SPORTSLIG: Med Stinger ønsker Kia å vise at de kan bygge sportslige raske biler også. Dette er deres første forsøk med motor i lengderetning og bakhjulsdrift og firehjulstrekk i Europa. Foto: Rune M. Nesheim
SPORTSLIG: Med Stinger ønsker Kia å vise at de kan bygge sportslige raske biler også. Dette er deres første forsøk med motor i lengderetning og bakhjulsdrift og firehjulstrekk i Europa. Foto: Rune M. NesheimVis mer

Test: Kia Stinger

Herlig design og helt grom å kjøre

Men kommer noen til å kjøpe den?

WOW. Den ser ut som en million dollars. En blanding mellom Porsche Panamera og Maserati Ghibli.

Den den er lav, har langt panser og ser slem ut med svære luftinntak og luftegjeller på panseret. Designen har mange likhetstrekk med konseptbilen GT som ble vist i 2011. Den nye Kia Stinger sikter rett inn på premium-markedet, både når det gjelder løsninger og prestasjoner. Kia sier de sikter seg inn på Audi A4 og BMW 3-serie på samme måte som Alfa Romeo Giulia gjør, og appellerer til de sportslige.

Men størrelsesmessig hører den til i klassen over, sammen med biler som Mercedes-Benz CLS og Lexus GS.

SPORTY PROPORSJONER: Forhjulene er trukket forover og bakenden har fått skikkelig overheng for å oppnå nær 50/50 vektfordeling: Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Du ser på en femdørs hatchback med plass til fem. Om den vil lykkes i Norge er ikke noen selvfølge. For det første tenker vi mest på den elektriske raringen Soul når vi hører navnet Kia. Dessuten er vi et stasjonsvogn-land og hybrid drivlinje finnes ikke, så oppgitt forbruk blir noe høy og prisen stiv. Da passer Kia Optima PHEV langt bedre. Terskelen er dermed høy for at noen faktisk kjøper Kia Stinger.

Hva går man da glipp av?

Dette er Kias raskeste bil noen sinne. Den sprekeste når 270 km/t. Stinger er bygget med motor i lengderetningen og drift bakover. Velger du sprekeste bensin, er firehjulsdrift standard. Dieselen kan også fås med drift på alle.

De bakhjulsdrevne bilene har momentkontroll via en differensialbrems på bakakselen, mens den firehjulsdrevne har elektronisk momentstyring som sender krefter til hjulene etter behov, basert på analyse av føreradferd og kjøreforhold. I comfort- og eco-modus er fokuset nøytale kjøreegenskaper og forholdet mellom trekk foran og bak ligger på ca 40/60.

FRA 2+11: De som hussker KIA GT Consept fra 2011, vil kjenne igjen mange detaljer på dagens Stinger, som også har GT som tilleggsbetegnelse. Foto: Kia Vis mer

I de sportsligste programmene er grunnoppsettet nærmere 20/80, men krefter kan alltid sendes dit det er fornuftig for å opprettholde balanse i bilen.

Den avanserte dempingen er programmerbar med mulighet til å velge hele fem kjøreprogram.

DIESEL: Bilen på bildene er en diesel. Det eneste kjennemerket på dette er et dobbelt eksosrør. De øvrige har eksosrør på hver side. Bilen på bildet har utstyrsnivå GT-line. Da har den mørke detaljer i grill, dekor på panser og speiler samt full LED-optikk. Foto: Kia Vis mer

Under panseret får du tre alternativer. En 2,2 liters turbodieselmotor på 200 hester (353 Nm), en 2-liters turbomatet bensinmotor på 255 hester (353 Nm) – men bare som bakhjulstrekk, og en twinturbomatet 3,3 liters V6-motor på 370 hester (510 Nm).

Fremdriften skjer gjennom en 8-trinns automat med mulighet for manuell tvangsstyring.

Sportslig

Stinger skal være en utpreget sportslig bil med europeiske kjøreegenskaper. Derfor er den utviklet i Europa. Under oversyn av konsernets designsjef Peter Schreyer som kommer fra Audi, var det det europeiske designsenteret under ledelse av Gregory Guillaume som har stått for for formgivningen, mens chassis-utviklingen ble ledet av Albert Biermann, som Kia hentet fra BMW for litt over to år siden.

For her mener man alvor. Bilen er blant annet basert på en ekstra avstivet plattform og karosseriet består for 55 prosent av såkalt ultra-strekt stål. Stivheten skal i tillegg til høy sikkerhet og bra kjøreegenskaper og gi lavt støynivå, men veier litt mye.

STOR ÅPNING: Kombikarosseriet har sine fordeler. Bagasjerommet har 40/60 deling og er dypt men grunt. Du får nøye deg med 406 liters bagasjerom. Foto: Kia Vis mer

Et sofistikert understell basert på tradisjonell MacPherson forstilling og multi-lenkeoppheng ba gi den nødvendige kombinasjonen av kjøreglede og komfort som man forventer i en Grand Turismo.

Først banekjøring

Det er bare på sportslige modeller vi blir invitert på banekjøring. Vi ble fraktet rett ut til Circiut Mallorca Llucmajor, en ganske trang og krevende bane for den drøyt 4,8 meter lange Stingeren.

Vi starter med det drøyeste, 3,3 literen med dobbelturbo og firehjulstrekk. Vi sitter lavt og godt i elektrisk justerbare stoler (standard på alle) og kniper sidevangene (standard på GT) så tett vi klarer inntil kroppen så vi slipper å skli rundt i det myke Nappaskinnet som er standard på dyreste versjon.

Rattet er elektrisk justerbart og kommer rikelig nær oss. «Put the Drivemode in Sport» spraker det fra Walkien I dørlomma. Det regnet litt tidlig på morgenen og banen er fortsatt duggfrisk og en smule glatt.

STOREBROR: 3,3-literen heter bare Stinger GT og har høyeste utstyrsnivå- Da mangler du i prinsipp ingenting. Da har du nappaskinn, flere justeringsmuligheter i setene og 19-tommere med 255 brede bakdekk. Foto: Kia. Vis mer

I Sport er ESP fortsatt aktivert så vi fortsatt holder oss på banen men motor og gir er mer responsivt og understellet er stramt. Bilen står på Conti Sport Contact 5 på 19-tommere med mer gummi bak enn foran. Det gjør forøvrig den svakere bensinbilen vi kjører lenger ned i teksten også. Der er denne dekkdimensjonen tilvalg. Sporvalg, sporvalg, sporvalg. Den drøyt 1800 kilo bilen straffer deg hardt om du går for fort inn i sving.

Rolig, rolig, rolig. Ledebilen stikker like fort fra deg om du bånner gassen ut av svingen på asfalten med begrenset grep.

Stinger er utpreget bakhjulstrukket og kommer med hekken ganske kvikt både på tørt og vått. Overstyring er det befriende lite av. Sladdene blir bryskt slått ned på av antispinnsystemet, selv om man får litt slingringsmonn. Kunsten er å holde seg innenfor.

SPORTY: MAn sitter lavt om man ønsker og det elektrisk justerbare rattet kommer krypende godt inntil kroppen. Foto: Kia Vis mer

Det er bra trøkk i motoren, På banen ligger turtallet i øvre del av skalaen på grunn av beinhard massering av gass og brems. På veien brukes mer av registeret. Girkassa på 3,3-literen er noe annerledes programmert enn på de to minste. Når du trekker i padlene, går den automatisk over i manuell - og blir der lenge. Den girer ikke opp når du når turtallssperra og den gjør ikke kickdown når du gir full gass. De to mindre overstyres på begge disse punktene.

Girkassa gir derfor massevis av muligheter for å bruke alt det herlige draget som finnes gjennom hele registeret. Noen ganger har man lyst på et stramt understell, men ikke maset med turtall. Da er det veldig ok å bruke manuellfunksjonen.

Girskiftene er ganske direkte, men vi savner noe med "klikk-klikk"følelse når horna er ute på bane. På vei derimot, harmonerer det meste.

«Sport +». Ok. Forskjellen er ikke kjempestor, men bilen mer levende på banen. Antispinn er fortsatt innkoblet, men lar seg koble ut dersom du trykker på antispinnknappen i tre sekunder. Da får du også tilgang til launch-control. Da tramper du både brems og gass, og slipper bremsen innen fire sekunder, så er du avgårde på raskest mulig måte fra 0.

BARE PASSE: Til tross for lang akselavstand, blir plassen baki noe begrenset for store voksne. Forsetet er så lavt i nedsunket stilling at man får problemer med å få skoene under, men knærne har god plass. Den coupe-formede taklinja gjør at hodet konstant subber taktrekket på undertegnede. Foto. Rune M. Nesheim Vis mer

Styringen er direkte og rask og bilen er letthåndterlig på banen, men du blir hele tiden påminnet om vekten.

«Try Smart». Stinger har fem kjøreprogram. To av de har vi vært innom. Eco og comfort gjør akkurat det du tror og har ingenting på en bane å gjøre. Det siste heter smart, og er naturlig nok det smarteste av programmene.

Det justerer understellet etter kjøreadferden og det fungerer faktisk svært bra både på bane og på veien. På veien kan det justerbare understellet føles noe mykt dersom du kjører alt for fort og svingen kommer.

FULL LED: Du må opp på høyeste utstyrsnivå for å få full LED foran og bak, men det er fortsatt ikke snakk om utmasking av kjøretøyene foran. Den har selvfølgelig automatisk nedblending. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

I kjøreprogrammet smart, kjører du gjennom svingen som om ingenting skulle skjedd.

Toliters bensin

Vi hopper over i en 200 kilo lettere bakhjulstrukket toliters bensin på 255 hester. En bra kombinasjon. Også her kunne Kia ha brukt et kvarter ekstra på en litt sportslig lyd. Bilens utseende og kjøreegenskaper fortjener det. Bakhjulstrekkerne har en limited slip differensial som skal sikre grep i hekken. Det er bra.

Om vi kjører nevneverdig saktere med 115 hester i manko, sjekket jeg aldri. Kjøreegenskapene føles ganske like, men man merker at hekken blir vesentlig villigere uten hjelp forfra. Igjen blir alle tilløp avvist, men kombinasjonen er gøyal.

På veien føles motoren omtrent så sprek man forventer, men vi skulle ønske den hadde litt mer karakter.

FRA MERCEDES? Dette partiet ligner ikke rent lite på designen man har hos Mercedes om dagen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Girkassa kunne hjulpet til litt med det den også. Ved normal kjøring funker alt helt utmerket, men ønsker man å utforske GT-stempelet er det faktisk toliters bensin som halter mest i samarbeidet med 8-trinnskassa. Særlig i de sportslige programmene. Den leter litt mer med å finne riktig gir når du bråbestemmer deg, og man får følelsen av at motoren fortsatt gir gass noen millisekund etter du har sluppet gassen. Men dette er ikke noe stort problem, kun nyanser.

Prøv dieselen

Å kjøpe diesel er som å banne i kjerka, kan det virke som. Det er synd, for det er kanskje alternativet som undertegnede hadde gått for. Av to grunner. Motoren fungerer bra og du har anledning til å få firehjulsdrift et stykke under millionen. Dessverre koster drift på forhjula 90 000 kroner ekstra. Det er en drøy kontrast når flere andre nesten gir det bort om dagen. BMW og Mercedes selger nesten ikke bakhjulstrekkere lenger.

MYE MOMENT: Dieselen er ikke noe dårlig alternativ. Vis mer

2,2-literen på 200 hester har hele 440 Nm å sjonglere med og kler både understell og girkasse godt. Ingen av de firesylindrede utgavene har adaptivt understell, men for oss virker dieselens oppsett mer avstemt bensinversjonen. Den virket noe myk ved provokasjon, spesielt i hekken.

Ingen storselger

Kia selger biler som aldri før og ligger på 10-plass på salgsstatistikken i Norge og har 4,4 prosents markedsandel, takket være storselgeren Soul. De regner ikke med å selge særlig mange Stinger, forteller PR-sjef Mette Simonsen Sauge, men forhandlerne har kjøpt 30 stykker og to er allerede solgt til private kunder. Det er det flere grunner til at dette først og fremst blir en showstopper og merkevarebygger i salgshallene. For det første er det et kombikarosseri, for det andre kommer den bare med fossilmotorer og for det tredje blir den noe dyr. Det er naturlig å plassere den i konkurranse med den noe mindre Alfa Romeo Giulia. Det er også en outsider som bare fås i en karosserifasong vi nordmenn ikke er så glade i for tiden.

Kias fordel er et stort forhandlernett, så det er et håp om å se noen langs norske veier.

Stiv pris men godt utstyrt

Størrelsesmessig havner Stinger mellom BMW 3- og 5-serie. Dessverre havner startprisene mellom der også. Da sammenligner vi biler med tilnærmet effekt. Da skal det minnes på at Kia har ALT utstyr som standard. Hos de tyske premium-merkene må man legge på 200 000 kroner for å få det samme.

Men det er stor forskjell på opplevd lykkerus også. Det er lite feil med Kia sitt interiør. Faktisk ser vi at de har hentet inspirasjon fra Mercedes rundt luftedyser og i overkant på dørpanelene, men det lukter ikke like mye ku av skinnet og selv om Kia skilter med lettfattelige 7- og 8-tommers skjermer, er det ikke møbelfinish og modernitet i samme klasse.

Foreløpig er det bare å konstatere at det er et sprang mellom Kia og kremen. Det gjør for så vidt ingenting heller, men det burde illustreres bedre i prisen, for Stinger er et skikkelig friskt pust fra Kia som flere hadde fortjent å prøve.

Denne er langt rimeligere

Alfa Romeo prøver seg også i samme segmentet.

Dette er heller ikke noe dårlig alternativ.

Testresultat

Herlig design og gromme kjøreegenskaper.

Herlig design, gromme kjøreegenskaper, mengder av utstyr

Tung, dyr og mangler viktige små millimetere i baksetet.

Kia Stinger GT Line 2,0 GT line 3,3 GT 4WD 2,2 CRDi Sport 2,2 CRDi GT Line 2,2 CRDi GT line 4WD
Motor:R4, 16V, turbo, bensinR4, 24V, twinturbo, bensinR4, 16V, turbo, DieselR4, 16V, turbo, DieselR4, 16V, turbo, Diesel
Drivlinje:8-trinns automat - bakhjulstrekk8-trinns automat - firehjulstrekk8-trinns automat - bakhjulstrekk8-trinns automat - bakhjulstrekk8-trinns automat - firehjulstrekk
Slagvolum:1 998 ccm3342 ccm2199 ccm2199 ccm2199 ccm
Effekt - o/min :255 hk / 1250370 hk / 6000200 hk / 3800200 hk / 3800200 hk / 3800
Dreiemoment - o/min:700 Nm / 1300510 Nm / 1300440 Nm /1750440 Nm /1750440 Nm /1750
0-100 km/t:6 sek4,9 sek7,6 sek7,6 sek7,6 sek
Toppfart:240 km/t270 km/t230 km/t230 km/t230 km/t
Forbruk:0,79 l/mil1,06 l/mil0,56 l/mil0,56 l/mil0,64 l/mil
CO2-utslipp:181 g/km244 g/km146 g/km147 g/km169 g/km
Tankvolum:60 liter60 liter60 liter60 liter60 liter
L/B/H:483/187/140 cm483/187/140 cm483/187/140 cm483/187/140 cm483/187/140 cm
Akselavstand:290 cm290 cm290 cm290 cm290 cm
Dekkdimensjon:225/45R18225/40R19 og 255/35R19225/50R17225/45R18225/45R18
Bagasjerom:406/1114 liter406/1114 liter406/1114 liter406/1114 liter406/1114 liter
Egenvekt:1642 kg1834 kg1703 kilo1703 kilo1774 kilo
Hengervekt:1500 kilo1500 kilo1500 kilo1500 kilo1500 kilo
Pris fra kr:579.9001 031.400 kr571.400 kr641.400 kr731.400 kr