Her lages og selges verdens biler

Asia er det store bileksport-kontinentet, mens amerikanerne kjøper langt flere biler enn de produserer.

I fjor produserte verdens bilfabrikker hele 71 millioner nye biler. Drøye 27 millioner av disse, eller 38,5 prosent, ble produsert i Asia. Det betyr at mer enn hver tredje bil ble produsert på dette kontinentet, hvor Japan, Kina og Sør-Korea er de overlegent største aktørene.

Asia: Stor nettoeksport

Samtidig ble det i 2006 "bare" solgt snaue 20 millioner biler i de asiatiske landene. Det innebærer en differanse på mer enn 7,5 millioner biler. Hvor ble det så av dette voldsomme produksjons-overskuddet? Jo, det ble eksportert ut av Asia, blant annet til Nord-Amerika, som er det største importkontinentet.

Nord-Amerika: Nettoimport

ILLUSTRASJON: Per Ervland Vis mer
«I fjor produserte verdens bilfabrikker hele 71 millioner nye biler. Drøye 27 millioner av disse, eller 38,5 prosent, ble produsert i Asia.»


For mens de tre nord-amerikanske landene til sammen kjøpte 20 millioner biler i fjor (29 prosent av verdenssalget) produserte de samme landene "kun" 16 millioner (23 prosent av verdensproduksjonen), noe som innebærer en nettoeksport av rundt fire millioner biler.

USA: Stor nettoimport

Når vi snakker om Amerika, er selvsagt USA den overlegent største aktøren, både når det kommer til produksjon og marked. USA produserte 11 millioner biler og utgjorde et marked på 17 millioner, noe som betyr at USA alene netto-importerte nesten seks millioner biler. Det betyr i teorien at hver tredje bil solgt i USA var importert fra et annet land.

Disse tallene innebærer på den annen side at de to andre aktørene i Nord-Amerika - Kanada og Mexico - begge er nettoeksportør av biler. Kanadierne produserte 2,5 millioner og kjøpte "bare" 1,7, mens mexicanerne produserte drøye 2,0 millioner og kjøpte snaue 1,2.

Sentral- og Sør-Amerika: Brasil dominerer

Sentral- og Sør-Amerika er selvsagt lillebror når det kommer til bilproduksjon. De sentral- og sør-amerikanske landene produserte til sammen rundt 3,3 millioner biler, hvorav hele 2,6 millioner ble produsert i Brasil. Samtidig ble det solgt rundt 3,6 millioner biler i Sentral- og Sør-Amerika, noe som innebærer nettoimport av rundt 240.000 biler. Det brasilianske bilmarkedet utgjorde forøvrig "kun" 1,9 millioner biler, noe som betyr at Brasil var nettoeksportør av rundt 700.000 biler.

Midtøsten: Stor nettoimport

I likhet med både Nord-Amerika og Sentral- og Sør-Amerika, er også Midtøsten en nettoimportør av biler. Midtøsten, som i denne sammenheng i tillegg til de arabiske landene også omfatter Iran, Israel og Pakistan - produserte snaue 1,2 millioner biler mens de kjøpte rundt 2,2. Det betyr at importen utgjør snaue 47 prosent av markedet, noe som i sin tur innebærer at Midtøsten er dét området som prosentmessig har et størst misforhold mellom produksjon og marked.

Den overlegent største aktøren både på produksjons- og markedssiden er Iran, som produserte en drøy million biler.

Afrika: Stor nettoimport

«Verdens lilleputt - når det kommer til bilproduksjon og -salg - er imidlertid Afrika. Her ble det kun produsert snaue 800.000 biler i 2006 - hvorav 600.000 ble produsert i Sør-Afrika.»


Verdens lilleputt - når det kommer til bilproduksjon og -salg - er imidlertid Afrika. Her ble det kun produsert snaue 800.000 biler i 2006 - hvorav 600.000 ble produsert i Sør-Afrika. Samtidig utgjorde det afrikanske bilmarkedet drøye 1,3 millioner biler, noe som innebærer en nettoimport av nærmere 600.000 biler.

Europa: Nettoeksportør - så vidt

Men hva med vår egen verdensdel - Europa? Jo, Europa er faktisk - så vidt - en nettoeksportør av biler. Mens europeiske borgere kjøpte snaue 22 millioner biler, klarte produsentene å spytte ut 22,4 millioner biler. Disse tallene innebærer at Europa har nesten én tredel av verdensmarkedet og -produksjonen.

Det største europeiske produsentlandet er forøvrig Tyskland, som produserte 5,8 millioner biler, en drøy firedel av den totale Europa-produksjonen. Samtidig kjøpte tyskerne "bare" 3,8 millioner biler, noe som gir en nettoeksport av rundt 2,0 millioner.

Personbiler

«Det innebærer at Asia og Europa til sammen står for nesten 78 prosent av verdens personbilproduksjon (mot 70 prosent av den totale bilproduksjonen).»


Til nå har vi sett på den totale bilproduksjonen og det totalt bilmarkedet. Hvis man skiller ut personbil-delen får man et litt annet bilde. For eksempel viser det seg at Asia med sine over 20 millioner produserte personbiler har over 40 prosent av verdensproduksjonen på drøye 50 millioner (mot 38,5 prosent av 71 millioner).

Nesten åtte av ti biler fra Asia og Europa

Det som er minst like interessant når man utelukkende ser på personbiler, er at avstanden mellom Asia og Europa krymper. Europa produserte i fjor mer enn 19 millioner personbiler, nesten 38 prosent av verdensproduksjonen (mot 31,6 av 71 millioner). Det innebærer at Asia og Europa til sammen står for nesten 78 prosent av verdens personbilproduksjon (mot 70 prosent av den totale bilproduksjonen).

Nord-Amerika derimot, som står for 22,5 prosent av den totale bilproduksjonen, står kun for 14,2 prosent av personbilproduksjonen.

Asia verdens bil-smie

Når det gjelder netto-eksport versus -import, er imidlertid bildet det samme. Asia er verdens bil-smie også når vi utelukkende ser på personbiler, mens Europa såvidt har nettoeksport. Amerikaene, Midtøsten og Afrika importerer derimot flere personbiler enn de eksporterer.

  • Full oversikt over produksjon og salg av alle biler finner du her.
  • Full oversikt over produksjon og salg av personbiler finner du her.
  • Kilde: Automotive News Europe

    Relaterte artikler:

  • Hvem eier bilprodusentene?
  • Hvem eier bilmerkene?
  • Verdens største bilprodusenter
  • Kina: Allerede en bilgigant