Vis mer

Herlig kabriolet fra Audi

Audi A5 Cabriolet fremstår som en vinner og tar innersvingen på både BMWs, Saabs og Volvos alternativer. Bare så synd den ikke kommer med rimeligere motoralternativer.

Audi A5 Cabriolet, som erstatter den utgåtte A4 Cabriolet, er tilgjengelig med en rekke motoralternativer. Det som er så synd, er at de fleste av disse er såpass heftige at de utløser svært høye bilavgifter her i landet. Selv de to rimeligste variantene, dieselutgaven 2.0 TDI med 170 hestekrefter og bensinutgaven 2.0 TFSI med 180, ender opp på godt over en halv million kroner. Og da snakker vi om grunnprisen, som ikke inkluderer frakt- og leveringsomkostninger, vinterdekk, skinnseter og så videre. Det betyr at du som drømmer om en A5 Cabriolet i praksis må belage deg på å punge ut med minst 600.000 kroner.

Er du opptatt av firehjulsdrift, eller quattro som det heter i Ingolstadt, må du være enda mer velstående. Rimeligste firehjulsdrevne utgave er nemlig 2.0 TFSI quattro med 211 hestekrefter. Denne starter på 727.000 kroner.

538.000 kr

I motsetning til utgåtte A4 Cabriolet, som var tilgjengelig med 140-hesters dieselmotor og hadde innstegspris på 473.000 kroner, starter A5 Cabriolet på 524.000 kroner. Under panseret finner du da en 2,0 liter stor firesylindret common rail-motor som produserer 170 hestekrefter og 350 newtonmeter. Denne er imidlertid kun tilgjengelig med manuell girkasse.

Vis mer
VÅR VURDERING
Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI Multitronic
Pris: 538.000 kr
Karakter: 8 av 10
 
PLUSS:
Kabrioletopplevelse
Takbetjening i høy fart
Raskt tak
Lun kupé
Støyisolering
Plass
Motor
Interiør
Utstyr
 
MINUS:
Multitronic ikke perfekt
Forhjulsdrift
Vis mer


Det betyr at rimeligste utgave med automatgir er dagens testkandidat; 2.0 TFSI Multitronic. Denne koster 538.000 kroner - bare 14.000 kroner mer enn dieselutgaven med manuell kasse. 2.0 TFSI Multitronic er forøvrig - merkelig nok - utelukkende tilgjengelig med Multitronic trinnløst automatgir.

82.000 kr for nedfellbart tak

Det kan forøvrig være interessant å merke seg at A5 Coupé med samme motor og girkasse koster 456.000 kroner. Det betyr at "kabriolet-tillegget" utgjør 82.000 kroner. Med tanke på hvor velfungerende den elektriske takløsningen faktisk er, fremstår ikke dette som noen ågerpris.

50 kilometer i timen

Her snakker vi nemlig blant annet om et tak som kan felles opp og ned under marsj. Ja, Audi oppgir faktisk at taket kan heves og senkes helt opp til 50 kilometer i timen, noe vi forsøkte og som fungerte utmerket.

Denne muligheten er selvsagt en artig "headturner" for den som ønsker oppmerksomhet i trafikken. Men den er mer enn det. Vi opplevde nemlig at vi brukte A5 Cabriolet langt mer aktivt enn de fleste andre kabrioleter vi har testet. Dette fordi vi hele tiden visste at vi raskt og effektivt kunne legge på taket i fart hvis vi ble overrasket av et regnskyll eller nærmet oss en eksosfylt tunnell. Dette førte til at vi nærmest uten unntak felte ned taket når vi skulle ut å kjøre, nesten uansett hvor kort turen var. I mange andre kabrioleter, spesielt de som må stanses helt før taket skal betjenes, blir det fort "et prosjekt" å felle ned taket.

Raskt

Audis tak har også andre sterke sider. For eksempel er det raskt. Audi hevder at stofftaket skal kunne felles ned i løpet av 15 og opp igjen i løpet 17 sekunder. Vi klarte det på henholdsvis 15 og 18,1 sekunder (til vinduene var lukket), noe som absolutt er godkjent for en fireseters kabriolet. Til sammenligning kan det nevnes at vi måtte vente henholdsvis 25 og 27 sekunder da vi gjennomførte tilsvarende målinger med ståltakkabrioleten BMW 3-serie. Da måtte vi i tillegg stå stille mens vi ventet.

Imponerende støyisolering

A5-taket er altså både fleksibelt og raskt. I tillegg produserer det imponerende god støyisolering. Nå skal det riktignok understrekes at vårt eksemplar hadde et såkalt akustikk-tak, noe som koster 3.780 kroner som ekstrautstyr. Vi kan derfor ikke uttale oss om originaltaket. Det som imidlertid er sikkert, er at akustikk-taket produserer overraskende god skjerming mot støy. Med akustikk-tak er A5-kupeen faktisk bedre støyskjermet enn veldig mange andre biler med helt ordinære takløsninger.

Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.


Ekte kabriolet-opplevelse

I det hele tatt har Audi denne gangen gjort en usedvanlig god jobb. Den tyske bilprodusenten har nemlig også klart det kunststykke å utvikle en bil som produserer glimrende kabrioletopplevelse samtidig som kupeen er lun i toppløs tilstand. Hovedårsaken bak den flotte kabrioletopplevelsen er at kupeen er konstruert slik at det blir stor avstand mellom førerens panne og tverrliggeren. Samtidig er tverrliggeren relativt lav - uten å være for lav - noe som resulterer i at fører og forsetepassasjer kun trenger å løfte blikket for å nyte urbane eller rurale visuelle nytelser.

Og du som trodde at en slik opplevelse er en selvfølge i alle kabrioleter, må tro om igjen. Mange av dagens ståltak-kabrioleter lider under en tverrligger som er strukket så langt bakover at forsetepassasjerene i praksis ikke får sett over dem. Dermed får man ikke noe særlig mer kabrioletopplevelse enn man får i en Coupé med nedrullede sidevinduer.

Lunt

«Vi opplevde nemlig at vi brukte A5 Cabriolet langt mer aktivt enn de fleste andre kabrioleter vi har testet. Dette fordi vi hele tiden visste at vi raskt og effektivt kunne legge på taket i fart hvis vi ble overrasket av et regnskyll eller nærmet oss en eksosfylt tunnell.»


Til tross for den store avstanden mellom førerens panne og tverrliggeren, har Audi evnet å skape en lun kupé med effektiv skjerming mot vind for den som ønsker det. I utgangspunktet holder det å heve de fire sidevinduene - som forøvrig kan betjenes med en og samme knapp. På lengre turer i høye hastigheter kan man i tillegg montere en vindavviser (ekstrautstyr), som gjør vindskjermingen enda mer effektiv. Med vindavviseren på plass er det imidlertid ikke mulig å sitte i baksetene.

Luftskjerf

Audi har forøvrig kopiert Mercedes-Benz, som introduserte sitt Airscarf i roadsteren SLK i 2004. Audi har valgt å kalle sin variant Neck level heating, men funksjonen er den samme; varmluft fra klimaanlegget føres opp til en egen dyse plassert oppe ved førerens nakke. Problemet med "luftskjerfet", er at det koster nesten 6.000 kroner, samtidig som det forutsetter sport- eller komfortseter, noe som heller ikke er gratis.

To klimaanlegg-modi

Når vi først er inne på luft og varme, kan vi forøvrig nevne at Audi A5 Cabriolet i likhet med en del konkurrenter har fått et klimaanlegg med to modi. Med det mener vi at klimaanlegget "husker" innstillingene for temperatur, luftstrømstyring og setevarme fra sist gang du hadde taket nede. Når du legger taket på igjen, skifter anlegget til "lukket-modus". Denne smarte løsningene sparer eieren for en hel masse knotting.

God plass

Vis mer
Audi A5 2.0 TFSI Multitronic
  
Pris (eks. frakt og levering)538.200 kr
Pris innstegsmodell
(2.0 TDI 170)
523.700 kr
Lengde4.625 mm
Bredde1.854 mm
Høyde1.383 mm
Slagvolum1.984 ccm
Effekt180 hk/4.000 o/min
Dreiemoment320 Nm/1.500 o/min
Girkasse/TrinnTrinnløs/''8''
Aks. 0-100 km/t8,9 sek
Forbruk (blandet)0,74 l/mil
CO2-utslipp (blandet)174 g/km
PartikkelfilterBensinmotor
Antiskrens (ESP)Ja
Kollisjonsputer4 stk
Klima/Elektr./SonerJa/Ja/1
Nybilgaranti3 år
Vis mer


Til kabriolet å være, kan Audis nye stolthet også skilte med god plass. Takhøyden i forsetene er meget god og selv i baksetene kan relativt høye passasjerer ta plass uten å stange hodet i taket - noe som forøvrig ikke er så farlig, fordi taket uansett er mykt. Benplassen er god nok til at vi tør påstå at fire voksne personer kan legge ut på en lengre tur, forutsatt at føreren praktiserer en fornuftig sitteposisjon.

I tillegg er bagasjerommet dypere, bredere og høyere enn i mange andre kabrioleter. Dette har blant annet sammenheng med det enkle faktum at et stofftak tar mindre plass enn de ulike ståltakløsningene. I denne sammenheng kan det forøvrig nevnes at Audi er en av svært, svært få kabrioletprodusenter som har stått last og brast med stofftaket og har valgt denne løsningen i alle sine kabrioletmodeller (A3, TT, A5).

Lekkert interiør

Audi har også denne gangen lyktes godt med sitt interiør. De fleste vil være enige om at kvalitetsopplevelsen er høy og at alt fra instrumentene med sine hengende nåler til luftdyser og dashbordplast lever opp til Audis premiumambisjoner. Riktignok mener vi at en litt mer eksklusiv overflate hadde gjort godt for en del av knappene. Men i det store og hele fant vi lite å utsette på dette interiøret.

For eksempel har Audi tatt seg råd til å legge lys i samtlige knapper og i dreiehjulene for luftmengderegulering. En stumtjener rekker frem beltene til forsetepassasjerene når disse tar plass, de ulike interiørelementene er lekkert integrert i helheten og midtarmelenet kan justeres både i høyde og dybde. Bruken av krom og aluminium vitner om lang erfaring på området og A5 Cabriolet er den første kabrioleten vi har vært borti som kan skilte med leselys for baksetepassasjerene.

Brukbar standardustyrsliste

Til å være premiumbil kan A5 Cabriolet også skilte med en relativt lang standardutstyrsliste. Blant annet følger elektrisk justerbare førerseter med på kjøpet, i likhet med 6,5-tommers fargeskjerm, MMI-grensesnitt, elektronisk klimaanlegg og regnsensor. Også integrert stereoanlegg, kjørecomputer, skinntrukket ratt, lyssensor, følg-meg-hjem-og-frem-lys, tåkelykter og 17-toms alufelger er å finne blant standardustyret.

Sikkerheten ivaretas blant annet av automatisk aktiverte veltebøyler, dødvinkelsone i venstre sidespeil, bremseskivetørker (Brake disc wiper), et kraftig horn og fire kollisjonsputer. Antiskrens (ESP) og elektronisk bremsekraftfordeler er selvsagt også på plass.

Bredt register

«Maksimalt dreiemoment - 320 Nm - er på plass helt fra 1.500 til 3.900 omdreininger, noe som er oppsiktsvekkende gode tall. Og det samme kan sies om toppeffekten, som er tilstede hele veien fra 4.000 til 6.000 o/min.»


Vårt testeksemplar hadde altså en 2.0 TFSI-motor som yter 180 hestekrefter (A5 Cabriolet leveres også med en 211-hestersvariant av samme motor). Denne turboladede og direkteinnsprøytede godbiten er en avlegger av Golf GTI-motoren og har fått mye skryt i mange DinSide-artikler. Maksimalt dreiemoment - 320 Nm - er på plass helt fra 1.500 til 3.900 omdreininger, noe som er oppsiktsvekkende gode tall. Og det samme kan sies om toppeffekten, som er tilstede hele veien fra 4.000 til 6.000 o/min.

8,9 sekunder

Ute i virkeligheten oppleves denne motoren både som seig, sterk og kvikk og med tanke på at den drasser på en bil som veier hele 1.655 kilo, gjør den en imponerende jobb. Vi opplevde aldri bilen som undermotorisert og våre uhøytidelige målinger tilsier at den oppgitte 0-100-tiden - 8,9 sekunder - er svært nær sannheten.

Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.


Forbedringspotensial

Multitronic-kassen derimot, imponerte ikke like mye som den har gjort ved tidligere anledninger. Riktignok er den effektiv både når det kommer til akselerasjon og forbruk. A5 Cabriolet 2.0 TFSI Multitronic nøyer seg med 0,74 liter per mil ved blandet kjøring, noe som resulterer i 174 gram CO2 per kilometer.

Problemet er at vi denne gangen opplevde girkassen som noe uharmonisk i lave hastigheter. For det første produserte den mer motorbrems ved plutselig gassavgang i lave og moderate hastigheter enn det vi opplever som naturlig.

Problemer med mikrojustering

For det andre fikk den problemer ved krypkjøring både fremover og bakover i svært lave hastigheter. Mens ordinære automatgirkasser gir føreren mulighet til å mikrojustere hastigheten via bremsepedalen, hadde Multitronic-kassen tidvis problemer med å levere kryphastighet. Vi opplevde flere ganger at vi slapp bremsepedalen lengre og lengre opp uten at girkassen koblet inn. Så - omsider - koblet den inn, men med høyere hastighet enn det vi ønsket. Dermed måtte vi bremse igjen, uten at dette innfridde vårt ønske om redusert krypefart. I stedet var resultatet full utkobling.

Vi kan imidlertid ikke huske å ha hatt slike problemer med Multitronic-kasser tidligere og regner derfor med at vi her snakker om et problem som lar seg løse via programmering.

Fine kjøreegenskaper

«I det hele tatt har Audi denne gangen gjort en usedvanlig god jobb. Den tyske bilprodusenten har nemlig også klart det kunststykke å utvikle en bil som produserer glimrende kabrioletopplevelse samtidig som kupeen er lun i toppløs tilstand.»


DinSide-lesere vil vite at nye A4 og A5 Coupé kan skilte med langt bedre kjøreegenskaper enn forrige generasjon A4. Blant annet har bilene fått bedre vektfordeling, noe som i neste omgang har ført til bedre balanse og mindre understyring. A5 Cabriolet er intet unntak fra denne regelen. Kombinasjonen av en relativt god balanse, ganske presis og direkte styring og en fin motor, sørger for at bilen kan levere inspirerende stunder på svingete landeveier.

Noen BMW er den imidlertid ikke - forhjulsdriften forhindrer A5 Cabriolet fra å kunne levere like frydefulle egenskaper som 3-serie. BMW 320iA Cabriolet, som koster 542.000 kroner - 4.000 kroner mer enn Audien - kan også skilte med en mer nøysom motor (0,69 vs 0,74 l/mil) og lavere CO2-utslipp (165 vs 174 gram)

Best på det meste

På omtrent alle andre områder derimot, fremstår A5 Cabriolet som en bedre, mer gjennomtenkt, praktisk og lettbrukt bil enn konkurrenten fra München. Audiens aller største styrke ligger etter vårt syn i den geniale takkonstruksjonen, som både er rask og som tillater betjening i høy hastighet. Den store avstanden til tverrliggeren er også et viktig argument for Audien.

A5 Cabriolet kan også skilte med noe bedre benplass og takhøyde i bakseteavdelingen og et betydelig dypere, høyere og mer brukervennlig bagasjerom. Blant annet kan Audien skilte med mye større åpning til bagasjerommet når bakseteryggene felles ned, noe som muliggjør transport av relativt store gjenstander. A5 Cabriolet er også bedre utstyrt og garantert enn sin landsmann. BMW-eieren må i tillegg nøye seg med en 2,0-liters sugemotor som yter 170 hestekrefter og 210 Nm ved 4.250 o/min. En 180-hesters direkteinnsprøytet turbomotor som yter 320 Nm fra 1.500 til 3.900 omdreininger er i våre øyne åpenbart å foretrekke. BMWen er også oppgitt å bruke 9,8 sekunder til 100, mot 8,9 for Audiens vedkommende.

Mercedes-Benz, Saab og Volvo

Vis mer
ALTERNATIVENE
Mellomklasse-kabriolet, premium
Klasseleder: Audi A5 Cabriolet
 
Deltakere (per juli 2009):
Audi A5 Cabriolet
BMW 3-serie Cabriolet
Lexus IS 250C (august 2009)
Mercedes-Benz CLK
Saab 9-3 Cabriolet
Volvo C70
Vis mer


Hva med de andre konkurrentene? Jo, Mercedes-Benz CLK har blitt så gammel at den ikke engang markedsføres av den norske Mercedes-importøren. Og de to svenske alternativene er så tørste og så dyre at det nesten blir latterlig.

Stofftak-kabrioleten Saab 9-3 2.0t med automatgir (175 hk/265 Nm) bruker 9,7 sekunder til 100, drikker 0,97 liter drivstoff per mil, slipper ut 232 gram CO2 per kilometer og koster hele 597.000 kroner - 59.000 kroner mer enn Audien.

Ståltak-kabrioleten Volvo C70 2.4i med automatgir (170 hk/230 Nm) bruker 10,0 sekunder til 100, drikker 0,96 liter, slipper ut 229 gram CO2 og koster hele 593.000 kroner - 55.000 kroner mer enn Audien.

Hadde de to nevnte svenskene kostet 50.000 kroner mindre enn Audien, så skulle vi ha brukt litt tid på en analyse. Det faktum at de koster nesten 60.000 kroner mer, sørger for at de faller helt gjennom.

Lexus IS 250C kommer i august, men vil starte på 725.000 kroner og hører dermed hjemme i en annen prisklasse enn dagens testkandidat.

Konklusjon

Som vanlig må det understrekes at du som i all hovedsak er opptatt av kjøreglede bør vende deg mot BMW-forhandlerens bakhjulsdrevne biler. Alle andre kan imidlertid trygt vende nesen mot Audi-forhandleren, som tilbyr en klasseledende kabriolet. Ja, Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI Multitronic koster 538.000 kroner, noe som er mye penger. Men når denne summen holdes opp mot rivalenes priser, blir det tydelig at Audi-prislappen faktisk er meget konkurransedyktig.