Vis mer

Honda CR-V med sparemotor

Den blir superbillig i drift, og antagelig gir det lave utslippet utslag på prislappen. Til høsten er den her.

Vi har tidligere fortalt om nye Honda CR-V som kommer på markedet i oktober. Dette blir fjerde generasjon CR-V, så bilen er med andre ord helt ny.

Lavt utslipp

Honda har tidligere fristet oss med informasjon om at den også skal bli å få med en 1,6 liters dieselmotor, og nå har de også gitt oss indikasjoner på forbruket. Eller, ikke i forbruket direkte, men indirekte gjennom utslippstallene. Den nye 1,6-literen er en avart av maskinen vi finner i Honda Civic, og utslippet skal bare være på 99 gram CO2/km. Dette gjøres blant annet med hjelp av start/stopp-funksjon, og redusert luftmotstand.

3 alternativer

I Honda Civic leverer 1,6-literen 120 hk, og har et dreiemoment på 300 Nm. Dette dieselalternativet i CR-V vil først bli tilgjengelig fra sommeren 2013, og vi skal ikke se bort fra at den er skremt opp en anelse for CR-V. Frem til neste sommer må vi altså nøye oss med en 2,0 i-VTEC bensinmotor på 155 hk og 192 NM, eller en 2,2-liters diesel som byr på 150 hk og 350 Nm. Utslippet på de to sistnevnte skal være henholdsvis 195 g/km og 153 g/km.

Test: Honda CR-V med imponerende motor


To eller fire?

Nye CR-V kan fås med drift på enten to eller fire hjul, så lenge du velger minste dieselversjon eller bensinutgaven. Den 2,2-liters store dieselen kommer med andre ord kun som firehjulsdrift. Det er også all grunn til å tro at det er nettopp den tohjulsdrevne versjonen av 1,6-literen som slipper ut de skarve 99 grammene. Noe annet er for godt til å være sant.

Honda med villedende markedsføring

Se bilder av nye CR-V:


Størrelsen på nye CR-V er en tanke mindre enn den eksisterende bilen, ca 3 cm kortere, men innvendig er bilen blitt større. Bagasjerommet måler hele 589 liter med seteryggen oppe, og 1.648 liter om du legger de ned.

Mye elektronikk

I likhet med alle andre biler som kommer på markedet i disse dager, så er også Honda CR-V utstyrt med mengder av elektroniske hjelpemidler og sikkerhetsutstyr. Likevel henger de fleste japanske bilprodusentene litt etter de europeiske i forhold til aktive hjelpemidler når det gjelder sikkerhetsutstyr.
Det skal med andre ord bli spennende å prøvekjøre nye CR-V, noe pressen først får anledning til i midten av september. Mest spennende blir det likevel når bilen kommer på markedet med den lille dieselen. Frem til da er det bare å smøre seg med tålmodighet.

Les alle om alle nyhetene fra Honda

Dette er teaservideoen som Honda har laget for å vise frem skapningen: