Hjemmehjelp-racer i ny utgave

Småbilklassen har vært igjennom et modellskifte og Nissan følger på med ny Micra.

Hjemmehjelp-racer i ny utgave

  1. Store bilder


Nissan Micra lanseres 1. februar, men noen inntrykk fra en kort prøvetur får du her. Full test av en 1,2-liters variant kommer allerede midt i februar.

To varianter

Visia er basisutgaven. Det som i hovedsak skiller den fra Tekna er at den ikke kan utstyres med automatisk klimaanlegg. Den mangler også skinnratt, skinninnslag i setene, hekkspoiler og nøkkelfri sentrallås.

Det er også noen utstyrsforskjeller på de forskjellige motorene. Lakkerte dørhåndtak, kjørecomputer, visning av dato, klokke og utetemperatur og multifunksjonsratt finnes ikke på mindre motor enn 1,2 liter.

Motorutvalget sprer seg fra en 1-liters motor med 65 hestekrefter via en 1,2 liters motor med 80 hestekrefter til toppmodellen 1,4 med 88 hestekrefter.

Prøveturen


Vi har kjørt en tur med 1,2-literen. Førsteinntrykket er at denne motoren er veldig godt tilpasset Micra. Den holder nok til det meste og fartspotensialet er bra nok. Dette kommer mye av at egenvekten på Micra er godt under 1.000 kilo. Alle motorene er også moderne med fire ventiler per sylinder og variable ventiltider. Alle modellene leveres med femtrinns manuell girkasse og kun 1.2 Visia kan leveres med automatgir.

Bak rattet på Micra vil du også sette pris på den elektriske servostyringen. Når bilen står stille er rattet veldig lett å svinge rundt. Motstanden i styringen øker etter hvert som farten øker og dette gjør at Micra virker svært retningsstabil i motorveihastighet. Inne i byen er Micra mer lettkjørt en det meste vi har prøvd. Både bilens størrelse og den geniale servostyringen bidrar til det.

Liten

Vi testet fem småbiler i oktober i fjor. Her målte bilene fra 381 centimeter på den minste bilen (Hyundai Getz), til 392 centimeter på den lengste (Ford Fiesta). Nissan Micra måler ikke mer enn 372 centimeter i lengden og blir dermed av de korteste bilene i selskapet. Vi regner ikke med at Micra ville ha hevdet seg i toppen sammen med testvinneren Jazz og andremann Polo, men de tre andre kan kanskje Micra konkurrere ut. Selv om den er liten, er det grei plass til mine 196 centimeter i forsetet. Med litt anstrengelser kommer jeg også inn i baksetet, men takhøyden her er veldig begrenset. Isofix-festene er nok mer relevante her.

Gode priser?


En Micra med 1,2-liters motor og 80 hestekrefter i Tekna utgave koster 165.400 med det meste av utstyr unntatt klimaanlegg. Legger du på til 172.400 får du også det. Dette er omtrent rett på gjennomsnittet for resten av bilene. Se prisen på våre testbiler fra småbiltesten her. Prisen på disse testbilene inkluderer her både klimaanlegg og radio og CD-spiller.

Prisen på Micra starter på 139.900 for en 1-liters Visia med tre dører og billigste variant med klimaanlegg er 1,2 Visia med tre dører til 162.900. Radio og CD-spiller er standardutstyr på alle Micra-modeller.

Store bilder finner du her.