Hodekollisjonsputen

1998: Hodekollisjonsputen

HODEKOLLISJONSPUTEN: Dagens utgaver beskytter som regel passasjerene på begge eller alle tre seterader. På bildet sees også utløste sidekollisjonsputer i både for- og baksetene. Vis mer


Tre år etter sidekollisjonsputen, var tiden kommet for hodekollisjonsputen, som i 1998 ble introdusert av Mercedes-Benz og Volvo. Hodekollisjonsputen, som også går under benevnelsen "sidekollisjonsgardiner", er ment å beskytte passasjerenes hode og overkropp ved påkjørsel fra siden. Hodekollisjonsputene, som er plassert i taket over sidevinduene, vil også bidra til å forhindre knust glass og andre fremmedlegemer fra å trenge inn i kupeen. Stadig flere produsenter programmerer nå også hodekollisjonsputer til å løse ut ved rundvelt. De første hodekollisjonsputene beskyttet kun forsetepassasjerene. Dagens hodekollisjonsputer dekker både første og andre seterad. I biler med tre seterader dekker hodekollisjonsputene vanligvis også tredje seterad.

Utbredelse: De aller fleste personbiler som selges i Norge i dag er standardutrustet med hodekollisjonsputer.