Det er Civic som først kommer med den nye dieselmotoren, tidlig i 2013 - altså er det rett rundt hjørnet. Folke-SUV-en CR-V vil også få nyte godt av motoren og dermed en god del lavere avgifter i løpet av året som kommer. Foto: Honda
Det er Civic som først kommer med den nye dieselmotoren, tidlig i 2013 - altså er det rett rundt hjørnet. Folke-SUV-en CR-V vil også få nyte godt av motoren og dermed en god del lavere avgifter i løpet av året som kommer. Foto: HondaVis mer

Honda endelig med 1.6-diesel

Legg merke til begrepet Earth Dreams: Dette er Hondas navn på teknologisk oppdatering.

Helt konkret dreier det seg om den første dieselmotoren fra Honda som vil være avgiftsvennlig her i landet. Det er noen år siden vi skrøt uhemmet av Hondas dieselteknologi - og i rettferdighetens navn skal det sies at den har holdt seg bra. Men, nå var det på tide med noe nytt. Og her er det.

Civic først

Motoren er en 1,6-liters i-DTEC-maskin og det er første motor fra Hondas Earth Dreams technology-serie som skal lanseres i Europa - og i Norge. Introduksjonen av motoren vil i første omgang skje i Civic, en utmerket kompaktbil med mange gode egenskaper, som med dieselmotor dessverre kommer litt uheldig ut prismessig i forhold til konkurrentene.

Deretter kommer den også i CR-V. Les om vår prøvekjøring av nye CR-V her!

Honda CR-V med den nye motoren vil bli betydelig rimeligere enn idag. Foto: Knut Moberg
Dagens dieselmotor: En 2,2-liter på 150 hestekrefter. Foto: Knut Moberg
Den nye motoren: 1,6 liter, 120 hestekrefter og 300 newtonmeter. Foto: Honda
Moderne motorteknologi: Innsprøytningssystemet i 1.6 i-DTEC. Foto: Honda
Honda Meeting 2012 R&D facility 1.6-Litre i-DTEC Civic. Embargoed until: 13 November 00.01 (Japan time) or 12 November 16.01 (CET) 15.01 (UK)
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Det er Civic som først kommer med den nye dieselmotoren, tidlig i 2013 - altså er det rett rundt hjørnet. Folke-SUV-en CR-V vil også få nyte godt av motoren og dermed en god del lavere avgifter i løpet av året som kommer. Foto: Honda


For sterk i dag

Dette har nettopp med motoren å gjøre. Dieselversjonen har hittil måttet klare seg med 2,2-literen på 150 hestekrefter, som dermed pådrar seg ganske mange avgiftskroner på grunn av både vekt, effekt og CO2-utslipp. Dermed koster den med dieselmotor godt over 300.000 kroner. (Civic med bensinmotor, derimot, prises fra 226.000 kroner i versjonen 1.4 Sport med 100 hestekrefter).

Mindre og effektiv


Men nå skal det bli andre boller og spesifikasjonene på den nye motoren gir vann i munnen. Dette er nemlig aller siste generasjon dieselteknologi med full utnyttelse av den downsizing-taktikken som er blitt mulig takket være effektivisering på alle nivåer. Med et slagvvolum på 1,6 liter kan den splitter nye i-DTEC-motoren skilte med 120 hestekrefter og et dreiemoment på 300 newtonmeter ved 2.000 omdreininger. Dette er gode tall, ikke bare for en Honda Civic, men også for CR-V.

Vi har også kjørt CR-V konkurrenten - helt nye Mitsubishi Outlander

Lave utslipp

Moderne motorteknologi: Innsprøytningssystemet i 1.6 i-DTEC. Foto: Honda Vis mer


Sammenlignet med den store 2,2-litersmotoren på 150 hestekrefter som anvendes i dag er riktignok toppeffekten merkbart lavere, men nedgangen fra 350 newtonmeter til 300 er langt fra noe dramatisk. Enda bedre nytt: I Civic vil forbruket bli så lavt som 0,36 liter per mil ifølge produsenten. Dette tilsvarer CO2-utslipp på bare 94 gram per kilometer. Med dagens motor er dette tallet 115 gram. Det er dermed lov å håpe på en nedgang til under 130 gram for CR-V med firehjulsdrift (hvis dette blir tilgjengelig med den motoren); enda lavere med forhjulsdrift.

Motoren er hele 47 kilo lettere enn 2.2 i-DTEC-motoren. Den har også et friksjonsnivå som er redusert med hele 40 prosent ifølge Honda.

Honda med hendler i stedet for ratt

Hvor god pris?

Akkurat hvor mye billigere de to modellene vil bli med den nye motoren når de blir tilgjengelige i Norge, har vi ikke greid å få lirket ut av importøren. Men avgiftsreduksjonene i forhold til nivået med 2,2-literen blir anselige - vi snakker altså om titusener. Det betyr faktisk at Honda i 2013 får en gylden mulighet til å snu den negative trenden fra de siste årene og ta tilbake tapte markedsandeler.

Mer om det når nyheten nærmer seg lansering her til lands!