Her er Volkswagen CrossBlue - omsider ute på veien. Den har en tydelig amerikansk designinnflytelse og fremstår som en slags "Touareg Pluss". Det dreier seg om en hybrid som - om produksjon blir bekreftet - vil kunne leveres med tre seterader. Foto: Volkswagen
Her er Volkswagen CrossBlue - omsider ute på veien. Den har en tydelig amerikansk designinnflytelse og fremstår som en slags "Touareg Pluss". Det dreier seg om en hybrid som - om produksjon blir bekreftet - vil kunne leveres med tre seterader. Foto: VolkswagenVis mer

Her kjøres VW CrossBlue

VW CrossBlue ble vist som konseptbil i Detroit i januar. Nå er den i nyhetene igjen.

Modellen har endelig blitt vist ute på veien og det gir et godt påskudd til å gjenoppfriske bekjentskapet med bilen som kan bli en verdig storebror til Volkswagens luksus-SUV Touareg.

Det er nok ingen tvil om at det amerikanske markedet er spesielt i siktet med denne bilen, for dette er en større og mer amerikanisert variant av VW CrossCoupé, som Volkswagen viste på bilutstillingen i Tokyo i 2011.

Her er Volkswagen CrossBlue - omsider ute på veien. Den har en tydelig amerikansk designinnflytelse og fremstår som en slags "Touareg Pluss". Det dreier seg om en hybrid som - om produksjon blir bekreftet - vil kunne leveres med tre seterader. Foto: Volkswagen


Det dreier seg altså om en slags "Touareg pluss", en stor SUV med plass til seks eller sju personer. Per i dag har Volkswagen to SUV-modeller, Tiguan og den eksklusive Touareg. Aberet med sistnevnte har for noen vært at den begrenser seg til å være en 5-seter, mens for eksempel BMW utvidet konfigurasjonen i dagens X5 til å bli en 7-seter.

Test: Fornyet VW Touareg

Diesel pluss 2 x el

Tross at den er basert på samme plattform som VW Golf: VW CrossBlue er en svær doning - hele fem meter lang, og dermed om lag 20 centimeter lenger enn Touareg.

Det er mulig fordi plattformen er modulær - og skal også brukes til neste Passat.

CrossBlue har en ganske røff fremtoning og minner ikke så rent lite om dagens Jeep Grand Cherokee, synes vi. Konseptbilen er en ladbar hybrid og den inngår ifølge produsenten i Volkswagens satsing på å innta en ledende posisjon på hel- og delektriske biler. Ambisjonene mangler det ikke på der i gården. CrossBlue er ellers utstyrt med en såkalt TDI Clean Diesel-motor og to elektromotorer, som arbeider sammen med en dobbelkløtsj- automat (DSG).

Opptil 700 Nm

TDI motoren yter 190 hestekrefter, mens den fremre elektromotoren gir 54 hester og den bakre hele 115. Dieselmotoren alene har det dreiemoment på 400 newtonmeter. Når potensialet i alle motorene utnyttes til fulle, utvikles 305 hestekrefter med et dreiemoment på inntil 700 newtonmeter.

Det er det lite å klage over, og akselerasjonen fra 0-100 skal ifølge produsenten ikke ta mer enn 7,5 sekunder.


33 km som elbil

Bilen kan kjøres med null utslipp lokalt, enten automatisk eller via en bryter i midtkonsollen. Når litiumion-batteripakken er fulladet, kan CrossBlue ifølge VW kjøre inntil 33 kilometer med utelukkende elektrisk drift. Ved ren elektrisk drift er forøvrig toppfarten begrenset til 120 km/t - for ikke å få altfor lav rekkevidde.

Batteriene er ellers plassert i sentertunnelen, og CrossBlue skal være romslig som en flerbruksbil. I utgangspunktet er den utstyrt med seks individuelle seter i tre rader. Alternativt vil det bli en løsning med tre seter i midterste rad.

Mye plass

De bakerste setene er plassert litt høyere for å gi god sikt (Såkalt "theatre seating"). Likevel skal takhøyden være tilstrekkelig for voksne passasjerer. VW hevder at benplassen er sjenerøs også i tredje rad, slik at voksne kan lene seteryggen bakover uten at det blir trangt for dem bak.

Vi har ikke selv kunnet teste ut om dette stemmer, men det vil i så fall være litt av en bragd.

Selv med tre seterader skal det være plass til 335 liter bagasje. Ved å slå ned de bakerste setene øker lasterommet til anselige 812 liter og det får en lengde på 1,37 meter.

Slik så CrossBlue ut på bilutstillingen i Detroit:

EKSKLUSIVT INTERIØR: VW CrossBlue Foto: Newspress
Lillebror: VW CrossCoupe




Tysk-amerikaner

CrossBlue skal kunne leveres med inntil hele 12 kollisjonsputer. Designen er utviklet under ledelse av Volkswagens tyske designere, men i nært samarbeid med Volkswagen of America slik at den har Volkswagens rene linjer og de maskuline trekkene vi kommenterte innledningsvis.

Selv om sterke krefter er i sving for å oppnå en avgjørelse angående igangsetting av produksjon av en bil basert på CrossBlue-konseptet, er det ikke helt sikkert at den vil bli realisert.

Fremtiden vil vise.