<b>NY GIV:</b> Hondas mest suksessrike modell i Norge er folkesuven CR-V, som vi også anser for å være en av de beste. Nå kommer den i fornyet utgave. Foto: HONDA
NY GIV: Hondas mest suksessrike modell i Norge er folkesuven CR-V, som vi også anser for å være en av de beste. Nå kommer den i fornyet utgave. Foto: HONDAVis mer

Honda CR-V oppgraderes

Her er 2015-modellen av Honda CR-V med ansiktsløftning, nytt drivverk og ny teknologi.

Honda har slitt en tid i det europeiske bilmarkedet. Den japanske bilprodusenten opparbeidet seg en solid posisjon særlig i Nord-Amerika, mens de her hos oss i stor grad skuslet bort sitt høyteknologi-image, særlig på motor-fronten.

De lider i dag dessuten av en temmelig ufullstendig modellpalett og den europeiske utgaven av Honda Accord har for eksempel blitt grundig parkert av mer moderne konkurrenter - til de grader at beslutningen er tatt om rett og slett å legge ned modellen.

Satser på SUV

Men alt håp er ikke ute og der Honda fortsatt satser friskt - på kompakte og mindre biler med særegen design (som Honda Civic), kan Honda fortsatt anses som et dynamisk merke. Dette gjelder også i folkesuv-klassen.

KLAR FOR VINTEREN: Fronten har fått en dynamisk design med tekno-preg. Foto: HONDA
LITE NYTT: Nye LED-baklykter til tross: Det ser ut til at Honda var rimelig fornøyde med hekken slik den allerede var... Foto: HONDA
OPPKOBLET: Honda tar steget inn i 2015 med Honda Connect, produsentens nye app-drevne infotainment-system. Foto: HONDA
NI TRINN: Honda kommer med en ny automat som skal konkurrere med det ypperste. Foto: HONDA
NY GIV: Hondas mest suksessrike modell i Norge er folkesuven CR-V, som vi også anser for å være en av de beste. Nå kommer den i fornyet utgave. Foto: HONDA

Her finner du Dinsides folkesuv-tester!


Honda CR-V er en av de gode SUV-ene på markedet og en av de relativt røslige i størrelsen. Den får om ikke lenge selskap av en mer kompakt folkesuv - en helt ny Honda HR-V!

Aktive konkurrenter

Samtidig blir konkurransen tøffere i den større kategorien der CR-V opererer. Nissan introduserte nylig konkurransedyktige X-Trail kort tid etter den mer kompakte Qashqai, og nå hardner det ytterligere til med introduksjonen av en forbedret utgave av Norges-favoritten Mazda CX-5.

Les også: Sammenligningstest mellom Toyota RAV4, Hyundai ix35 og Skoda Yeti

Det er nok derfor Honda CR-V har blitt oppdatert foran det nye året med oppfrisket design, oppjustert motor og ny teknologi i bilen – dette for å øke bilens appell overfor europeiske kjøpere.

Ansiktsløftet

KLAR FOR VINTEREN: Fronten har fått en dynamisk design med tekno-preg. Foto: HONDA Vis mer


CR-Vs oppdaterte eksteriør er tilgjengelig fra våren 2015, og gir ifølge produsenten selv et dristigere og mer sporty utseende med en unik Honda-stil.

De mest merkbare endringene finner man i fronten, med nydesignede frontlykter som flyter inn i den nye grillen. Ny støtfanger og bunnplate skal gi CR-V et bredere utseende og signalisere at bilen har fått forbedret stabilitet. Dette kalles å «senke bilens visuelle tyngdepunkt». Og bak har LED-kombinasjonslyktene fått ny stil som har til hensikt å gi CR-V et mer flytende, tredimensjonalt utseende.

Honda har ønsket å gi CR-V et mer stilfullt og funksjonelt interiør og nevner blant annet et omformet innlegg i kromeffekt langs hele bredden av dashbordet, og bruk av materialer av høy kvalitet på ulike interiøroverflater. Det tilbys dessuten et justerbart armlene.

Vi har testet CR-V med 1.6 diesel

Ny "norgesmotor"

Den firehjulsdrevne CR-V blir tilgjengelig med en kraftigere dieselmotor og en helt ny ni-trinns automatgirkasse.

Den nye 1,6-liters i-DTEC firesylindrede dieselmotoren av motorfamilien med det poetiske navnet Honda Earth Dreams Technology, gir betraktelig høyere effekt enn forgjengeren: 160 hestekrefter. Dreiemomentet er kraftfulle 350 newtonmeter.

Den kan kombineres med en av to girkasser: enten en seks-trinns manuell type som gir under 130 gram per kilometer i CO2-utslipp, noe som er meget respektabelt i denne kategorien og ifølge Honda selv klasseledende.

Ni trinn!

NI TRINN: Honda kommer med en ny automat som skal konkurrere med det ypperste. Foto: HONDA Vis mer


Likevel vil nok mange nordmenn foretrekke den nye ni-trinns automatgirkassen. Denne er utviklet for å utnytte den nyeste motorens effektivitet fullt ut. Den medfører heller ikke mer enn 135 gram i CO2-utslipp. Dette er en reduksjon på 20 prosent sammenlignet med den forrige fem-trinns automatgirkassen.

CR-V-diesel med drift på to hjul, som leveres med manuell girkasse, viderefører drivverket fra den nåværende modellen. Den er utstyrt med en 1,6-liters i-DTEC-motor på 120 hester, med utslipp helt nede i 115 gram per kilometer. Bensinmotoren 2.0 i-VTEC på 155 hester forblir tilgjengelig, og den overholder nå utslippsnormen Euro6.

Kobles opp

OPPKOBLET: Honda tar steget inn i 2015 med Honda Connect, produsentens nye app-drevne infotainment-system. Foto: HONDA Vis mer


Europeiske kjøpere av 2015-modellen av CR-V blir blant de aller første som får tilgang til Honda Connect, selskapets innovative nye app-drevne infotainment-system.

Honda Connect er montert som standard i hele serien. Det skal gi større brukervennlighet og flere tilkoblingsmuligheter mens du kjører, og funksjonene presenteres på en 7-tommers berøringsskjerm. Honda opplyser at systemet gir fører og forsetepassasjer rask tilgang til alt fra informasjon om bilen, ryggekamera og musikk, til Bluetooth-tilkobling for telefoner og aktivering av såkalt MirrorLink-teknologi.

Funksjonene inkluderer internett-tilgang, ni forhåndsinstallerte apper, samt tilgang til produsentens egen «app-store», Honda App Center. Brukerne får også valgfri Garmin-satellittnavigasjon, lydvisning, AM/FM/DAB- og Internett-radio, telefongrensesnitt og Bluetooth-tilkobling. I tillegg tilbys et ryggekamera med dynamisk veiledning, samt et utvalg av bilopplysninger, slik som trippteller, drivstofføkonomi og reisetid.

Oppdaterte Honda CR-V kommer på markedet til våren, og eventuelle prisendringer har vi foreløpig ikke kjennskap til.