<b>I-ACC KOMMER:</b> Hondas ACC avstandsradar  (bildet), som eksisterer allerede, får en utvidelse som også holder øye med trafikk i nabofilen og regner ut sannsynligheten for at et kjøretøy skal klemme seg inn i luken. Foto: HONDA
I-ACC KOMMER: Hondas ACC avstandsradar (bildet), som eksisterer allerede, får en utvidelse som også holder øye med trafikk i nabofilen og regner ut sannsynligheten for at et kjøretøy skal klemme seg inn i luken. Foto: HONDAVis mer

Honda CR-V får «idiotsikker» cruise control

«Alltid beredt», kunne vært mottoet for Hondas nye system Intelligent Adaptive Cruise Control.

Man skulle nesten tro Honda leste tankene våre - her kommer de med det som muligens langt på vei er svaret på en del spørsmål vi hadde angående hvor pålitelige antikollisjonssystemer av typen ACC egentlig er.

Eller?

Fornyet SUV med svar?

Ikke nok med at den attraktive folkesuven CR-V snart kommer i «ansiktsløftet» utgave med ny norgesmotor og 9-trinns girkasse, den lanserer også det Honda hevder er verdens første adaptive fartsholder (ACC), som også ser til siden og vurderer sannsynligheten for at en bil i nabofeltet skal skjære inn og legge seg inn foran bilen som er utstyrt med systemet - som har fått navnet i-ACC.

Det kan se ut til at dette er nok et ledd i forskningen som fører til selvkjørende biler.

FORNYES: Honda CR-V kommer med en anselig oppgradering - deriblant et antikollisjonssystem som skal være det første i sitt slag. Foto: HONDA Vis mer


i-ACC, som man kan gjette, er en videreutvikling av den etterhvert velkjente og ganske utbredte adaptive fartsholderen.

Den har som oppgave å holde en forhåndsdefinert avstand til det foranliggende kjøretøyet, eller, når kjørefeltet er fritt, en forhåndsdefinert makshastighet.

En utfordring med dette systemet kan være hvis et kjøretøy fra nabofeltet plutselig legger seg inn foran deg.

Det tradisjonelle ACC-systemet vil i en slik situasjon reagere tregere, hvilket krever kraftigere innbremsing.

Les også: Slik slankes bilene

Innebygd beredskap

Honda hevder at det nye i-ACC-systemet vil kunne regne ut sannsynligheten for at et kjøretøy skal skjære inn, opptil fem sekunder før det faktisk skjer. Det er dessuten designet for å reagere progressivt for ikke å skremme føreren, som ikke nødvendigvis vil være oppmerksom på den andre bilen ennå.

Derfor vil systemet igangsette en forsiktig oppbremsing i startfasen, samtidig som et symbol vises på instrumentpanelet for å varsle sjåføren. Det vil deretter bremse hardere for å tilpasse hastigheten med det formål å holde en trygg avstand.

Les også: Slik blir rygging med tilhenger en lek!

- Helt nytt sikkerhetsnivå

IKKE ALENE: Hondas system inkluderer sensorer og radarsystemer som overvåker mer enn bare foranliggende kjøretøy. Slik er det en variant av en delløsning av et fullstendig autonomt system - som dette til Mercedes-Benz. Foto: DAIMLER Vis mer


Skal man tro uttalelsene til Dr. Kleinehagenbrock, som er ansvarlig for i-ACC-systemet i Hondas europeiske forsknings- og utviklingssenter i Tyskland, tar dette systemet fartsholder til et helt nytt nivå, med såkalt «forutseende sikkerhet».

Utviklingsprosjektet er gjennomført i samarbeid mellom japanske og europeiske utviklere og det er designet spesifikt for europeiske forhold.

Algoritmene er basert på studier av bilføreres adferd. Det spiller ingen rolle om det er venstre- eller høyrekjøring; systemet skal virke like bra i Storbritannia, Irland og på Kypros som på Kontinentet.

Kan prøves senere i år

Men fikk vi svar på vårt innledende spørsmål? Nei - det må nok vente til vi får testet systemet under virkelige forhold. Akkurat når det blir, vet vi ikke ennå. Men systemet skal bli tilgjengelig som tilvalg til utstyrsnivået Executive på årets fornyede CR-V-modell som kommer på markedet til våren.