Høyreist, men stutt. Slik fremstår Ford EcoSport, som er en mini-SUV - en slags krympet Kuga. Foto: Ford
Høyreist, men stutt. Slik fremstår Ford EcoSport, som er en mini-SUV - en slags krympet Kuga. Foto: FordVis mer

Hils på Ford EcoSport

Den nye SUVen fra Ford er faktisk basert på Ford Fiesta - og den vises først i New Delhi.

Da vi nylig besøkte bilutstillingen i Tokyo, glimret Ford med sitt fravær. Den amerikanske produsenten har bestemt seg for at det ikke lenger er den viktigste asiatiske messen å delta på. Derimot er Indias hovedstad, New Delhi, nå rykket opp i messe-eliten.

India først

Dermed kommer Ford til å avduke denne verdensnyheten foran det indiske publikum først. På mange måter kan det virke ganske logisk sett typen bil det dreier seg om. Tross sin moderne design kombinert med røffe, klassiske SUV-stilelementer, skal dette nemlig være en relativt rimelig bil med de relativt rustikke egenskapene som er å foretrekke på mange veier i land som India.

Slik ser dagens EcoSport ut. Den selges (heldigvis?) ikke i Norge. Foto: Ford Vis mer


Det eksisterer for øvrig allerede i dag en modell som bærer navnet Ford EcoSport, men den produseres i Brasil og markedsføres hovedsaklig i Latin-Amerika. Dette blir derimot en global modell, som skal selges i et stort antall markeder.

Les også: Ford Mad Max!

Foto: Ford
Høyreist, men stutt. Slik fremstår Ford EcoSport, som er en mini-SUV - en slags krympet Kuga. Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford


B-Max på stylter

Det er ikke så lett å se ut fra bildene, men bilen er temmelig kompakt. Den er nemlig basert på Fords nye, globale B-plattform, som ble innviet av Ford Fiesta. Bilen er dermed relativt kort, men bygget i høyden. Plassforholdene burde derfor ikke være så altfor gale. EcoSport vil dermed også bli søsterbilen til nok et kjøretøy avledet av Fiesta-plattformen, nemlig mini-fleksibilen B-Max.

Evos-inspirert

Ser vi på mini-fleksibil B-Max (her i Genève i fjor), ser vi at EcoSport bærer et tydelig slektskap. Men de svære lyktene er ut. Foto: Knut Moberg Vis mer


Når det gjelder designen, er den en revolusjon i forhold til dagens EcoSport. Vi kjenner umiddelbart igjen en god del av trekkene vi nylig fikk presentert av Ford i forbindelse med avdukingen av det som vil bli den fremtidige Ford Mondeo, nemlig konseptbilen Evos.

Det innebærer blant annet smalere, "sintere" lykter, noe Fords designere synes gjør bilene mye mer stilsikre - og teknisk er det uansett ingen god grunn til å fortsette å designe digre lykter som er trukket langt opp langs fronten. Når det er sagt vil vi tro lyktene på den endelige, produksjonsklare modellen blir hakket mindre spektakulære enn de på denne - som fortsatt kalles konsept.

Liten motor

Under panseret er det usikkert hva som vil komme, men det vil nok avhenge noe av markedene. Som grunnmotorisering ventes det imidlertid, i disse downsizing-tider, en liten 1.0-bensinmotor av typen EcoBoost, altså turboladet.