BESNÆRENDE: Slik vises det endelige resultatet av prosjektet på bildet fra Brandpowder. Foto: Brandpowder
BESNÆRENDE: Slik vises det endelige resultatet av prosjektet på bildet fra Brandpowder. Foto: BrandpowderVis mer

Hils på 911 DS

Fransk-tysk historie blir nåtid.

TEKST: Morten Moum, FOTO: Brandpowder

Både tysk og fransk historie har sine særdeles mørke og dystre perioder i moderne tid, men likevel har de på hver sin måte markert vendepunkter for menneskeheten. Forholdet landene mellom har historisk sett aldri vært rosenrødt og konkurransen har alltid vært stor.

To klassikere

Tidlige utgaver av Porsche 911 og Citroën DS er biler fra samme periode, selv om Citroën DS kom i 1955, nesten 10 år før 911. De er begge anerkjente biler fra sin periode og er er på topp 5-listen over århundrets biler. De har også begge etterkommere som produseres i dag. Selv om begge bilene i dag anses som ikoner, var de likevel veldig ulike. Mens Porsche 911 var et tysk fartsmonster og en gjennomsyret sportsbil, var Citroën DS en firedørs franskprodusert finesse som fokusert mer på komfort enn på sportslighet. Det var derfor overraskende da selskapet Brandpowder lanserte Porsche 911 DS, en blanding av de to ikonene.

Se bilene i GTA V

GJØR DET TROVERDIG: Hvorfor ikke, tenkte vi først. Brandpowder beskriver prosjektet sitt på en troverdig måte helt til det virkelig tar av med en lite sannsynlig sammenkomst mellom den tyske kansleren og den franske presidenten... Foto: Brandpowder
Foto: Brandpowder
Foto: Brandpowder
BESNÆRENDE: Slik vises det endelige resultatet av prosjektet på bildet fra Brandpowder. Foto: Brandpowder
Foto: Brandpowder
Foto: Brandpowder
Foto: Brandpowder
Foto: Brandpowder


Forstå den som kan

Hvordan noen i det hele tatt tør å begi seg ut på oppgaven om å forene to biler som står så sterkt alene, er for de fleste uforståelig. Ferdinand Porsche regnes av mange som den største bilingeniøren noen sinne, mens Citroën DS fortsatt regnes som den mest avanserte bilen noen gang, med tanke på graden av innovasjon i hver minste detalj. Det teknologiske aspektet ved å lage 911 DS er så komplisert at ingen har turt å nærme seg det før.

Foto: Brandpowder Vis mer


Half and half

Prosjektleder Stewart Johnson overlot ifølge Brandpowders hjemmeside ingenting til tilfeldighetene. Sammen med designteamet satt de seg ned og bestemte at Porsche DS skulle være en sammensmelting av de to bilene, hvor bakdelen vil være Citroën DS mens panser og front vil være Porsche 911. Under panseret hviler en 3.000 ccm turboladet rekkesekser-motor med 260 hestekrefter.

Dette er en motor som er kjent for sin brutale akselerasjon sammen med utfordrende styring og ekstrem turbo-forsinkelse. Brandpowder har byttet ut det luftbaserte kjøleanlegget og erstattet det med vann. Ekstra store hjul og en veldig solid chassis skal garantere eksepsjonell stabilitet. Men, selv om dette designmessig er en kombinasjon av sport og komfort, kan man ikke forvente Citroëns behagelig kupè-komfort ved høye hastigheter. Det er tross alt en sportsbil. Sier Brandpowder.

"Jeep" til lands og til vanns

Et steg i riktig retning

Dette er utvilsomt et spennende, men utfordrende prosjekt. Den britiske testsjåføren Ralph Klein uttalte etter en hel dag med prøvekjøring at det var som å drikke tysk champagne. Dette ifølge prosjektets kreative deltagere.

Det finnes naturlig nok Porsche-entusiaster som er skeptiske til at en av deres sjeldne skatter skal sveises sammen med en gammel fransk klassiker.

Likevel håper vi at dette samarbeidet kan sette standarden for fremtiden, både teknologisk og politisk. Dette prosjektet representerer to lands ønske om å forene sine kunnskaper og ferdigheter til ett felles prosjekt.

La oss håpe at Brandpowers prosjekt kan bli en metafor for et bedre og sterkere Europa.

Men til slutt må vi jo stille oss det uunngåelige spørsmålet. Lagde de den virkelig? Hva tror du?

Foto: Brandpowder Vis mer