Historien bak oksen

Lamborghini er en av verdens mest prestisjefylte bilmerker, men produsenten har en brokete historie. Her får du italienernes oppturer og nedturer i bilder.

Ferruccio Lamborghini begynte å lage biler i 1963 - biler som skulle stå øverst på ønskelista til bilentusiaster verden over i mange tiår fremover.

Men det kunne fort blitt anderledes. Ferruccio begynte sin interesse for motoriserte kjøretøy allerede under 2. verdenskrig. Like etter krigen så han et stadig voksende behov for traktorer, og begynte å bygge om militærekjøretøy som ble solgt billig da krigen var over.

Ville bygge helikopter

Historien bak oksen

  1. Store bilder


Videre ville Ferruccio følge sin lidenskap og bygge helikoptere, men staten sa nei og nektet og gi ham lisens. Ferruccio var heldigvis ikke en mann som klarte å sitte lenge stille, og begynte i stedet å bygge biler. I 1963 åpnet han sin første bilfabrikk i Sant'Agata i Italia, og året etter kunne han levere de første bilene.

Fra 1963 til 1972 var selskapet i konstant vekst. Men så ble alt snudd på hodet. I 1972 opplevde verdensøkonomien en voldsom nedgang, noe som også fikk store konsekvenser for Ferruccio Lamborghini. Han ble til slutt nødt til å selge 51 prosent av selskapet Automobili Lamborghini til sveitseren Georges-Henri Rossetti. I 1974 var situasjonen fortsatt like kritisk, og Ferruccio solgte de gjenværende 49 prosentene til Renz Leimer.

Rossetti og Leimer var imidlertid investorer mer enn bilprodusenter, og hadde ingen daglig kontakt med produksjonen. Dermed fortsatte det å gå nedover.

Lite populær terrengbil


1977 ble det tøffeste året for Automobili Lamborghini. Dårlige investeringer gjorde at selskapet la alt for mye penger i produksjonen av off-roadere som ikke solgte. Situasjonen ble så kritisk at italiensk rett dømte eierne til å overgi ledelsen av selskapet til advokaten og bilentusiasten Alessandro Artese. Artese klarte heldigvis å minimere underskuddene. Rettet bestemte tre år senere at selskapet skulle selges til Mimram-brøderene.

Frem til 1986 bygget brødrene selskapet på nytt opp fra grunnen av, og investerte i fabrikker og nye biler. Selskapet vokste raskt, og Lamborghini ble en kjent merkevare blant verdens pengesterke kunder.

Ny storhetstid


Året etter ble selskapet kjøpt opp av Chrysler, og Emilie Novaro ble ny sjef. Chrysler spyttet masse penger i selskapet, og Novaro fikk fart på produksjonen. Samtidig besluttet han å innstille produksjonen av Lamborghini Countach, og heller lansere Lamborghini Diablo. Diablo-salget tok for alvor av i 1991, og førte regnskapene for første gang over på pluss-siden.

De neste årene gikk verdensøkonomien ned, noe som også påvirket Lamborghini. I 1993 forsøkte selskapet å bedre situasjonen ved å introdusere Diablo VT, og senere Diablo Special Edition.

Året etter blir Lamborghini solgt fra Chrysler til MegaTech, og hadde flere eierskifter innen selskapet ble overtatt av av Audi. Diablo holdt stand helt 2001, da den ble skiftet ut med Murcielago. Siste skudd på stammen er nå Gallardo som kommer i løpet av året. Bilen er mindre enn de foregående modellene, og skal også ha en noe mer oppnåelig pris.

Store bilder finner du her.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.