<b>SKÅL:</b> Vi tok turen til Ringnes Bryggeri for å foreta brustesten. hele 58 kasser fikk vi med oss. Foto:  RUNE M. NESHEIM
SKÅL: Vi tok turen til Ringnes Bryggeri for å foreta brustesten. hele 58 kasser fikk vi med oss. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

Honda Civic Tourer vs. Skoda Octavia stv

Glem familiebiler som Toyota Avensis og Volvo V70. Disse har større bagasjerom.

Tjueåtte, tjueni, tretti, tretti eeen! Hele 31 bruskasser får du plass til i bagasjerommet på en Skoda Octavia stasjonsvogn.

Se videoen HER.

Tallet er imponerende i seg selv, men enda mer imponerende er det når du tar kassene ut og stabler dem opp ved siden av bilen. Det er nesten så du ikke tror det er mulig.

Men legger du ned baksetet i bilen blir bagasjerommet enormt og det rommer inntil 1740 liter. Dessuten er utformingen av det svært praktisk.

Hakk i hæl følger Honda Civic. Den har kompaktklassens største bagasjerom før du legger ned setene med 624 liter mot Skodaens 610 liter.

FIRKANTET: Skoda har høy lasteterskel men dypt gulv og kantete karosseri. Det gir ikke flatt gulv helt frem når baksetet legges ned. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer
LETTVINT: Hadde Skoda anstrengt seg litt, kunne de også tilbudt flatt gulv. Til gjengjeld koster nedfellbart forsete kun 900 kroner. Da får du plass til lange ting. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer
STORT: Hondas spesielle løsninger gir enormt lasterom og flatt gulv. Bæreposer står perfekt i det nedsenkede gulvet. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer
GENIALT Det er merkelig at ingen har kopiert Hondas geniale bakseteløsning som gir enorm lasteplass for stående ting og flatt gulv takket være bensintank plassert under forsetene. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer
RESULTATET:Lav taklinje og artige hull i gulvet var ingen fordel for Honda. Den svelget 27 kasser, mens Skoda spiste 31. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer
STILIG ELLER STRAM?: Honda tør mer, mens Skoda går for det sikre. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer







Med flatt baksete, og her blir det faktisk også helt flatt, så klarer vi å smette inn 27 bruskasser. Dette støttes av de oppgitte tall som sier at volumet er 1668 liter.

Men kan man si at en bil er best bare fordi den sluker flest bruskasser? Nei, selvsagt ikke. Da burde de fleste av oss kjørt rundt i kassevogner.

Interiør

Skoda: Tradisjonell
Det betyr også en hel del hvordan interiøret er ellers og hvordan det ser ut. Skoda Octavia vokste seg betydelig større ved generasjonsskifte i fjor. Faktisk er den 12,4 cm lengre enn Civic, og det kommer ikke bare bagasjerommet til nytte, men også baksetet.

Lengre karosseri og 9,1 cm lengre hjulavstand gir bedre beinplass til baksetepassasjerene i Octavia. Bak rattet finner de fleste seg fort til rette.

Interiørdesignet er ikke særlig spennende, men det er intuitivt og praktisk. Er du kjent med Audi og VW vil du gjenkjenne flere brytere og funksjoner. Men for å skille det fra konsernsøsknene er det litt mer plastikk-følelse i Skodaen.

Honda: Sprelsk
Honda på sin side har valgt en helt annen stil. Fra utsiden skråner taklinjen forsiktig bakover. Dermed skulle en tro at takhøyden bak er begrenset for voksne. Heldigvis er det ikke det.

En smart løsning med baksetene er at du kan vippe opp sitteputen og plassere høye gjenstander som jukkaplanter på høykant. Smart!

Du sitter godt i setet bak rattet, men utformingen av interiøret er betydelig mer futuristisk. Honda er mer vågale sånn sett, men i bruk er det dessverre ikke like brukervennlig som det Skoda byr på.

Selvsagt ser det mer spennende ut, men det er også trangere og mer intimt. Den praktiske nytteverdien er lavere og du bruker mer tid på å gjøre deg kjent med funksjonene her.

Design

Skoda: Kantete
Designet på Octavia er stilrent og forsiktig. For forsiktig, vil vi si. Endringene er nemlig ikke større fra forrige generasjon enn at du må stille dem ved siden av hverandre for å se forskjellen. Lysdesignet er blitt lekrere og karosserilinjene skarpere, men totalt sett ser Octavia temmelig beskjeden ut.

Honda: Moderne
Honda på sin side har turt å være mer vågal – også på utsiden. Men der kombiutgaven har et heller snodig hekkparti, er avslutningen på bilen langt mer vellykket her. Hjulbuene svulmer og hoftepartiet er kraftig. Fra siden ser det ut som om står lent framover. Det er spenstig, annerledes og skiller seg godt fra andre biler som blir altfor like hverandre.

Motor

Skoda: Snau med firehjulstrekk
Skodaen er utstyrt med en 1,6-liters dieselmotor på 105 hester. Det er en velkjent motor brukt i flere modeller fra VW-konsernet. Den yter et dreiemoment på 250 Nm mellom 1500–2750 omdreinger.

Testbilen som var tilgjengelig har firehjulstrekk. 0–100 km/t er med det oppgitt til 11 sekunder og toppfarten skal være 191 km/t. Snittforbruket ligger på 0,46 liter pr. mil og CO2-utslippet på 122 g/km.

Motoren yter greit, men du trenger å gire en del for å holde tempoet oppe i bakker. Fyller du opp med folk og bagasje kan motoren bli i snaueste laget. Kjørefølelsen er det imidlertid lite å utsette på. Octavia er lettkjørt og har et bra avstemt understell.

Honda: Sterk og støyende
Honda Civic har også en 1,6-liters dieselmotor som Honda lanserte så sent som i fjor. Honda er kjent som verdens største motorprodusent, men dessverre støyer denne motoren mer enn den som sitter i Skoda.

Men kreftene imponerer mye. Her er det 300 Nm dreiemoment fra 2000 omdreininger.

Bilen kjennes klart sterkere enn Skodaen, noe som bevises av tallene. 0–100 er oppgitt til 10,1 sekunder og toppfarten til 195 km/t.

Gjennomsnittlig forbruk er offisielt 0,39 liter pr. mil og CO2-utslippet skal ligge på 103 g/km. Styrepresisjonen på Civic er formidabelt god og selve kjøreoppsettet tenderer nesten i litt sporty retning.

Du kan dessuten justere stivheten i demperne bak, slik at du selv kan bestemme hvor fast bilen skal være. Presser du den på svingete vei merker du at dette også burde inkludere demperne foran.

Økonomi

Skoda: Bra annenhåndsverdi
Når det kommer til valuta for penga er det liten tvil om at du får mye plass om du velger enten Honda eller Skoda.

Startprisen for Octavia stasjonsvogn er 235 900 kroner. Det er billig! Ettersom testbilen har firehjulstrekk og Elegance-utstyrsnivå stiger prisen til 314 100 kroner. Da får du med utstyr som bi-xenon, p-sensor bak, 5,8-tommers berøringsskjerm, multifunksjonsratt, bluetooth osv.

I tillegg har vår bil parkeringsvarmer, mørke ruter, delskinn, avtagbart hengerfeste, stor berøringsskjerm (8-tommer) med mer. Totalprisen er derfor 367 950 kroner.

Det er passe stivt. Men legg til at Skoda Octavia historisk sett holder seg svært godt i pris. Spesielt med firehjulstrekk, som denne bilen også har. Tilsvarende bil uten firehjulstrekk ville kostet 338 050 kroner.

Honda: All inclusive
Honda kjører en annen prispolitikk der det meste av utstyr er inkludert i utstyrsgraden en velger. Civic Tourer begynner på 253 000 kroner med samme dieselmotor.

Du får Civic med seks ulike utstyrsnivåer, og vår testbil er en 1,6 Executive Navi ADAS I til 322 000 kroner.

Dermed får du med navigasjon, ryggekamera, p-sensorer foran og bak, city-brems-funksjon (nødbrems i bykjøring) og andre assistansesystemer som blindsonevarsling, kollisjonsvarslingssystem, filskiftevarsler osv.

Vårt valg:

Det er i utgangspunktet to relativt forskjellige biler vi her har satt opp mot hverandre. Honda har sine styrker i et digert bagasjerom (før du legger ned baksetet), praktiske løsninger (dypt rom i bagasjerommet og bakseter som kan vippes opp), et sporty kjøreoppsett og en sterk og gjerrig motor.

Prisen er lavest, men den bilen har dessverre også sine svakheter. Designet kan bli i overkant romskip-inspirert for noen og interiøret preges av å være for futuristisk.

Utformingen av dashbord og midtkonsoll gir en klaustrofobisk opplevelse. I tillegg er det ikke veldig lett å kjapt skjønne betjeningsfunksjoner.

Totalt sett er Skoda Octavia den beste bilen. Ikke bare fordi den rommer flest bruskasser, men fordi den jevnt over scorer såpass bra at den totalt sett framstår som det beste kjøpet.

Spesielt imponerende er de intuitive løsningene i interiøret, den gode plassen og høye graden av praktisk nytteverdi. Absolutt en verdig vinner!