<b>UVETTIG:</b> Selv om man forsåvidt har lov til å kjøre på fjordisen, betyr det ikke at man kan gjøre hva som helst, og heller ikke at man er oppfører seg i henhold til forsikringsvilkårene. Foto: Jørn Finsrud/Båtliv
UVETTIG: Selv om man forsåvidt har lov til å kjøre på fjordisen, betyr det ikke at man kan gjøre hva som helst, og heller ikke at man er oppfører seg i henhold til forsikringsvilkårene. Foto: Jørn Finsrud/BåtlivVis mer

Her ryker forsikringen

Et islagt vann kan lokke selv den mest rasjonelle bilfører ut på glattisen - på flere måter.

DinSide Motor har kjørt bil på islagte vann flere ganger. Under organiserte forhold er det veldig moro, og vi har kjørt på is både i Norge og Sverige. Turene til Arjeplog i Sverige er kanskje de morsomste turene, hvor vi i hovedsak har testet firehjulsdrift på BMW.

I Nord-Sverige ligger det omlag 20 testsentere for bil. Aktører som Porsche, BMW Volkswagen, Bosch og Continental bruker det kalde klimaet og store islagte innsjøer som testarena for nye biler, dekk og elektronikk.

Test av Dynamic Performance Control i Arjeplog.

Test av BMW firehjulsdrift i Arjeplog.

På kartene til Google kan man lete seg frem til testanlegg for biler. Sjekk for eksempel denne lenken: Dette er ikke resultatet etter en UFO-landing. Dette er en testbane. Dessverre er bildekvaliteten på Google-maps forholdsvis dårlig i en del grisgrendte strøk.

Pass opp

Her hjemme skal man passe seg grundig for hva man gjør på isen. Motorisert ferdsel i utmark er i utgangspunktet forbudt, og kjøring på islagte vann kommer inn under den loven. (Kjøring i utmark kan imidlertid være lovlig med ATV, traktor og snøscooter. Spesielle regler gjelder.)

– Det er i utgangspunktet ikke lov å kjøre på isen, derfor er det lite å hente på kaskoforsikringen der. Det er ansett regnet som grovt uaktsomt å begi seg ut på islagt vann med en bil som veier fra 1,2 tonn og oppover, sier fagsjef Kurt Isak Undereidet i If Skadeforsikring.

Dette gjelder også om sjåføren har lagt ut på fjord- eller havis, presiserer If Skadeforsikring overfor DinSide.

— I prinsippet er det ulovlig å kjøre i utmark, som for eksempel innlandsvann. Sjø regnes ikke som utmark, så der er det lov å kjøre — med mindre det er verneområde. Det sa politibetjent Jan Terje Aas ved lensmannskontoret i Lyngdal til Farsund avis i dag, fredag 22. januar.

Må ta hensyn

Noen tar galskapen lenger enn andre. Nylig ble en person filmet da han sto på ski etter en bil på Vestfjorden utenfor Tønsberg. Farten blir av øyenvitner anslått til over 100 kilometer i timen. Det er et forhold til som ikke er bra her. De som kjører på bildet kjører for fort.

– Det er viktig å huske på at det bare er lov å kjøre i maksimalt 70 kilometer i timen i utmark. Mange er nok ikke klar over dette, sier politiinspektør Jan Guttormsen i Politidirektoratet.

Han minner om at veitrafikkloven gjelder over alt. Den sier blant annet at ’’enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.’’

– Når sjåføren først kjører utenfor vanlig vei, har han en tendens til å kjøre på en annen måte også. Politiet ser med bekymring på villmannskjøringen på islagte vann, sier Guttormsen.

Ansvar gjelder


Ansvarsforsikring gjelder på islagt vann, om kjøringen er lovlig eller ikke. Kjøring på isen kan for eksempel være til fare for isfiskere og turgåere, men disse vil i så fall være fullt ut dekket av ansvarsforsikringen. Det er i utgangspunktet også føreren.

– Men for fører kan det bli snakk om avslag eller stor avkortning på grunn av grov uaktsomhet. Han kan også bli ansvarlig for kostnadene ved å få bilen opp av isen, samt eventuell forurensingsskade av vann og vassdrag. Vedkommende kan også få krav mot seg om å betale tilbake deler av erstatningen selskapet har utbetalt til andre som er påført skader under slik kjøring, sier Kurt Isak Undereidet i If Skadeforsikring.

UVETTIG: Selv om man forsåvidt har lov til å kjøre på fjordisen, betyr det ikke at man kan gjøre hva som helst, og heller ikke at man er oppfører seg i henhold til forsikringsvilkårene. Foto: Jørn Finsrud/Båtliv Vis mer