12 sylindre,625 hester, åttetrinns girkasse. Toppfart: 330 kilometer i timen. 0-100: 4,2 sekunder. Nye Bentley Continental GT speed er en imponerende super-GT. Foto: Bentley
12 sylindre,625 hester, åttetrinns girkasse. Toppfart: 330 kilometer i timen. 0-100: 4,2 sekunder. Nye Bentley Continental GT speed er en imponerende super-GT. Foto: BentleyVis mer

Hittil raskest: Bentley Continental GT Speed

Den ble vist på Goodwood og nå vet vi "alt" om monster-Bentley-en. Klikk på bildet over for å se video!

Det er selvsagt den fornyede Continental GT som har tjent som basis for denne fabelaktige super-GT-en. Med sin rene, om enn massive design, skjuler den til en viss grad sitt potensial. Men at dette er enormt, går tydelig frem av tallene vi får oppgitt fra den britiske produsentens hovedkvarter i Crewe, England.

Første Bentley i 330

Det dreier seg om tidenes raskeste produksjonsbil fra Bentley - toppfarten på 330 kilometer i timen er... én kilometer i timen mer enn Bentley Continental Supersports presterte.

12 sylindre,625 hester, åttetrinns girkasse. Toppfart: 330 kilometer i timen. 0-100: 4,2 sekunder. Nye Bentley Continental GT speed er en imponerende super-GT. Foto: Bentley Vis mer

Skjønt raskest i betydningen kvikkest, er den ikke. Den lettere Supersports, basert på forrige generasjon GT Continental, klarte 0-100 på 3,9 sekunder (som en Mercedes SLS AMG), mens GT Speed må nøye seg med en tid på 4,2 sekunder.


Russisk debut

Bilen har tidligere vært vist i slutten av juni i forbindelse med Goodwood Festival of Speed, der den ble kjørt av både Juha Kankkunen, Guy Smith og Derek Bell. Så var den et av trekkplastrene på bilshowet i Pebble Beach som ble avholdt ganske nylig. Men sin egentlige verdenspremière får den først i disse dager på bilutstillingen i Moskva. Og i den forbindelse er også de fullstendige tekniske dataene blitt offentliggjort.

Bentley forkledd som Mercedes

800 Nm

Bentley Continental GT Speed, 2013-modell er - som tidligere - motorisert med en W12-motor på seks liter utstyrt med dobbel turbo. Den produserer 625 hestekrefter, opp fra 575 i standard Continental GT. Dreiemomentet er hele 800 newtonmeter - opp fra 700. Kreftene blir overført til de fire hjulene - i utgangspunktet 60 prosent bak og 40 prosent foran - via en åttetrinns girkasse fra ZF. Denne girkassen vil for øvrig de andre Continental GT- og GTC med tolvsylindret motor bli utstyrt med.

Forbruket på 1,45 liter per mil og CO2-utslippet på 338 gram per kilometer er en forbedring i forhold til tidligere og uansett ikke egnet til å skremme Bentleys potensielle kunder bort fra merket.

Bentley med massiv SUV

Foto: Bentley
Foto: Bentley
Foto: Bentley
12 sylindre,625 hester, åttetrinns girkasse. Toppfart: 330 kilometer i timen. 0-100: 4,2 sekunder. Nye Bentley Continental GT speed er en imponerende super-GT. Foto: Bentley
Foto: Bentley
Foto: Bentley
Foto: Bentley
Foto: Bentley
Foto: Bentley
Foto: Bentley
Foto: Bentley
Foto: Bentley
Foto: Bentley
Foto: Bentley
Foto: Bentley
Foto: Bentley
Foto: Bentley
12 sylindre,625 hester, åttetrinns girkasse. Toppfart: 330 kilometer i timen. 0-100: 4,2 sekunder. Nye Bentley Continental GT speed er en imponerende super-GT. Foto: Bentley



Senket

Understellet er blitt spesielt tilpasset og senket en centimeter. Felgene er spesielle 12-ekede lettmetallfelger (antallet er ikke tilfeldig) og diameteren på 21 tommer gjør sitt til at bilen ikke ser så diger ut som den er i virkeligheten.

Og selv om Bentley har greid å skave litt av vekten på annen generasjon Continental GT, som ble lansert i 2011 (i bunn og grunn en omfattende oppgradering eller facelift), veier den fortsatt sine 2,3 tonn - som en stor SUV. Det setter for øvrig ytelsestallene i perspektiv...

Som nevnt er Continental GT Speed å se i Moskva i disse dager, og levering til kundene starter opp om ganske kort tid.