<B>AERODYNAMIKK:</b> Senket karosseri, lav frontfanger, dype sideskjørt og flat underside med difuser bak, sørger for et vakum som suger Civicen mot underlaget.  Foto: NEWSPRESS
AERODYNAMIKK: Senket karosseri, lav frontfanger, dype sideskjørt og flat underside med difuser bak, sørger for et vakum som suger Civicen mot underlaget. Foto: NEWSPRESSVis mer

Honda Civic med 310 hk

Skal ta rotta på Ford Focus RS.

Etter måneder med ertebilder, prototyper og spionfoto, har Honda endelig dratt teppet av en produksjonsferdig Honda Civic Type-R.

Betegnelsen sto en gang for noe rått fra Honda. Etter hvert ble den en litt halvhjertet top of the line-modell, og slik var forrige modell.

Vi har kjørt prototypen, og her er synspunktene.

Råskinnet tilbake

Endelig kommer en ny generasjon, og denne gang ser det ut til at de mener alvor igjen.

Nå presenterer de en kruttpakke med mer hester enn toppmodellen av Golf R (300 hk)- og de sier rett ut at Civic Type R er et knivskarpt alternativ til Ford Focus RS med 320 hestekrefter.

Dette til tross for at de to konkurrentene har firehjulsdrift, mens Civic fortsatt kun trekker foran.

Dette gjør forhåpentlig noe godt med både vekten og prisen, ettersom systemer for firehjulsdrift både veier, og koster penger.

Kruttpakke

Type R baseres rundt en turboladet toliters bensinmotor med Hondas typiske VTEC topper. Den yter 310 hester og hele 400 Nm. Motorens rødmarkering ligger på 7.000 omdreininger, mens maksimalt dreiemoment hentes ut allerede på lave 2.500.

LES OGSÅ:Snart har toliterne 400 hester!

Dette forflytter forhjulstrekkeren fra stillestående til 100 km/t på 5,7 sekunder og toppfarten er smått utrolige 270 km/t.

Da legger du for eksempel Mercedes-AMG C63 S med 501 hester bak deg på motorveien. Selv om dette skyldes at sistnevnte er sperret på 250 km/t.

KRUTT: Turbomotoren i R-Type yter 310 hester. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Ingen raskere

Civic Type-R er også rask rund Nordsløyfa på Nürburgring. Tiden 7:50.63 gjør den til den raskeste forhjulstrekkeren rundt banen. Til sammenligning bruker en standard Porsche 911 Carrera 7:40.

Bilen Honda brukte da de satte denne tiden var stort sett standard, men passasjersete, stereo og klimaanlegg var tatt ut for å kompensere for den ekstra vekten som buret ga.

Type R blir bare tilgjengelig med 6-trinns manuell girkasse, forhåpentligvis med like tette girskift som Honda S2000 hadde i sin tid.

R FOR RAKETT: Type-R er kun brukt i de raskeste utgavene. Nye Civic går utenpå alt som tidligere er laget av R-modeller. Foto: NEWSPRESS Vis mer


Ford Focus og VW Golf kjører som sagt begge med firehjulsdrift, mens Civic Type-R kun trekker på forhjulene.

For at ikke rattet skal rives ut av hendene på sjåføren har Honda utviklet et helt nytt forhjulsoppheng som ifølge Honda skal redusere trekk i rattet med opp til 50 prosent, sammenlignet med standard Civic.

Ford gjorde det samme på den nå utgående generasjonen, som hadde 300 hk og forhjulstrekk.

Eierne vil kunne velge mellom flere kjøreprogram, inkludert +R. Da blir gassrespons veldig direkte, den elektriske servoen gir mindre assistanse, og demperne blir stivere.

Suges mot bakken

Det gir på papiret akkurat så mye dramatikk som vi hadde håpet på, og det viste seg glimrende da vi kjørte prototypen. Bilen får en helt egen aggressiv front, og er såpass lav at til og med ungdommen er fornøyde.

Honda hevder forandringene har sine aerodynamiske funksjoner for å gjøre den lille bilen retningsstabil i høye hastigheter. De viktigste forandringene ser vi med andre ord ikke.

Den har nemlig en helt flat underside som sammen med diffuseren i hekken suger bilen mer og mer mot bakken, jo fortere du kjører.

VINGEBIL: Vingenes tid er ikke forbi. Når toppfarten nærmer seg 300 er den sikkert fin å ha. Foto: NEWSPRESS Vis mer


Den brede frontsplitteren og de dype sideskjørtene er med på å skape vakuumet under bilen og frontfangeren skal redusere turbulens rundt forhjulene. Det igjen skal gjøre den mer stabil.

Hekkvingen har samme formål, men vinkelen, høyden og formen skal også sikre at lufta slipper bedre i høye hastigheter.

Gapene i fronten skal sørge for å holde motoren kald nok.

Limt til veien

Civic har fått ganske store felger. 19-tommerne er skodd med 235/35ZR19, spesielt tatt frem for denne bilen. Bak felgene finner vi firestemplede Brembo-kalippere som klyper på 350 mm store drillede skiver.

Inni er stolene den mest iøynefallende nyheten, men den har også et sportsratt i skinn, girkule i iskald aluminium og sort taktrekk. Den får også Hondas nye Android-baserte infotainment-system som standard.

SPORTSSTOLER: Kun det nødvendigste. Ratt og stoler er viktig for å komme seg frem. Det andre kjenner Honda-eierne igjen. Foto: NEWSPRESS Vis mer


En luksuriøs GT-pakke vil bli tilgjengelig. Den inneholder røde detaljer utvendig, parkeringssensorer, regnsensor, automatisk nedblending av lys og elektrisk innfolding av speiler. Inni får du bedre lyd og Garmin navi. Prisene er ikke satt ennå, men den må havne under 700.000, ellers vil kundene velge de firehjulsdrevne konkurrentene.

Honda har deltatt i BTCC med Civic Tourer med gode resultat. Selv om karosseriet har vist seg å fungere utmerket, kommer du ikke til å se Type R stasjonsvogn.