigasjonsenheten med synlig ledning gir et uferdig inntrykk. Kvalitetsinntrykket kunne med andre ord vært bedre. Men både på førerplassene og i baksetet sitter man godt og det er virkelig god plass - i baksetet til og med for storvokste personer. Vår kollega på nær to meter hadde det riktig så bra der bak. Når det gjelder instrumentpanelet, er vi jo blitt vant til ganske tekno-futuristiske instrumentpaneler fra Hondas side med biler som Civic, Insight og Legend i vidt forskjellige segmenter, men FCX Clarity slår alt.

Her overvåker instrumentene i tillegg til hastighet forbruk av energi, momentan belastning, gjenværende rekkevidde og hydrogenreserve.

Elbil, men...

Man kaller gjerne denne typen biler "hydrogenbiler", hvilket er en forenkling. De bruker nemlig ikke hydrogen som drivstoff, noe derimot enkelte prototyper med forbrenningsmotor gjør. (BMW var ganske tidlig ute med dette). Her er derimot hydrogenet energibæreren som bidrar til å generere elektrisitet, og det er denne som driver bilen forover. FCX Clarity er dermed egentlig en elbil, men istedet for massive batteripakker finner man under gulvet brenselcellene, pakket i en såkalt V-Flow stack. Denne genererer elektrisitet, som den forsyner til en relativt kompakt litiumion-batteripakke for lagring av strøm.

"Drivstoff"

I FCX Clarity finner man en hydrogentank rett foran bagasjerommet. Den inneholder komprimert hydrogen i gassform og de 171 litrene tanken rommer, veier kun fire kilo. Denne forsyner, for å forenkle, brenselcellene med... brenselet, som reagerer med oksygen fra luften for å produsere elektrisk strøm. De som vil vite mer om hvordan denne prosessen foregår inne i Hondas Vertical Flow fuel cell stack, som denne delen av kraftverket heter, kan lese mer her.

Bilens rekkevidde under normale forhold oppgis til opptil 460 kilometer; 386 er tallet etter den amerikanske normsyklusen (EPA).

Kompleks drivlinje

Det er elektromotoren som gjør jobben med å drive bilen fremover, og den virker som generator ved retardasjon, hvor den gjenvinner kinetisk energi, og nedbremsing (denne teknikken er nå blitt ganske utbredt i bilindustrien). Fordeling og kontroll over energiflyten håndteres av en såkalt PDU (Power Drive Unit), en slags avansert styringsenhet som er hjernen i systemet. Systemets toppeffekt er som nevnt 136 hestekrefter, akkurat som "konkurrenten" fra Mercedes, den brenselcelle-tilpassede Mercedes B-klasse F-Cell (Les her om vår prøvekjøring av den). Toppfarten er begrenset til 160 kilometer i timen, hvilket ikke sjokkerer i USA som per i dag er markedet.

Foto: Honda Vis mer


Markedsperspektiver

Fremtiden for denne bilen og, i større grad, de neste generasjonene, er selvsagt avhengig av at teknologien får en overkommelig pris.

Honda har hatt tid til å overkomme en del tekniske problemer, for eksempel forbundet med kulde og drivlinjens evne til å tåle den, hvilket selvsagt er svært så aktuelt på våre breddegrader. Nå hevder Honda at FCX Clarity fungerer i temperaturer ned til 30 minusgrader, så det blir da gjort fremskritt.

Vi får for øvrig oppgitt at brenselcellene skal holde i 160.000 kilometer. Hva som skjer etter det vet vi ikke, men per i dag er det kostbare saker vi snakker om. Det er med god grunn bilen leases ut for tre år av gangen. Deretter kan Honda selv klargjøre bilen for neste kunde. Eller "prøvekanin"?

Den store utfordringen ellers er selvsagt infrastruktur - hydrogenfyllestasjoner finnes ikke på annethvert gatehjørne engang, og når det gjelder miljøaspektet er dét også en utfordring på globalt nivå, selv om gevinsten på lokalt nivå er soleklar. Apropos soleklar, så har et alternativ som har vært vist soldrevne hydrogenstasjoner. (Les mer om det her).

Konklusjon

Hvor miljøvennlig en slik bil til syvende og sist blir, vil selvsagt avhenge av metoden for produksjon av hydrogen, samt hvor miljøvennlig produksjonen av selve bilen er. På sistnevnte punkt vet vi at Honda lenge har gjort en stor innsats for å ha fabrikker som i økende grad er selvforsynt med fornybar energi, samt å bygge bilene i maksimal grad med resirkulerbare materialer. Uansett skal det bli interessant å se på utviklingen av det såkalte ”brønn-til-hjul” (well-to-wheel)-regnskapet , og sammenligne det med konkurrerende teknologier.

Blant disse har Honda i dagens marked valgt å satse på mildhybridløsninger - enklere og billigere enn de man finner i Toyota Prius eller Toyota Auris ASD, for eksempel. Her kan du lese om våre testkjøringer av:

- Honda Insight

- Honda CRZ

- Honda Jazz hybrid

Lenke til Hondas egen informasjonsside om FCX Clarity