<b>110:</b> Fredag åpnes Norges første 110-strekning. Foto: COLOURBOX.COM
110: Fredag åpnes Norges første 110-strekning. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Her kan du kjøre i 110

Fra klokken 12 fredag den 13. juni får tre strekninger langs E18 ny og historisk høy fartsgrense.

Før jul varslet regjeringen at de ville øke fartsgrensen på flere strekninger.

- Bilistene skal etter planen kunne kjøre i 110 km/t på den første strekningen i mai/juni neste år, skrev statssekretær Bård Hoksrud i en pressemelding i desember.

I morgen, fredag, er det klart for åpning av den første strekningen.

I en melding fra Samferdselsdepartementet, varsler de at Hoksrud vil foreta den offisielle åpningen fredag 13. juni klokken 12.

Tre strekninger

TRYKKER PÅ KNAPPEN: Statssekretær Bård Hoksrud får æren av å trykke på knappen som endrer fartsgrensene. Foto: BØRGE SANDNES/FRP MEDIA Vis mer
HISTORISK FART: Skiltene som viser ny fart er elektroniske og ikke som de på bildet. Foto: COLOURBOX.COM Vis mer


Det er tre strekninger langs E-18 som er først ute, og endringen av fartsgrensene skal rett og slett skje ved et knappetrykk, fra Vegtrafikksentralen i Porsgrunn.

Skiltene blir nemlig ikke fysisk endret, da de benytter seg av eksisterende elektroniske trafikkskilt langs disse strekningene, skriver Varden.

Her blir fartsgrensen økt til 110:

  • E18 mellom Sky og Langangen (11 kilometer)
  • E18 mellom Langåker og Bommestad (8 kilometer)
  • E18 mellom Kopstad og Gulli (14 kilometer)
Senere skal også en strekning fra Sarpsborg til grensen ved Svinesund i Østfold (E6) få en slik fartsøkning, melder VG.

- Det blir tre fylker fredag, og i oktober vil det være fem fylker som har 110 km/t, sier Hoksrud, ifølge VG.

Historisk høy fart

Aldri tidligere har bilister fått lov til å kjøre så fort i Norge. Det er tidligere gjort forsøk på å heve fartsgrensen til 110 kilometer i timen på de beste vegstrekningene i Norge.

På bakgrunn av en utredning fra Statens Vegvesen, anbefalte Vegdirektoratet å heve fartsgrensen til 110 kilometer i timen på utvalgte strekninger som et prøveprosjekt, etter positive erfaringer med innføringen av 100-sonene.

Daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) satte imidlertid foten ned i 2007, og bestemte at 100 km/t var nok. I vurderingen den gang la man vekt på trafikksikkerhet og miljø.

Øker man farten på en strekning, kan det smitte over til andre veger, advarer trafikksikkerhetsekspert