PUSLESPILL-LØSNING: Slik er plassproblematikken tenkt løst: Tre i bredden i første og annen rad, i offset-konfigurasjon - og to plasser bakerst. Foto: Hyundai
PUSLESPILL-LØSNING: Slik er plassproblematikken tenkt løst: Tre i bredden i første og annen rad, i offset-konfigurasjon - og to plasser bakerst. Foto: HyundaiVis mer

Hexa Space fra Hyundai: Plassvidunder!

Her er en bil som vil bidra til å løse opp i korkene i de store byene hvis den kommer på markedet.

Denne bilen er meget spesiell: Det er plass til åtte i interiøret, men bilen er knapt lengre enn en Volkswagen Golf med sine 430 centimeter.

Urban løsning

Målgruppen for bilen er yngre familier i byområder, typisk i 30- og 40-årsalderen som trenger et kjøretøy som skal fylle flere funksjoner. Så har den da også i tillegg det praktiske aspektet med skyvedører bak og fravær av B-stolpe, hvilket gir en gedigen åpning inn i kabinen.

Den er med andre ord av en ganske mye mer progressiv støpning enn den "store ukjente" - Hyundai i30 stasjonsvogn -, som riktignok på sin side har et digert bagasjerom.

Vi skal ikke påstå vi ikke har omtalt Hexa Space før, men vi synes den fortsatt har nyhetens interesse. Den ble faktisk vist allerede i fjor, på en bilutstilling i India, der den sørget for en gedigen publikumssuksess for Hyundai.

EFFEKTIV INNPAKNING: 430 centimeter i lengden er omtrent som VW Golf. Men selv ikke Hyundai kan trylle - bruker man de åtte plassene, kan man glemme å ta med mer enn en reiseveske eller to inne i bilen. Foto: Hyundai Vis mer


Konseptbil

Det er ingen tilfeldighet. Denne typen bil stakk seg veldig klart ut og vil nok også appellere til mange i et så folkerikt land som India, hvor fornuftig bruk av plass er viktig.

Allikevel er ikke denne bilen noen slags billigbil for den tredje verden. Det er en konseptbil, som det går tydelig frem av den spesielle designen på lyktene, dørene og det futuristiske interiøret.

Det vi lurer på nå, er om bilen basert på konseptet Intrado, som vi nylig omtalte, vil hente over noe av denne designen.

Kort, men romslig

Foto: Hyundai
Foto: Hyundai
Foto: Hyundai
EFFEKTIV INNPAKNING: 430 centimeter i lengden er omtrent som VW Golf. Men selv ikke Hyundai kan trylle - bruker man de åtte plassene, kan man glemme å ta med mer enn en reiseveske eller to inne i bilen. Foto: Hyundai
PUSLESPILL-LØSNING: Slik er plassproblematikken tenkt løst: Tre i bredden i første og annen rad, i offset-konfigurasjon - og to plasser bakerst. Foto: Hyundai
Foto: Hyundai
Sett fra denne vinkelen kan Hyundai Hexa Space minne litt om fleksibilen fra Peugeot, 5008. Og hele åtte sitteplasser skal den ha. Foto: Hyundai
Foto: Hyundai
Foto: Hyundai
Foto: Hyundai
Foto: Hyundai
Foto: Hyundai
Foto: Hyundai

Her har man forsøkt å tilpasse Hyundais designspråk, som de beskriver som "flytende skulpturalt (!)", til en bil av typen kompakt flerbruksbil, eller fleksibil som vi gjerne kaller det. Hvor vellykket det er, er det delte meninger om. Og her er det uansett funksjon foran form som gjelder, for hvordan skulle man ellers greie å få plass til åtte personer i en bil som bare måler 430 centimeter i lengden?

ix20-basert

De øvrige dimensjonene er 182 centimeter i bredden, og bilen rager 165 centimeter i været. Akselavstanden er 257 centimeter og Hexa Space deler plattform med Hyundai ix20, som vi har testet i duell med konkurrent Toyota Verso S. Konseptbilen som stod utstilt i New Delhi hadde en 1,2-liters bensinmotor med direkte innsprøytning, kombinert med en sekstrinns automatgirkasse.

Les også: Test av Hyundai i30.

Vi nevnte at interiøret er futuristisk. Fremtidsrettet er også plassutnyttelsen, for med konfigurasjonen 3+3+2 greier Hyundai å få plass til åtte personer inne i kupéen. Hvor god plass hver av passasjerene får vet vi ikke, da vi ikke selv har sett bilen.

Les også: Hyundais sjokkreklame ble forbudt

Hva slags produksjonsmodell som eventuelt kommer ut av denne Hyundai-studien vites ikke i skrivende stund, men vi holder øyne og ører åpne for fortsettelsen.