Honda et skritt videre i miljøkampen

Honda FCX Clarity er nå klar for serieproduksjon og gir med det konkurrentene et aldri så lite miljøsjokk.

«Man ønsker å få ned kostnadene per enhet og observere hvordan teknikken fungerer i praksis. »


Honda er det merket som har kommet lengst på brenselcellefronten. Allerede i 2002 slapp man en prototyp som har gått på markedet i et svært begrenset opplag i flere år. Våren 2006 ble en helt ny utgave presentert som konseptbil, og nå er denne klar for serieproduksjon.

Brenselcelle

Vis mer

Honda et skritt videre i miljøkampen

  1. Store bilder


Brenselcelleteknikken er av mange ansett som den beste miljøløsningen. Flere produsenter er med i racet, men ingen har kommet så langt som Honda.

Teknikken er radikalt annerledes sammenlignet med en vanlig forbrenningsmotor. I stedet for å forbrenne tankinnholdet inne i selve motoren, bruker man drivstoffet, i dette tilfellet hydrogen, til å produsere strøm til et lithium ion batteri som forsyner bilens elmotor(er) med energi. Bilen produserer også strøm ved bremsing og når den triller uten å bruke motorkraft.

Sjekk hva bilen din er verdt

Elmotor

Slik fungerer også Honda FCX og den totale effekten skal ligge på 136 hestekrefter. Kanskje ikke all verdens, men siden elektriske motorer har den egenskapen at de yter maks moment allerede fra første omdreining, er kreftene trolig tilstrekkelige og vel så det.

Miljø

Vis mer


Langt viktigere er nok likevel miljøgevinsten. Hydrogenet som reagerer med oksygenet i luften skaper nemlig ingen andre biprodukter enn rent vann. Dermed er det hvordan produksjonen av hydrogenet foregår som blir den avgjørende miljøfaktoren i dette regnestykket. Honda hevder at resultatet blir positivt enten man bruker naturgass eller elektrolyse.

Lurer du på noe? Spør bildoktoren

Ulemper

Spennende og ikke minst fremtidsrettet er det uansett. Men hindringene er fortsatt relativt store, først og fremst knyttet til produksjonskostnader og infrastruktur. Men akkurat det er også noe av årsaken til at Honda nå velger å så smått begynne produksjonen av FCX Clarity. Man ønsker å få ned kostnadene per enhet og observere hvordan teknikken fungerer i praksis.

Leasing

Vis mer


Som prøvekaniner har man sett seg ut amerikanske bedrifter i California. Slike kan lease en FCX Clarity for om lag 3.500 norske kroner i måneden fra og med førstkommende sommer. Honda står for vedlikeholdet av bilene ved sitt brenselcelle-senter i Los Angeles. Japanske kunder får tilgang til bilen til høsten.

Sjekk heftelser gratis

Honda FCX Clarity er vist i Detroit tidligere i år og vises nå i Geneve. Vi venter spent på den videre utviklingen på brenselcellefronten og om europa står på lanseringskalenderen.

  • Mer om brenseceller her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Honda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder