Honda CR-V 2007 offisiell

Den populære vinter- og hytteraceren CR-V har fått helt nytt design. Og, skal vi tro Honda, kjøreegenskaper som en personbil. Bilen har dessuten fått en rekke nyheter innen sikkerhet og utstyr, blant annet et toetasjes bagasjesystem.

Vis mer

Honda CR-V 2007 offisiell

  1. Store bilder


Honda er ikke dårligere enn andre bilprodusenter til å lekke nyheter i passe doser. For en måned siden kunne vi vise umaskerte ”spionbilder”. Her kommer offisielle bilder og en håndfull opplysninger. Og om knapt en måned, 28. september, kan hele verden se bilen live på Paris-messen.
Men OK, bilen er interessant i den evige drømmediskusjonen om hvilken bil man skal ha neste gang. Ikke minst her i Norge, hvor nåværende CR-V fortsatt selger som hakka møkk. I SUV-segmentet er bilen, med ca. 1.000 solgte hittil i år, bare slått av RAV4 og Grand Vitara.

Myke fakta;

Vis mer
Vis mer


* Designet radikalt endret. Bilen er generelt mer langstrakt og avrundet i kantene. Fronten har fått en særpreget utforming med lykter og grill som henger sammen, og med panseret i en snute over. Linjen bakover vinduene er med vilje, sier Honda, tegnet som profilen på en kupé - for å understreke personbilegenskapene.
* Forblir femseter. Bilen vokser nok noen centimeter i lengden, som alle nye biler. Ut fra bildene er det likevel neppe tilstrekkelig til å få plass til en ekstra seterad. Honda oppgir innvendig passasjerrom på linje med utgående modell, men med større lasterom.

* 20 centimeter lenger? Den ekstra lengde tilsvarer nemlig det reservehjulet brukte tidligere. For hjulet befinner seg nå under bagasjerommet, ikke på bakdøren. Og døren åpner nå oppover, ikke til siden som før.
* Toetasjes bagasjedeler. Honda varsler dessuten om en innovativ ny måte å inndele bagasjerommet på - med to etasjer i høyden. Bagasjeromsskilleren ligger horisontalt 33 centimeter over gulvet, og er dessuten hengslet på midten.

Harde fakta;

NB! CR-V er åpenbart populær i England, men vi formoder at den leveres med venstreratt når den kommer til Norge. Vis mer
Vis mer


* Lavere og bredere. Eller rettere sagt; opplysninger om høyden har vi ikke, men tyngdepunktet skal være senket 35 millimeter. Sammen med 30 millimeter bredere hjulavstand bidrar nok det godt til det som Motor-redaksjonen opplevde som en kjøreglad SUV i utgangspunktet.
* To motorer. Honda fortsetter å bruke den ”Norgestilpassede” 2,2-liters dieselen på 140 hester. I tillegg kommer en ”ny” 2-liters bensinmotor med VTEC og 150 hester. Med andre ord er tallene lik som for den gamle, bortsett fra at toppeffekten taes ut på litt lavere turtall. I følge pressemeldingen gir dette en bedre akselerasjon fra 0 til 100, som nå går på 10,2 sekunder med ny sekstrinns manuell girkasse. Nå er imidlertid dette tallet fortsatt svakere enn det Honda i Norge oppgir for den gamle modellen - kan noen forklare?

* Ikke dieselautomat. Honda har dessverre ikke nevnt noe om automatkasse på dieselmotoren. Det får du imidlertid fortsatt på bensinmotoren, men da taper du samtidig to sekunder i akselerasjonstid fra 0 til 100. Med forbedret aerodynamikk oppgir Honda imidlertid også et forbedret drivstofforbruk på over 12 prosent (den gamle bruker 0,9 liter på milen).
* Maks tilhengervekt. Denne er øket dramatisk, fra 1.500 til 2.000 kilo. Merk at Hondas stabilitetssystem også har en funksjon som overvåker stabiliteten på tilhengeren.

Andre godsaker

Vis mer


* Aktiv sikkerhet. Som tilleggsutstyr kan CR-V fra 2007 leveres med såkalt adaptiv fartsholder, som er radarstyrt til å holde minimumsavstand til bilen foran. Antagelig som del av samme systemet, kan bilen leveres med aktiv kollisjonsvarsler. Dette systemet varsler føreren om at kollisjon er nært forestående, strammer setebeltene og aktiverer nødbrems.
* Fem i krasj. Honda føler seg dessuten svært sikre på at bilen oppnår fem stjerner i krasjtestene til Euro NCAP. I så fall kan de peke nese til Toyota, som som kjent nylig ble svært skuffet over kun fire stjerner på Rav4.

Nye CR-V ventes til Norge i januar. Priser er foreløpig ikke kjent. Dagens CR-V koster fra 342.000 kroner med 2,0 bensin, og fra 418.000 kroner med 2,2 diesel.

  • Store bilder finner du her.

    Her finner du mer Honda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder