SNERTEN SAK: Honda EV-STER kan komme i produksjon. Her fra bilutstillingen i Tokyo for to uker siden. Foto: Knut Moberg
SNERTEN SAK: Honda EV-STER kan komme i produksjon. Her fra bilutstillingen i Tokyo for to uker siden. Foto: Knut MobergVis mer

Honda EV-STER - summende sportsbil

Den lille elektriske roadsteren kan komme i produksjon.

EV-ster heter denne snertne saken som sto på Hondas stand i Tokyo. EV står som kjent for Electric Vehicle, og endelsen indikerer at bilen er en roadster - altså en toseters åpen bil.

Tesla-konkurrent...?

I utgangspunktet kunne dette altså vært en konkurrent til Tesla Roadster, men går man dypere i materien vil man se at denne bilens ambisjonsnivå - når det gjelder ytelser altså, ikke design og teknologi - er lavere.

Bakhjulsdrevet

De bakre hjulene drives av en elektromotor som får sin energi fra et batteri med den relativt begrensede kapasiteten 10 kWt. Allikevel skal den ha en rekkevidde på rundt 160 kilometer. Samtidig er ladetiden ganske kort - den oppgis til tre timer på 220 volt (ampèrekurs oppgis ikke; vi regner med at det dreier seg om 16A. Maksimal effekt er 79 hestekrefter og akselerasjonstiden som oppgis er ikke den fra 0-100, men fra 0-60. Den tiden skal være fem sekunder. Toppfart er oppgitt til 160 kilometer i timen.

Les også: Vi har kjørt hydrogendrevet Honda

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Legg merke til de to håndtakene som erstatter rattet. Foto: Honda
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
SNERTEN SAK: Honda EV-STER kan komme i produksjon. Her fra bilutstillingen i Tokyo for to uker siden. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Honda
Foto: Honda
Foto: Honda
Foto: Honda



Kompakt

Det som muliggjør det fordelaktige forholdet mellom batterikapasitet og ytelse er bilens lave vekt; her har man i stor grad tatt i bruk karbon. Roadsteren er for øvrig liten og nett; den er bare 357 centimeter lang, 150 centimeter bred og 110 centimeter høy. Akselavstanden er 232,5 centimeter. Bilens masse oppgis ikke.

Spacet instrumentpanel

Interiøret er futuristisk som seg hør og bør på det som inntil videre er en konseptbil. Bilen styres via to hendler og instrumentering samt informasjon, lydanlegg, navigasjon og Internett-tilgang har et felles digitaldisplay som også gir informasjon om innstillinger på demperoppsett og valg av effektuttak, for eksempel.

Kan komme i produksjon

Bilen som sto i Tokyo var altså en konseptbil, men det kom visstnok så mange positive tilbakemeldinger under og etter bilutstillingen at Honda planlegger å sette den i produksjon. Den ville i så fall komplettere Hondas miljø-sporty CRZ på en attraktiv måte. (Les vår test av Honda CRZ her).