Spenstige takter fra Honda. Vi liker det vi ser når vi beskuer designstudien Honda Gear - både forfra, bakfra og fra siden. Om man liker den eller ikke: Dette er markant og stilsikkert. Står vi foran en ny gullalder, eller er det et blaff? Foto: Honda
Spenstige takter fra Honda. Vi liker det vi ser når vi beskuer designstudien Honda Gear - både forfra, bakfra og fra siden. Om man liker den eller ikke: Dette er markant og stilsikkert. Står vi foran en ny gullalder, eller er det et blaff? Foto: HondaVis mer

Hils på Honda Gear

Honda har hatt en spesiell plass blant japanske bilprodusenter og kan kanskje få det igjen.

Mens alles øyne har vært rettet mot Detroit og bilutstillingen der, dukket denne opp et annet sted. Ikke så veldig langt unna riktignok, men i nabolandet Canada, der det også har vært bilutstilling.

Smart trekk

Og selv om Montreal International Auto Show havner fullstendig i skyggen av sin mer celebre USA-storebror, som ligger bare cirka 100 mil unna, har Honda valgt å vise sin nye modell, Gear, nettopp her. Slike trekk kan av og til vise seg å være ganske smarte, for det regnes med at man på en mindre prestisjetung messe får relativt sett større oppmerksomhet.

TEST: Honda CR-Z

Studie foreløpig

Et vellykket trekk i dette tilfellet. Honda Gear blir lagt merke til. Selv om vi skriver "ny modell" må imidlertid ikke dette misforstås dithen at bilen snart vil bli å se på norske veier. Men vi for vår del håper designspråket den representerer vil finne veien til Hondas produksjon.

Spenstige takter fra Honda. Vi liker det vi ser når vi beskuer designstudien Honda Gear - både forfra, bakfra og fra siden. Om man liker den eller ikke: Dette er markant og stilsikkert. Står vi foran en ny gullalder, eller er det et blaff? Foto: Honda


Under Civic

De er jo troendes til å realisere det; dagens Honda Civic er et godt eksempel på at progressiv design kan finne veien fra tegnebrettet ut på veien. Dessverre står det dårligere til i småbilsegmentet.

Her er nye Honda Accord Coupe

Det er for øvrig ikke mye nøktern informasjon å oppdrive om denne bilen, så vi nøyer oss med å sitere Dave Marek, designdirektør hos Honda R & D i Amerika:

– Småbiler er oftest enten praktiske, men uinspirerende, eller så er de morsomme og spenstige, men upraktiske og for dyre for den jevne generasjon-Y-kunden, sier han og fortsetter:

– Honda Gear-konseptet river ned disse murene; den er praktisk, men morsom, tilpasningsdyktig, tilkoblet (sic) og rimelig. Altså alt en ung, urban bilkjøper ønsker fra en bil.

Honda med urban SUV: Har de knekt koden?