VW Passat GTE, Mitsubishi PHEV, Mercedes Benz MB C350E plugin hybrid 

De heteste ladbare hybridene i test
Autofil 16/2015.

Foto: Jamieson Pothecary/Autofil
VW Passat GTE, Mitsubishi PHEV, Mercedes Benz MB C350E plugin hybrid De heteste ladbare hybridene i test Autofil 16/2015. Foto: Jamieson Pothecary/AutofilVis mer

Garanti og ladbar hybrid:

Her kommer Mercedes på jumboplass

Volkswagen gir best garantivilkår for sine plug-in-hybrider. Mercedes-Benz havner på jumboplass i Forbrukerrådets ferske oversikt.

For kort tid siden kunne vi bringe en oversikt over bilmerkene som gir best og dårligst garantivilkår for elbiler. Der kom Tesla dårligst ut. I dag er turen kommet til den andre kategorien ladbare biler: Plug-in-hybridene.

Elektrifiseringen brer om seg på bilmarkedet og i annerledeslandet Norge står biler med helt eller delvis elektrisk drift for cirka halvparten av de nye bilene som registreres - altså elbiler, ladbare hybrider og hybrider.

Nylig kom de ladbare hybridene kom dårlig ut i ADACs miljøtest.

Blant usikkerhetsmomentene som har knyttet seg til den stadig økene andelen biler med ekstra batteripakke, er selvsagt el-teknologiens, og særlig batterienes - pålitelighet / driftssikkerhet. Derfor er det selvsagt viktig å sette seg inn i hva slags garantivilkår som gjelder for bilen du vurderer å kjøpe, og nå har Forbrukerrådet gjort jobben for deg.

Men uansett: Husk at du ikke får garanti.

Rangeres fra best til dårligst

Forbrukerrådet har en liste med flere punkter angående verdien av bilprodusentenes garantier, og de respektive punktene er verdisatt. Basert på dette systemet har Forbrukerrådet gitt punktene en poengsum, og når disse poengene er lagt sammen får de en rangering fra beste til dårligste merke.

I Forbrukerrådets garantiguide står Volkswagen frem som vinneren foran Mitsubishi, mens Mercedes-Benz inntar sisteplassen, bak BMW for de fleste modellene - 225xe, 330e, 530e, X5 40e og 740e - og Porsche. Det må presiseres at når det gjelder BMW, kommer de på tredje plass dersom man bare ser på de relativt marginale modellene i3 REX og i8, som har langt bedre garantivilkår enn de øvrige.

VW på topp - igjen

Som i elbil-kåringen er det altså Volkswagen som går av med seieren. Modellene Golf GTE og Passat GTE leveres med batterigaranti som gjelder i 8 år og 160.000 km (det som inntreffer først) samt 70 prosent kapasitetsgaranti med like lang varighet. Volkswagen knytter heller ikke noe servicekrav til garantiene, noe merket belønnes for i vårt poengsystem. Dermed belønnes Volkswagen med hele 41,7 poeng.

Det er for øvrig bare VW og Audi som ikke stiller krav til service for at garantien skal gjelde.

Garantivilkår: Rangering

Service-krav

Plass Merke Poeng
1Volkswagen41,7
2Mitsubishi36,2
3BMW (i3 og i8)32,4
4Volvo26,2
5Audi8,5
6Kia4,7
7Porsche2,1
8BMW1,6
9Mercedes-Benz1,6

Mitsubishi har like gode garantivilkår som vinneren, med ett unntak: De stiller krav til service. De kommer dermed på andre plass. Forbrukerrådet presiserer at den gode garantien først ble innført for Outlander PHEV av modellår 2016.

Forbrukerrådet straffer Porsche, Mercedes, Audi og BMW (med nevnte unntak) for ikke å tilby noen kapasitetsgaranti på batteriene sine. Volvo, som tilbyr kapasitetsgaranti, trekkes likevel for bare å å garantere 55 prosent kapasitet.

Her kan du lese den fullstendige oversikten hos Forbrukerrådet, med gjennomgang merke for merke, forklaring på batterigaranti og kapasitetsgaranti, samt forklaring av poengsummene.

Tabellen med garantidetaljene merke for merke:

For større tabell, klikk oppe til høyre. Vis mer

Direktelenke til tabellen

Les også: