<b>BLANDET KJØRING:</b> I kø lønner det seg å tette alle hull, da er venstrefeltet åpent for bruk. Ellers burde det være friere enn hva det er til venstre i bildet.  Foto: NTB scanpix
BLANDET KJØRING: I kø lønner det seg å tette alle hull, da er venstrefeltet åpent for bruk. Ellers burde det være friere enn hva det er til venstre i bildet. Foto: NTB scanpixVis mer

- Hold deg i høyrefila, er du snill

KOMMENTAR: Høyreregelen er ikke død. Verken i skisporet, i rulletrappen, på fortauet eller på veien.

Signalhornet skremmer vettet av den eldste elgen i Eidsvolls dypeste skoger, og flomlys blinkes så raskt at selv russen hadde blitt imponert.

Jeg er på vei innover på Østlandet på flunka nye firefeltsveier, med en Mini John Cooper Works som elsker fersk asfalt.

Det er en rask bil, som liker å ligge på kanten og ha god fart, samtidig som «gokart feelingen» gjør meg enda litt ivrigere.

Les også: Politiet har aldri sjekket så mange bilister

Litt for rask for høyre felt

Det slår meg når jeg kommer ut av fredagsrushet utenfor dekkhandler Sharifs tidligere lokaler.

Jeg svever mellom 90 og 100 når fartsgrensen øker til 110 kilometer i timen. Nå er det på tide å teste Minien litt.

IKKE BRYT STORBYLOVEN: Slik skal du stå i rulletrappa

Blinker ut, sakker ned

Problemet er at det går nærmest saktere i venstrefila, og etter å ha passert en «mann med hatt» stopper det hele opp.

To vogntog blokkerer alle felt foran meg, og jeg kjenner irritasjonen vokser.

Det er like irriterende som de som aldri blinker seg ut av rundkjøringen, eller legger seg helt feil i kryss.

Men når døde egentlig høyreregelen?

Det er ingen regelendringer som er gjort siden 1986, da dagens gjeldende regler ble satt. Så selve regelen er der ennå, i hvertfall på papiret.

I følge trafikkreglenes paragraf 5, kjøretøys plass på veien: 1. Skal en så langt forholdene tillater det føre kjøretøyet på høyre side av veien.

På kjørebaner med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt i kjøreretningen benyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

Det er med andre ord like lett som i skisporet

Skal du passere noen foran deg, skifter du til venstre for så å dreie inn til høyre igjen, så de som går enda raskere enn deg kan passere trygt og enkelt, og unngår den dristige blindsona.

IRRITERENDE: Tre felt, to tunge kjøretøy, ett ledig. Dette gjør det ekstremt vanskelig å passere kjøretøyene som ligger foran og sinker, på en lovlig måte. Vis mer


Vi har selvsagt vært innom temaet før.

Da snakket vi med tidligere UP-sjef Leif N. Olsen, uttalte han at det var en total holdningssvikt som var årsaken til at bilister «sovnet» i høyrefeltet.

Les også: Sykkel-blending økende problem

Og hei, der er jeg enig.

HOLD TIL VENSTRE: Det er klare regler for hva venstrefeltet skal brukes til. Her skulle en tro det ble demonstrert. Vis mer


Tenk over dette neste gang du legger deg ut på lang tur. Ikke legg deg i venstrefeltet og flyt der, det er det høyrefeltet er til for.

For når alle ligger og slumrer i venstre fil, åpner det for at forbikjøringene må foregå på høyre side.

Vi snur da opp-ned på det som undervises under føreropplæringen, noe som skaper farlige situasjoner daglig. 18 åringene som tar førerkort idag lærer at en skal ligge til høyre, og bli forbikjørt eller kjøre forbi på venstre.

Kommer det da en bil på høyre side når du er på vei inn igjen i feltet, blir situasjonen ganske farlig, og det skjer raskt.

Selv om du føler at de som ligger foran deg kjører sakte, vil vel heller ikke du være den som irriterer de andre?

Vis hensyn, så sparer vi oss for mange dristige forbikjøringer og farlige situasjoner.