<b>MEST SJARM:</b> Blue Smoke Racing har kjørt sin Saab 96 850 Sport fra Finnmark, og er klar for etappe to til Monte Carlo. Foto: JAMIESON POTHECARY
MEST SJARM: Blue Smoke Racing har kjørt sin Saab 96 850 Sport fra Finnmark, og er klar for etappe to til Monte Carlo. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Historiske biler for siste gang innenfor Ring 1?

Det var mye gammel eksos i sentrum da det historiske rallyet tok av i Oslo-gryta.

Onsdag 27. januar klokka 09.30 startet den 19. utgaven av Rally Monte-Carlo Historique utenfor Nationaltheatret i Oslo. Hardhausene bak rattet på veteranbilene krysser mållinjen i Monaco etter å ha tilbakelagt 2.123 kilometer. Det skjer først 3. februar.

En rekke historiske rallybiler stilte til start på sin vei mot Middelhavet, slik man gjorde det i gamle dager. Tidligere var det nemlig slik at starten av Rally Monte-Carlo gikk fra forskjellige steder i Europa og første gang man startet i Oslo var i 1932. Denne tradisjonen holdes fortsatt i hevd i den historiske utgaven av løpet.

LES OGSÅ:Slik oppfyller du veteranbildrømmen

Blant de startende var tidligere europamester i historisk rally, Valter Jensen, sammen med den legendariske kartleseren Monty Karlan. De to kjører en Porsche 911, mens det også stilte førere til start i biler som Ford Cortina, Volvo 142 og PV.

Grant Tromans fra Monaco hadde faktisk kjørt sin Datsun 240Z hele veien opp til Oslo for å bli med på starten.

På taket

Per Sible (62) og nevøen Tom Fjellstad (53) kjøpte denne supersjeldne Saaben i fjor, dannet teamet Blue Smoke Racing og har totalrestaurert den for dette løpet. Det er en 1963-modell Saab 92 Sport med totaktsmotor. En helt lik bil vant rallyet i 1962 og 63 med svensken Erik Carlsson på taket, og bilen har samme startnummer som legenden. Før de stilte til start her, hadde de allerede kjørt fra Finnmark til Oslo. Her trengte han en dytt for å komme i gang.

LES OGSÅ: Denne bilutstillingen MÅ du besøke

Arne Lid stilte til start som kartleser i sin sjeldne Peugeot 504. Det finnes bare en av denne årsmodellen i Coupeutgave med V6-motor. Både han og sjåfør Folke Hauge har jobbet hos Peugeot-importøren i henholdsvis 40 og 35 år, så valget av bil var enkelt.

Veteran

Kjell Gudim (83) har vært med på nærmere 1.500 billøp. Han kjørte for Skoda-fabrikken i to år og ble headhuntet til Volkswagen og Porsche der han kjørte i åtte år, mest Porsche. Han rattet stort sett alt fra isløp, bakkeløp, rally rundbaneløp, men ikke asfaltracing. Bobla har han hatt i ti år, en potent sak med 140 hester under bakluka. Den deler garasje med en rigget Porsche 911, som han har hatt seks stykker av. Gudim har deltatt i Rally Monte-Carlo 17 ganger siden 1958 og har kapret tredjeplassen to ganger. I år skal han kun kjøre sjarmøretappe til Halden.

Historisk?

Starten var en gledens dag for en stor flokk bilentusiaster. En gledelig kontrast til alt rabalderet rundt dieselforbud, høyere avgifter, utestengelse av biler og fjerning av parkeringsplasser innenfor Ring 1 det siste halvåret.

Vi håper det ikke blir siste gang vi får se viktig kulturhistorie i Oslo sentrum, selv om det kommer litt av hvert ut av eksosrøret i bakenden.

SJELDEN PEUGEOT: Det finnes bare en av denne årsmodellen i Coupeutgave med V6-motor i Norge. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


VETERAN: Kjell Gudim (83) har vært med på nærmere 1.500 billøp. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


TUNG START: Tom Fjeldstad har fått startnummer 303, samme startnummer som legendariske Erik Carlsson «på taket» hadde da han vant med samme type bil i 1962. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer