Historien om GTI

1975:

Golf GTI vises for første gang på bilutstillingen i Frankfurt.

1976:

Bilen lanseres i mai med planlagt produksjonsvolum på 5000 biler. Fås i to farger – marsrød eller diamantsølv metallic. Motoren på 1,6-liter og 110 hestekrefter er fra Audi som benyttet den i Audi 80 GTE samme år.

1977:

Etterspørselen er enorm og leveringstiden øker. Det besluttes å produsere flere enn 5000 biler.

1979:

Nye støtfangere i sort plast dukker opp.

1980:

GTI får 5-trinns girkasse.

1981:

Nye og større baklykter kommer til og dashbordet samt setetrekket fornyes.

1983:

Ny motor på 1,8-liter og 112 hestekrefter med høyere dreiemoment. Over 1000 GTI’er selges i Norge dette året. Et toppår!

1984:

Ny generasjon Golf er på plass og det betyr andre generasjon GTI.

1985:

GTI 16V lanseres med 1,8-liter og 139 hestekrefter. Den har takantenne og er ytterligere senket. Ordinær GTI får lett facelift med dobbel lyktegrill og rød list i støtfanger samt rundt sidelistene.

1988:

En ny liten facelift. Nye fordører med hele vinduer, ny grill og bredere sidelister. Året etter blir katalysator påbudt i Norge og mot slutten av 1988 kommer GTI med 107 hestekrefter og 16-ventileren reduseres til 129 hestekrefter.

1990:

Nye og større hellakkerte støtfangere. Nye, smalere sidelister. Golf GTI G60 lanseres med G-lader-motor på 160 hestekrefter fra Corrado/Golf Rallye.

1992:

Tredje generasjon GTI introduseres med 2-liters motor på 115 hestekrefter.

1993:

GTI 16V gjenoppstår nå med 2-liters motor og 150 hestekrefter.

1996:

En jubileumsmodell 20 år etter introduksjonen har Recaroseter, røde bremsekalipere og 16-toms BBS-felger, men tas ikke inn til Norge.

1998:

Fjerde generasjon Golf GTI er på plass med 1,8-liters turbomotor med 150 hestekrefter.

2002:

Ny jubileumsmodell for å markere 25 år. 180 hestekrefter og diverse utstyr som 18-tommers BBS-felger. 18 stykker kommer til Norge.

2003:

Alle GTI oppgraderes til 180 hestekrefter, får ESP og 6-trinns girkasse som standard.

2004:

Femte generasjon GTI kommer med 2-liters turbomotor på 200 hestekrefter. Nå introduseres også DSG-girkasse.

2006:

30 års jubileet markeres med GTI Edition 30 – en 230 hesters utgave med delskinn, 18-tommers sortlakkerte felger og masse annet utstyr. 7 stykker selges i Norge.

2009:

Sjette generasjon GTI står klar med oppgradert motor på 210 hestekrefter og helt nyutviklet elektronisk differensialsperre.

Prøvekjørt Golf GTI

  1. Historien om GTI