Skjemaet viser hvordan hjelmens funksjoner samspiller. Produktet er foreløpig på prototype-stadiet. Foto: LiveMap via Youtube
Skjemaet viser hvordan hjelmens funksjoner samspiller. Produktet er foreløpig på prototype-stadiet. Foto: LiveMap via YoutubeVis mer

Hjelmen har integrert navigasjon

Når man kjører bil er satellittbasert navigasjon forholdsvis greit å bruke. Ikke så på motorsykkel.

Inspirert av klager fra motorsyklister over hvor kronglete det er å måtte stoppe og sjekke medbragt GPS-skjerm, har det russiske selskapet LiveMap utviklet noe som for oss ser ut til å være en ganske genial hjelm.

Hjelmen viser vei

Det er ganske enkelt (vel...) en hjelm med innebygget navigasjonssystem. Det kan minne om det en jagerpilot, for eksempel i en F 35, bruker, etter HUD-prinsippet. LiveMap har bragt konseptet sitt til folkefinansierings-nettstedet Indiegogo for å skaffe støttespillere for prosjektet.

Greier selskapet å skaffe de nødvendige 150.000 dollar, planlegges lansering på markedet om et drøyt år - på sensommeren 2014.

Pionéer med HUD til alle

Slik ser prototypen av hjelmen fra LiveMap ut. Foto: LiveMap via Youtube
Foto: LiveMap
Foto: via Youtube
Foto: via Youtube
Foto: LiveMap via Youtube
En oppglødd gründer beskriver prosjektet... Foto: LiveMap via Youtube
Skjemaet viser hvordan hjelmens funksjoner samspiller. Produktet er foreløpig på prototype-stadiet. Foto: LiveMap via Youtube


Head-up-visir

Ideen er selvfølgelig å gjøre livet tryggere for motorsyklister som leter etter veien. Hjelmen, som er noe større enn vanlig for å få plass til systemet, viser føreren vei via informasjon som vises på innsiden av visiret. Den er selvsagt stemmestyrt - det skal ikke være nødvendig å trykke på knapper.

Frontruta som viser vei

Systemet er Android-basert, men låst til et proprietært grensesnitt. Gründerne, ledet an av daglig leder Andrew Artishchev, anser nemlig at distraherende aktiviteter av annen type - som å se film eller spille - ikke har noen plass i denne typen produkt.

Takket være et gyroskop skal informasjonen holdes i linje med motorsyklistens hode for å unngå feilnavigasjon. Batterikapasiteten skal rekke til en hel dags bruk.

Følgende video forklarer prosjektet, og produktet, grundigere:


Og prisen? Cirka 2.000 dollar eller noe under 12.000 kroner.